Executive Function Deficits and Symptoms of Disruptive Behaviour Disorders in Preschool Children
PDF
PDF

Palabras clave

Executive function
ADHD
Disruptive Behaviour Disorders
preschool children.

Cómo citar

Executive Function Deficits and Symptoms of Disruptive Behaviour Disorders in Preschool Children. (2014). Universitas Psychologica, 13(4). https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-4.efds
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Resumen

The Executive Function is a set of cognitive processes that are developed from the earliest ages. Recent studies in children with disruptive behaviour disorders suggest the presence of effects on the executive functioning. The aim of this study is to know the association among symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, and Conduct Disorder, and Executive Function in children from 3 to 6 years old. Method: A descriptive cross-sectional study was conducted. An assessment was performed on a sample of 444 subjects from Spain; it was made through an inventory for parents and teachers to estimate the capacity of Executive Function. Results: a relation between the symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder, and the Executive Function deficit was found. The presence of symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder inattentive type is associated with deficiencies in all areas of Executive Function, which does not occur with other symptoms. Conclusion: It is important to know the specific characteristics of each symptomatology by taking into account their executive functioning, in order to achieve accurate diagnoses in the clinical setting, as well as appropriate therapy according to the deficiencies presented by children.
PDF
PDF

Esta revista científica se encuentra registrada bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Por lo tanto, esta obra se puede reproducir, distribuir y comunicar públicamente en formato digital, siempre que se reconozca el nombre de los autores y a la Pontificia Universidad Javeriana. Se permite citar, adaptar, transformar, autoarchivar, republicar y crear a partir del material, para cualquier finalidad (incluso comercial), siempre que se reconozca adecuadamente la autoría, se proporcione un enlace a la obra original y se indique si se han realizado cambios. La Pontificia Universidad Javeriana no retiene los derechos sobre las obras publicadas y los contenidos son responsabilidad exclusiva de los autores, quienes conservan sus derechos morales, intelectuales, de privacidad y publicidad. El aval sobre la intervención de la obra (revisión, corrección de estilo, traducción, diagramación) y su posterior divulgación se otorga mediante una licencia de uso y no a través de una cesión de derechos, lo que representa que la revista y la Pontificia Universidad Javeriana se eximen de cualquier responsabilidad que se pueda derivar de una mala práctica ética por parte de los autores. En consecuencia de la protección brindada por la licencia de uso, la revista no se encuentra en la obligación de publicar retractaciones o modificar la información ya publicada, a no ser que la errata surja del proceso de gestión editorial. La publicación de contenidos en esta revista no representa regalías para los contribuyentes.