Abstract
This essay exposes the existence of an alternative archive on the memory of the nineties. Through the analysis of the novels Pim Pam Pum (1998) by Alejandro Rebolledo, La última vez (2007) by Héctor Bujanda, Bajo tierra (2009) by Gustavo Valle (2009) and Valle zamuro (2011) by Camilo Pino, I establish a constitutive uprooting that escape from the nostalgic discourses of political polarization. The definition of the Black Friday Generation is proposed to talk about youth subjectivities that suggest a historical continuity between neoliberalism at the end of the 20th century and the Bolivarian Revolution at the beginning of the 21st century.
Álvarez, Ignacio. “Todos contra Jameson: los alcances de la alegoría nacional y su valor para la lectura de dos novelas chilenas recientes”. Ponencia presentada al XIII Congreso Internacional de la Sociedad Chilena de Estudios Literarios. Santiago, 30 de septiembre de 2004. Web. 5 de junio de 2014.
Boym, Svletana. The Future of Nostalgia. Nueva York: Basic, 2001. Impreso.
Bujanda, Héctor. La última vez. Caracas: Norma, 2007. Impreso.
Coronil, Eduardo. El estado mágico. Naturaleza, dinero y modernidad en Venezuela. Caracas: Editorial Alfa, 2013. Impreso.
Derrida, Jacques. Mal de Arquivo. Uma Impressão Freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001. Impreso.
Duchesne, Juan. Equilibrio encimita del infierno. Andrés Caicedo y la utopía del trance. Cali: Archivos del Índice, 2007. Impreso.
Duno, Luis. “Narrativas somáticas y cambio social: Notas para el cuadro venezolano”. Estudios 17.34 (2009): 401-435. Impreso.
Fabry, Geneviève e Ilse Logie. “Introducción”. Los imaginarios apocalípticos en la narrativa hispanoamericana contemporánea (s. XX-XXI). Eds. Geneviève Fabry, Ilse Logie y Pablo Decock. Berna: Peter Lang 2010. 11-32. Impreso.
Gomes, Miguel. El desengaño de la modernidad. Cultura y literatura venezolana en los albores del siglo XXI. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello, 2017. Impreso.
Guerrero, Javier. “Culturas del cuerpo: La sagrada familia venezolana”. 452ºF. Revista Electrónica de Teoría de la Literatura Comparada 6 (2012): 17-38. Impreso.
Jameson, Fredric. “Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism”. Social Text 15 (1986): 65-88. Impreso.
Laclau, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2005. Impreso.
Murguia, Eduardo Ismael. “Archivo, memoria e historia: cruzamientos y abordajes”. Íconos 41 (2011): 17-37. Impreso.
Ochoa Antich, Enrique. Los golpes de febrero. Caracas: Fuentes Editores, 1992. Impreso.
Pino, Camilo. Valle Zamuro. Caracas: Ediciones Puntocero, 2011. Impreso.
Rebolledo, Alejandro. Pim pam pum. Barcelona: Edición digital de Angi Vásquez, 1998/2013. Impreso.
Reguillo-Cruz, Rossana. Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá: Editorial Norma, 2000. Impreso.
Rivas Rojas, Raquel. “Ficciones del exilio o los fantasmas de la pertenencia en la literatura del desarraigo venezolano”. Academia.edu 1.18. https:// www.academia.edu/4689442/Ficciones_de_exilio_o_los_fantasmas_de_ la_pertenencia_en_la_literatura_del_desarraigo_venezolano. Web.
Torres, Ana Teresa. La herencia de la tribu. Del mito de la Independencia a la Revolución Bolivariana. Caracas: Editorial Alfa, 2009. Impreso.
Valero E., Arnaldo. “Pin Pan Pun: Sicodelia, ruptura y mercado”. Contexto 5.7 (2001): 119-130. Impreso.
Valle, Gustavo. Bajo tierra. Caracas: Editorial Norma, 2009. Impreso.
Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.