Published Dec 30, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Juan Pablo Velásquez https://orcid.org/0009-0008-7712-0517

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This essay builds a “poetic of the global south”, that is, a critical assemblage that is the result of my personal reading and through which I analyzed the technical resources and affective


sensibilities that make up the materiality of the aesthetic language of the poem Canto a su amor desaparecido (1985), written by the Chilean visual artist and poet Raúl Zurita. In order to examine how the cartography of a nightmare territory (the southern necropolis) reconfigures the conceptions of the disappeared body, the testimony, the aesthetic supports and, especially, the representations of the “south” in the Latin American poetry of the twentieth century.


Keywords: global south, forced disappearance, testimony, resurrection, coloniality.

Keywords

global south, forced disappearance, testimony, resurrection, colonialitysur global, desaparición forzada, testimonio, resurrección, colonialidad

References
Alighieri, Dante. Divina comedia. Tr. Francisco Montes de Oca. Editorial Porrúa, 2015 [1321].

Beverley, John. “Anatomía del testimonio”. Centro de Estudios Literarios Latinoamericanos (Antonio Cornejo Polar), núm. 25, 1987, pp. 7-16.

Breton, André. Manifiestos del surrealismo. Tr. Aldo Pellegrini. Editorial Argonauta, 2001.

Casas, Bartolomé de las. Brevísima relación de la destrucción de las indias. Editorial Universidad de Antioquia, 2011.

Celan, Paul. Obras completas. Tr, José Luis Reina Palazón. Editorial Trotta, 2020 [1963].

Cruz, Juan de la. Poesías completas. Editorial La Oveja Negra, 1983.

Dussel, Enrique. “Europa, modernidad y eurocentrismo”. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Comp. Edgardo Lander. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2000. pp. 24-33. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf

Eltit, Diamela. El padre mío. Francisco Zegers Editor, 1989.

García Márquez, Gabriel. Chile, el golpe y los gringos. Editorial Latina, 1974.

Giorgi, Gabriel. Formas Comunes: animalidad, cultura, biopolítica. Eterna Cadencia, 2014.

“Mensaje del poeta Raúl Zurita al 15 Festival Internacional de Poesía de Quetzaltenango”. YouTube, subido por FIPQ Metáfora Quetzaltenango, 20 de agosto de 2019. https://www.youtube.com/watch?v=YLIH_1LlQzs

Mignolo, Walter. El lado más oscuro del renacimiento. Tr. Cristóbal Gnecco. Editorial Universidad del Cauca, 2016.

Neruda, Pablo. Antología general. Alfaguara, 2010.

Padilla, Elías. La memoria y el olvido. Ediciones Orígenes, 1995.

Quevedo, María Piedad. “Monstruosidad y colonialismo”. Maestría en Literatura, sesión 5, 3 de marzo de 2021, Pontificia Universidad Javeriana.

Ramos, Julio. “Descarga acústica”. Revista Iberoamericana, núm. 251, 2015, pp. 49-77.

Richard, Nelly. Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Editorial Siglo XXI, 2007.

Rimbaud, Arthur. Obra completa bilingüe. Tr. Mauro Armiño. Atalanta, 2016.

Rodríguez Marcos, Javier. “La voz de Raúl Zurita se desangra en verso y prosa”. El País, 3 de junio de 2016. https://elpais.com/cultura/2016/06/01/actualidad/14

Rosaldo, Renato. Cultura y verdad. La reconstrucción del análisis social. Tr. Jorge Gómez. Ediciones Abya-Yala, 2000.

Salcedo, Doris. “Nombrar lo innombrable: conversaciones sobre arte y verdad”. YouTube, subido por Comisión de la Verdad, 25 de junio de 2020, https://www.youtube.com/watch?v=_zTJBUbJEWs.

Soca, Ricardo. El origen de las palabras. Diccionario etimológico ilustrado. Rey Naranjo Editores, 2016.

Sousa Santos, Boaventura de. De la mano de Alicia: lo social y lo político en la postmodernidad. Tr. Consuelo Bernal y Mauricio García Villegas. Siglo del Hombre Editores y Ediciones Uniandes, 2006.

Taylor, Diana. “Performance, teoría y práctica”. Estudios avanzados de performance. Fondo de Cultura Económica, 2011.

Teresa de Jesús, Santa. Obras completas (Tomo II). La Editorial Católica, 1954.

“The Clinic: Zurita rockeando poesía”. YouTube, subido por The Clinic, 17 de agosto de 2018. https://www.youtube.com/watch?v=3NUROb6la5Y

Vallejo, César. El Tungsteno - Paco Yunque. Plaza & Janes Editores, 1984.

“Verás un mar de piedras. En torno a Raúl Zurita”. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 3 de mayo de 2012. https://www.museoreinasofia.es/actividades/veras-mar-piedras-torno-raul-zurita

Visscher, Nicolaes. Nova Totius Terrarum Orbis Geographica ac Hydrographica Tabula. 1639. Material Cartográfico. Portal de datos bibliográficos de la Biblioteca Nacional de España. https://datos.bne.es/edicion/a4561695.html

Zurita, Raúl. Anteparaíso. Almadía Ediciones, 2016.

Zurita, Raúl. Canto a su amor desaparecido. Editorial Universitaria, 1985.

Zurita, Raúl. “Canto de los ríos que se aman”. La vida nueva. Editorial Universitaria, 2010. Zurita, Raúl. “Discurso”. Verás. Ediciones Biblioteca Nacional, 2017.

Zurita, Raúl. INRI. Fondo de Cultura Económica, 2003.

Zurita, Raúl. La vida nueva. Lumen, 2018.

Zurita, Raúl. Literatura, lenguaje y sociedad (1973-1983). CENECA, 1983.

Zurita, Raúl. Purgatorio. Ediciones Universidad Diego Portales, 2013 [1979].

Zurita, Raúl. Un mar de piedras. Fondo de Cultura Económica, 2018.
How to Cite
Velásquez, J. P. (2023). South Deserts: The Poetics of the Global South in Raul Zurita’s Poem Canto a su amor desaparecido (1985). Cuadernos De Literatura, 27, 1–32. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl27.dsps
Section
Conmemoración de los 40 años de la Maestría en Literatura: la investigación literaria con el SILAT