Abstract
The market passageways, marketplaces or central markets, both in rural and urban communities, throughout North, Central and South America become a refuge for cultural preservation and resistance of both material and intangible expressions of heritage, thus contributing to the protection of diverse expressions in the oral tradition and food heritage. Likewise, in these contexts the trade spaces give rise to multicultural and intercultural processes that materialize in the different objects, products, practices and beliefs housed in these places. Using the photography as the main tool for recording and gathering information, this work proposes a taxonomic approach to the practices, products and expressions developed in the marketplaces or popular markets. Based on these elements, a set of diverse geographic and sociocultural factors materialized and expressed in those places are identified.
Abadía Morales, G. (1983). Compendio General del Folklore Colombiano (4a ed.). Banco Popular.
Agencia Andes. (2017). Las huecas de Ecuador se disputan los paladares del turismo culinario. El Tiempo, Diario de Cuenca. https://www.eltiempo.com.ec/noticias/novedades/1/las-huecas-de-ecuador-se-disputan-los-paladares-del-turismo-culinario
Agrovisión Colombia. (2001). Agrovisión Colombia 2025. Ministerio de Agricultura de Colombia.
Ángel Bravo, R. (2012). Siga Bien Pueda. Festival Internacional de la Imagen 2012. http://www.festivaldelaimagen.com/es/invitados-2012/872-rafael-angel-bravo
Ángel Bravo, R. (2016). Galerías y plazas de mercado como espacio de conservación cultural y producción audiovisual. Nexus, 20, 246-267. https://doi.org/10.25100/nc.v0i20.1843
Ángel Bravo, R. (2018). La Galería o Plaza De Mercado como Expresión de Diversidad y Espacio de Conservación Cultural en el Continente Americano. Seminario Internacional de Investigación en Diseño, 10(10), 75-85. https://www.taller11gid.com/memorias-sid
Baquero Duarte, D. L. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urbanos (Disertación doctoral). Universidad Nacional de Colombia.
Braudel, F. (1984). Civilización material, economía y capitalismo siglos XV-XVIII (Tomo I: Las estructuras de lo cotidiano: lo posible y lo imposible). Alianza.
Castiblanco Roldán, A. (2011). Las plazas de mercado como lugares de memoria en la ciudad: anclajes, pervivencias y luchas. Ciudad paz-ando, 4(2), 123-132. https://doi.org/10.14483/2422278X.7325
Castillo, H. H. (2014). Plazas de mercado en Bogotá, generadoras de residuos y desarrollo. Conama.
Coronado, C. (2010). Plazas de Mercado: Una Tradición Continua. Apuntes de Arquitectura. http://apuntesdearquitecturadigital.blogspot.com/2010/12/plazas-de-mercado-una-tradicion.html
Eames, C. (2007). 100 Quotes by Charles Eames. Office.
Eames, C. (2011). Eames Words (Muestra de arte y diseño). A+D Museum.
Eames Office. (1957). Day of the Dead [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YJZf-2fLpGM&t=185s
Eames Office. (1969). Tops [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UJ-VFMymEiE&t=219s
GAD Municipal de Latacunga. (2013). Ordenanza que reglamenta la ocupación del Mercado Cerrado de Latacunga. http://www.latacunga.gob.ec/ordenanzas/1339-1-106-ordenanza-reglamenta-la-ocupacion-del-mercado-cerrado-latacunga
García Canclini, N. G. (1990). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.
García Canclini, N. G. (2002). Entrevista con Néstor García Canclini. Comminit. http://www.comminit.com/la/node/67260
García Canclini, N. G. (2003). Entrevista con Néstor García Canclini. Comminit. http://www.comminit.com/node/67264
Koenig, G. (2015). Charles & Ray Eames. Taschen.
La Hueca. (2015). Especial: El Mercado Central de Quito. El Blog de La Hueca. https://elblogdelahueca.wordpress.com/2015/03/03/especial-mercado-central-de-quito/
Landeta, D. (2014). Recorriendo los mercados de Quito. Diario El Comercio. https://www.elcomercio.com/tendencias/recorriendo-mercados-quito.html
Martín-Barbero, J. (1981). Prácticas de comunicación en la cultura popular: mercados, plazas, cementerios y espacios de ocio. En M. Simpson (Comp.), Comunicación alternativa y cambio social (pp. 32-53). Unam.
Marzal Felici, J. (2004). Propuesta de modelo de análisis de la imagen fotográfica. Uji. http://www.analisisfotografia.uji.es/root/analisis/metod/metod.htm
Ministerio de Turismo de Ecuador. (s. f.). La gastronomía ecuatoriana al alcance de todos. https://www.turismo.gob.ec/la-gastronomia-ecuatoriana-al-alcance-de-todos/
Moyano Estrada, E., y Sevilla-Guzmán, E. (1978). Sobre los procesos de cambio en la economía campesina. Agricultura y Sociedad, 9, 257-271. http://hdl.handle.net/10396/5617
Ocampo López, J. (1981) El folclor y los bailes típicos colombianos. Biblioteca de Escritores Caldenses.
Pérgolis, J. C. (2002). La plaza: el centro de la ciudad. Universidad Nacional de Colombia.
Restrepo, J. W. (1966). Plazas de mercados en Medellín como centro de distribución. Revista Universidad EAFIT, 2(2), 57-70. https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/17373/document%20%2868%29.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Villegas, L. (1988). Arte Factos: Elementos de la vida cotidiana del Viejo Caldas. Villegas.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.