Abstract
This paper proposes that in the frontier and Mexican state of Chihuahua a tradition of student mobilization of women has crystallized, although in its beginnings it did not identify itself necessarily with feminist postulates, it did continually proclaim the need to defend, promote and enunciate in “high voice” their own actions as young women, students and left wing advocates in the 60’s-70’s decades. Divided into three sections, the text presents the first student movements housed in the former University of Chihuahua; then it presents the way in which this movements could be related to the creation of the ENAH-Chihuahua in the late 90’s; and finally closes with the participation of those who are currently students of history in the latest student movement that has taken place at the Autonomous University of Chihuahua in 2024.
Arendt, H. (1995). Responsabilidad y juicio. Paidós.
Almanza Alcalde, H., Ortiz Gurrola, P. y Urteaga Urías, E. (Coords.). (2021). Por las veredas de la Tarahumara. Obras reunidas de Augusto Urteaga Castro Pozo. INAH.
Blázquez Graf, N. (2011) El retorno de las brujas. Incorporación, aportaciones y críticas de las mujeres a la ciencia. UNAM.
Bourdieu, P. (1998). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.
Braudel, F. (2019) El mediterráneo y el mundo mediterráneo en la época de Felipe II. FCE.
Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción. Cátedra.
Castorena-Sáenz, N. (2016). Entre La Habana y Juárez, historias de dos guerrilleras fronterizas: Haydée Tamara Bunke Bider y Avelina Gallegos Gallegos. Pacarina del Sur, 7(28).
Castorena-Sáenz, N. (2019a) Estaban ahí. Las mujeres en los grupos armados de Chihuahua (1965-1972). UACJ; Secretaría de Cultura de Chihuahua.
Castorena-Sáenz, N. (2019b). Sociedad femenil Rosa Luxemburgo. Escuela de Derecho, Universidad de Chihuahua (1967-1968). SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 31. https://revistas.usc.gal/index.php/semata/article/view/5995
Cerbino, M. y Macaroff, A. (2010). Heridas abiertas en la frontera México-Estados Unidos: Migración, feminicidio y narco-cultura. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (39).
Estrada M. (Coord.). (2012) Protesta social. Tres estudios clave sobre movimientos sociales en clave de la teoría de los sistemas sociales de Niklas Luhmann. El Colegio de México.
Historia. (s. f.). Universidad Autónoma de Chihuahua. https://uach.mx/acerca/historia/
Informe Dirección Federal de Seguridad. (1967). Archivos de Bucareli. Nexos, (246).
Lucero Estrada, D. (2012). Sueños guajiros. Diego Lucero y la guerrilla mexicana de los años 60 y 70. Casa de las Palabras.
Orozco, V. (2003). Diez ensayos sobre Chihuahua. Doble Hélice.
Pardo Urías, R. (Comp.). (2017) Margarita Urías Hermosillo. Obra histórica. Universidad Veracruzana.
Rosales, O. (2024). Las 15 horas que duró tomada la Universidad Autónoma de Chihuahua. Pie de Página. https://piedepagina.mx/las-15-horas-que-duro-tomada-la-universidad-autonoma-de-chihuahua/
Spivak, G. Ch. (1998). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 30, 297-364. https://www.redalyc.org/pdf/1050/105018181010.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Nithia Castorena Sáenz, Guadalupe Miranda Sáenz, Danaé Baylón González