Abstract
Introduction: Clinical simulation is a learning tool that integrates knowledge, skills, participation and commitment of the student, allows reproduction, feedback, assessment and reflection, it means an opportunity to generate skills that favor the formation of critical thinking, reasoning and judgment. clinical, communication skills, teamwork, problem solving and decision making. Objective: To identify the perception of nursing undergraduate students towards clinical simulation as a learning experience in a public university institution in northeastern Mexico. Methodology: Quantitative approach, descriptive and cross-sectional design, in 477 nursing students, the questionnaire "Nursing students' perception of clinical simulation as a learning experience" was used. Normative ethical aspects established in Mexico were considered. Results: The students' perception of clinical simulation as a learning tool was very good in 49.5%, good in 44.9%, which indicates that it was a positive experience. Conclusions: the perception of the clinical simulation as a learning experience shown by the students was positive. it strengthened the attitude to work as a team, leadership, communication, integrate theory and generate critical thinking.
Keywords: Simulated training, learning, nursing student.
Fernández-Ayuso D, Campo-Cazallas C, Fernández-Ayuso R. Aprendizaje en entornos de simulación de alta fidelidad: Evaluación del estrés en estudiantes de enfermería. Educación Médica. 2016; 17(1): 25-28. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.02.003
Barragán J, Hernández NE, Medina A. Validación de guías de autoaprendizaje en simulación clínica para estudiantes de enfermería. Rev. Cuidarte. 2017; 8(2): 1582-90. http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v8i2.377
Rajaguru V, Park J. Contemporary Integrative Review in Simulation-Based Learning in Nursing. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021; 18 (726): 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph18020726
Piña-Jiménez I, Amador-Aguilar R. La enseñanza de la enfermería con simuladores, consideraciones teórico-pedagógicas para perfilar un modelo didáctico. Enfermería Universitaria. 2015;12(3):152-159. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.007
González MS, García PA. Evaluación de la calidad de dos modelos de simulación clínica. Rev. Opción. Universidad del Zulia Maracaibo, Venezuela. 2016; 32(11): 677-690. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048902039
Urra E, Sandoval S, Iribarren F. El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en educación médica. 2017; 6(22): 119-125. http://riem.facmed.unam.mx/node/632
Orjuela D, Osses, M. Percepción de la simulación clínica como estrategia de enseñanza para el desarrollo de competencias transversales en terapia ocupacional. Cuadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional. 2021; 29, e2910. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2199
Arrogante O, González-Romero GM, López-Torre EM, Carrión-García L, Polo A.
Comparing formative and summative simulation-based assessment in undergraduate nursing students: nursing competency acquisition and clinical simulation satisfaction. BMC Nursing. 2021; 20(92): 1-11.
https://doi.org/10.1186/s12912-021-00614-2
Illesca PM, Novoa MR, Cabezas GM, Hernández DA, González OL. Simulación clínica: opinión de estudiantes de enfermería. Cuidados Humanizados. 2019; 8(2): 89-102. https://doi.org/10.22235/ech.v8i2.1845
Linn AC, Caregnato RCA, Souza EM. Clinical simulation in nursing education in intensive therapy: an integrative review. Rev. Bras Enferm. 2019;72(4):1061-70. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0217
Boostel R, Bortolato-Major C, Da Silva NO, de Oliveira VJ, de Oliveira BA, Fontoura, Cestari FJ. Contributions of clinical simulation versus conventional practice in a nursing laboratory in the first clinical experience. Esc Anna Nery. 2021; 25(3):1-9. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0301
González PA, Bravo ZB, Ortiz GMD. El aprendizaje basado en simulación y el
aporte de las teorías educativas. Revista Espacios. 2018; 39(20): 1-12. https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/a18v39n20p37.pdf
