##plugins.themes.bootstrap3.article.main##


Carmen Helena Guerrero Nieto

Resumen

La difusión del inglés en el mundo de hoy es el resultado no solo de las campañas de colonización (Canagarajah, 1999, 2005; Pennycook, 1994a, 1998a, 2000; Phillipson, 1992, 2000) sino también del cumplimiento de la tarea de los gobiernos involucrados en el “círculo de expansión” (Kachru, 1986). Colombia es un buen ejemplo de este fenómeno puesto que el gobierno nacional está desarrollando un Proyecto Nacional de Bilingüismo (pnb) cuyo interés explícito es la promoción del inglés por encima de todas las demás lenguas que se hablan en el país. El presente artículo es un análisis crítico del discurso expuesto en el documento en el que se establecen los estándares de competencia en lengua inglesa. 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Acceso, Comunidades imaginadas, Capital simbólico, Capital lingüístico, CDA.

References
Ayala, J & Alvarez, J.A. (2005), “A perspective of the implications of the common European Framework implementation in the Colombian socio-cultural context”, in: Colombian Applied Linguistics Journal, núm. 7, pp. 7-26.


Anderson, B. (2006), Imagined communities. London & New York, Verso. Bourdieu, P. (1986), “The forms of capital”, in: J.G Richardson (Ed.) Handbook of theory and research for the sociology of education, New York, Greenwood Press, pp. 241-258.


Canagarajah, S. (1999), Resisting linguistic imperialism in English teaching. Oxford, Oxford University Press.


Canagarajah, S. (2005), “Critical pedagogy in L2 learning and teaching”, in: E. Hinkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning, Mahwah (New Jersey), Lawrence Erlbaum Associated, pp. 931-949.


Cárdenas, M.L (2003), Bogotá bilingüe o multilingüe? Carta abierta al alcalde mayor de Bogotá: Antanas Mockus Sivickas. Bogotá. Cárdenas, M.L (2005), From the president. asocopi Newsletter. Bogotá.


Cárdenas, M.L (2008, in press), Encuentros y desencuentros en la formación de profesores de Inglés en Colombia: Una mirada a las políticas del “Programa Nacional de Bilingüismo”. Congreso Latinoamericano sobre Formación de Profesores de Lenguas. Rio de Janeiro.


Cárdenas, M.L & Nieto, C (2003), Evaluación de la Comprensión en Idioma Inglés en el Marco del Programa ‘English Discoveries’: Un Estudio de Caso en Bogotá. In D. Bogoya (Ed.), Trazas y Miradas: En la Evaluación de Competencias (pp. 2-30). Bogotá: Unibiblos, Universidad Nacional.


Cárdenas, R (1994), El inglés americano y el británico desde el punto de vista de sus hablantes nativos y no nativos: Estudio de actitudes y diferencias lingüísticas. Lenguaje, 21, 74-97.


Cárdenas, R (2006), Considerations on the role of teacher autonomy. Colombian Applied Linguistics Journal, 8, 183-202.


Castaño, Y (2008), “No hay escuela pa’ tanto alumno. Revista Semana. Seccion Educación. Bogota. Available: http://www.semana. com/noticias-opinion-on-line/no-escuelapa-tanto-alumno/110155.aspx Retrieved: March 12th 2008.


Crystal, D (2000) Emerging Englishes. English Teaching Professional,14, 3-6. Díaz, L.M (2006) Migraciones de colombianos a los Estados Unidos. Available: http:// www.colombianosenelexterior.com/index. php?idcategoria=13491. Retrieved: June 26, 2008.


De Mejía, A.M (2005) Bilingual education in Colombia: Towards an integrated perspective. In: de Mejia, A.M (Ed.), Bilingual education in South America (48-64). Clevedon: Multilingual Matters Ltd.


Ducar, C (2006) (Re)presentations of U.S Latinos: A critical discourse analysis of Spanish heritage language textbooks. Doctoral Dissertation. Tucson: University of Arizona.


ElTiempo.com (2006) Todos los colegios oficiales de Bogotá serán bilingües. Noviembre 3 de 2006. Available: http://www.eltiempo.com/ archivo/documento/CMS-3311535 Retrieved: March 2008.


Fairclough, N (1995) Critical discourse analysis. The critical study of language. Essex: Longman.


Fairclough, N (2001) Language and power. Second edition. Malaysia: Longman.


Fairclough, N (2003) Analysing discourse. Textual analysis for social research. London & New York: Routledger.