Altamirano-Droguett JE. La simulación clínica: Un aporte para la enseñanza y aprendizaje en el área de obstetricia. Rev. Electrónica Educare. 2019; 23(2): 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.9
Astudillo, A., López, E., Cádiz, M., Fierro, P., Figueroa, L. y Vilches, P. Validación de la encuesta de calidad y satisfacción de simulación clínica en estudiantes de enfermería. CIENCIA Y ENFERMERÍA. 2017; 23(2):133-145. https://scielo.conicyt.cl/pdf/cienf/v23n2/0717-9553-cienf-23-02-00133.pdf
Jeffries PR, Rodgers B, Adamson K. NLN Jeffries Simulation Theory: Brief narrative description. Nursing Education Perspectives. 2015; 36(5): 292-293. DOI: 10.5480 / 1536-5026-36.5.292
Carrasco ORJ, Veloso TRD, Hansen OS. Percepción y actitudes hacia la investigación científica. ACADEMO Rev. de Inv. en Ciencias Sociales y Humanidades. 2018; 5(2):101-109. http://dx.doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.2
Alconero-Camarero AR, Sarabia-Cobo CM, Catalán-Piris MJ, González-Gómez S, González-López JR. Nursing Students’ Satisfaction: A Comparison between Medium- and High-Fidelity Simulation Training. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021; 18(804): 1-11. https://doi.org/10.3390/ijerph18020804
Khasawneh AE, Arulappan J, Rani NJ, Raman S, Isac Ch. Efficacy of Simulation Using NLN/Jeffries Nursing Education Simulation Framework on Satisfaction and Self-Confidence of Undergraduate Nursing Students in a Middle Eastern Country. SAGE Open Nursing. 2021; 7: 1–10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8060750/pdf/10.1177_23779608
Ruiz Vera PI, Martini JG. Satisfacción de estudiantes de enfermería con práctica de simulación clínica en escenarios de alta fidelidad. Texto Contexto Enferm. 2020; 29(Spe) e20190348: 1-12. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0348
Sarman S, Wati PK. Models among Undergraduate Nursing Students in a Public University in Malaysia: A Cross-sectional Study. International Journal of Nursing Education. 2019; 11(4): 130-134. DOI: 10.5958/0974-9357.2019.00104.1
Gharaibeh B, Hweidi I, Al-Smadi A. Attitudes and perception of baccalaureate nursing students toward educational simulation. Cogent Education. 2017; 4(3): 1-14. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/233118 6X.2017.1360063
Rodriguez KG, Noreen N, Gilmartin M, Goldsamt L, Richardson H.
Simulation is more than working with a mannequin: Student’s perceptions of their learning experience in a clinical simulation environment. Journal of Nursing Education and Practice. 2017; 7(7): 30-36. http://dx.doi.org/10.5430/jnep.v7n7p30
Martín ENM, Cobo CAI, Carmona TJM, Píriz CRM. Satisfacción de estudiantes universitarios de enfermería con el aprendizaje basado en problemas y la simulación clínica. Edunovatic. 2016; 241-243. file:///C:/Users/Administrador1/Downloads/DialnetSatisfaccionDeEstudiantesUniversitariosDeEnfermeri-5792787%20(1).pdf
Lecompte-Beltrán N, Ríos-García AL. Evaluación de la percepción de estudiantes y docentes de la División Ciencias de la Salud de la Universidad del Norte acerca de las innovaciones en las prácticas en la asignatura Promoción de la Salud y Prevención de la Enfermedad. Barranquilla. Rev. Salud Uninorte. 2015; 31(3), 548-557. https://www.redalyc.org/pdf/817/81745378011.pdf
Espinosa PSP, Mendoza ACE, Moncada FNA, Ocares SCI. Construcción y validación de una escala para medir la percepción de los estudiantes de enfermería respecto de la simulación clínica como una herramienta de aprendizaje en la formación de pregrado. Universidad del bío-bío. Tesis doctoral. 2012. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/1104
Secretaría de Salud. Reglamento de la Ley General de Salud en materia de investigación para la salud. 2014. http://www.salud.gob.mx/ unidades/cdi/nom/compi/rlgsmis.html
Alfonso-Mora ML, Castellanos-Garrido AL, Villarraga NAP, Acosta-Otálora ML, Sandoval-Cuellar C, Castellanos-Vega RP, Goyeneche-Ortegón RL, Cobo-Mejía EA. Aprendizaje basado en simulación: estrategia pedagógica en fisioterapia. Revisión integrativa. Educación Médica. 2020; 21(6):357-363. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.11.001

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Investigación en Enfermería Imagen y Desarrollo