Fishman, J (1976a) Bilingual education. An international sociological perspective. Rowley: Newbury House Publishers, Inc.


Foucault, M (2005) El orden del discurso. 3ra. Edición. (Alberto González Troyano [Trans.]). Barcelona: Fábula Tusquets Editores.


Francis, N & Ryan, P (1998) English as an international language of prestige: Conflicting cultural perspectives and shifting ethnolinguistic loyalties. Anthropology & Education Quarterly, (1) 25-43.


Gee, J.P (2005) An introduction to discourse analysis. Theory and method. Second Edition. New York & London: Routledge.


Halliday, M.A.K (1974) Explorations in the functions of language. New York, Oxford, Amsterdam: Elsevier.


Halliday, M.A.K (1994) An introduction to functional grammar. Second edition. London & New York: Edward Arnold.


Kachru, B.J (1986) The alchemy of English: The spread, functions and models of non-native Englishes. Oxford: Pergamon Press.


London, N.A (2001) Language for the global economy: some curriculum fundamentals and pedagogical practices in the colonial educational enterprise. Educational Studies, 27 (4), 393-423.


Niño-Murcia, M (2003) “English is like the dollar”: hard currency ideology and the status of English in Peru. In World Englishes, 22 (2), 121-142.


Nunan, D (2001) English as a global language. tesol Quarterly, 35 (4), 605-606.


Mar-Molinero, C (2000) The politics of language in the Spanish-speaking world. London and New York: Routledge.


McKay, S (2003) Toward an appropriate eil pedagogy: Re-examining common esl assumptions. International Journal of Applied Linguistics, 13, (1), pp. 1-22.


McLaren, P (1995) Critical pedagogy and predatory culture. Oppositional politics in a postmodern era. London and New York: Routledge.


Pennycook, A (1994a) The cultural politics of English as an international language. London & New York: Longman.


Pennycook, A (1998) The right to language: Towards a situated ethics of language possibilities. Language Sciences, 20 (1), 73-87.


Phillipson, R (1992) Linguistic imperialism. Oxford: Oxford University Press.


Phillipson, R (2000) English in the new world order. Variations on a theme of linguistic imperialism and “world” English. In T. Ricento (Ed.) Ideology, politics and language policies, (pp. 87-106). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.


Romaine, S (2000) World Englishes: Standards and the new world order. World Englishes, pp ix-xvi.


Romero, A (2006) El tlc Colombia-usa. Tendencias, 7 (2), 29-68. Ramanathan, V (1999) “English is here to stay”: A critical look at institutional and educational practices in India. tesolQuarterly, 33 (2), 211-231.


Shohamy, E. (2006). Language policy: hidden agendas and new approaches. New York: Routledge.


Tollefson, J (2000) Policy and ideology in the spread of English. In: JK, Hall & W. Eggington (Eds.), The sociopolitics of English language teaching (pp. 7-21). Clevedon, England, Tonawanda, NY: Multilingual Matters.


Van Eemeren, F.H, Grootendorst, R, Jackson, S & Jacobs, S (1997) Argumentation. In T. van Dijk (Ed.), Discourse as structure and process (pp. 208-229). London: Sage Publications.


Valencia-Giraldo, S (2006) Literacy practices, texts, and talk around texts: English language teaching developments in Colombia. Colombian Applied Linguistics Journal, 8, 7-37.


Valencia-Giraldo, S (not dated) El bilingüismo y los cambios en políticas y prácticas en la educación publica en Colombia: Un estudio de caso. Available: http://www.bilinglatam.com/ espanol/informacion/Silvia%20Valencia%20 Giraldo.pdf Retrieved: April 8th 2008.


Vargas, A., Tejada, H., & Colmenares, S. (2008). Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras (inglés): Una lectura crítica. Lenguaje, 36, (1), 241-275.


Vélez-Rendón, G (2003) English in Colombia: A sociolinguistic profile. World Englishes, 22 (2), 185-198.


Warschauer, M (2000) The changing global economy and the future of English teaching. tesol Quarterly, 34, (3) pp 511-535.


Zapata, E (2007) Mercadeo educativo: Estrategias para promover instituciones y programas. 2ª. Edición. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Cómo citar
Guerrero Nieto, C. (2010). ¿Es el inglés la clave para acceder a las maravillas del mundo moderno?. Signo Y Pensamiento, 29(57), 294-313. Recuperado a partir de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/2523
Sección
Avances
Artículos más leídos del mismo autor/a