After the expansion of home internet: adolescents from popular sectors and cibers in the City of Buenos Aires.
PDF (Spanish)

Keywords

Internet
Internet cafes
Adolescents
Popular sectors
Digital divide
Buenos Aires

How to Cite

Linne, J. (2014). After the expansion of home internet: adolescents from popular sectors and cibers in the City of Buenos Aires. Signo Y Pensamiento, 33(65), 70-83. https://doi.org/10.11144/Javeriana.SYP33-65.dmih
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This research explores the situation of Internet cafes in the city of Buenos Aires and its major population, adolescents from popular sectors. Although in recent years millions of teenagers abandoned these spaces as a result of the expansion of home Internet, many teenagers from popular sectors continue to go for communicative recreation, information and social integration. The methodology used consists of 40 in-depth interviews, participant observations and content analysis of Facebook profiles (n = 200). Results highlight that the main practices of these teenagers are communicative and that these spaces are used as tools for digital literacy, peer sociability and citizenship inclusion.

PDF (Spanish)

Andrade Pereira, V. (2007). Entre games e folgações: apontamentos de uma antropóloga na lan house. Etnográfica, 11(2), 327-352.

Auyero, J., & Berti, M. (2013). La violencia en los márgenes. Buenos Aires: Katz.

Barón, L., & Gómez, R. (2012). Relaciones sociales y sensación de conexidad. Usos de cibercafés, telecentros y bibliotecas en Colombia. Disertaciones, 5(1). Recuperado de http://www. erevistas.saber.ula.ve/index.php/Disertaciones

Benítez Larghi, S., Aguerre, C., Calamari, M., Fontecoba, A., Moguillansky, M., & Ponce de León, J. (2013). TIC, sectores populares y juventud. Hipertextos, 1(0), 155-172. Recuperado de http://revistahipertextos.org

Benítez Larghi, S., Aguerre, C., Calamari, M., Fontecoba, A., Moguillansky, M. & Ponce de León, J. (2011). De brechas, pobrezas y apropiaciones. Juventud, sectores populares y TIC en la Argentina. Versión, 8(11), s. d. Recuperado de http://www.version. xoc.uam.mx

Bertomeu, G. (2011). Nativos digitales: una nueva generación que persiste en los sesgos de género. Injuve, 10, 187-202.

Bouille, J. (2008). Cibercafés o la nueva esquina. Usos y apropiaciones de Internet en jóvenes de sectores populares urbanos. En Urresti, M. (ed) Ciberculturas juveniles (pp.105-120). Buenos Aires: La Crujía.

Cadenas, R., & García, J. (2010). Perfil de usuarios de Internet en cibercafés del Municipio Carirubana del Estado Falcón. Telematique, 9(3). Recuperado de http://www.publicaciones. urbe.edu/index.php/telematique/article/ viewArticle/946/html

Castells, M. (2009). Communication Power. New York: Oxford University Press.

Castro Rojas, S. (2011). Cibers y redes. Vínculos, comunicación y socialización en los entornos tecnológicos. Rosario: Laborde Editor.

Dillon A. (2013). Los vínculos y la conversación 2.0: miradas de adolescentes argentinos sobre Facebook. Global Media Journal México, 19, 43-68.

DiMaggio, P., & Hargittai, E. (2001). From the “digital divide” to “digital inequality”: studying internet use as penetration increases. New Jersey: Princeton University.

Farquhar, L. (2013). Performing and interpreting identity through Facebook imagery. Convergence, 19(4), 446-471.

Finkelievich, S., & Prince, A. (2007). El (involuntario) rol social de los cibercafés. Recuperado de http://www.oei.es/tic/rolcibercafes.pdf

Finkelievich, S. (2000). Del café del barrio a las redes electrónicas. Las comunidades virtuales como actores sociales en las ciudades. En S. Finkelievich (comp.), ¡Ciudadanos, a la red! Los vínculos sociales en el ciberespacio, (pp. 139-164). Buenos Aires: Ciccus/La Crujía.

Fuentes, C. (2012). Realidad de los cibercafés populares: dispositivos presenciales de formación. Virtualis, 3, 39-57. Recuperado de http:// aplicaciones.ccm.itesm.mx

Hargittai, E., & Hinnant, A. (2008). Digital inequality: differences in young adults’ use of the Internet. Communications Research, 35(5), 602-621.

Instituto Nacional de Estadística y Censo (INDEC) (2012). Encuesta nacional sobre el acceso y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Recuperado de http://www.indec.mecon.ar

Jackson, L., Eye, A., Biocca, F., Barbatsis, G., Zhao, Y., & Fitzgerald, H (2006). Does home internet use influence the academic performance of low-income children? Developmental Psychology, 42(3), 429-435.

Lasén, A. (2013). Digital inscriptions and loss of embarrassment: some thoughts about the technological mediations of affectivity. Intervalla, 1, 85-100.

Linne, J. (2013). Adolescentes y redes sociales. Usos y apropiaciones de Facebook en sectores populares de la Ciudad de Buenos Aires (Tesis de maestría inédita, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires).

Linne, J. (2014). Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales. Comunicar, 22(43), 189-197. DOI: 10.3916/ C43-2014-19.

Litt, E. (2013). Measuring users’ internet skills: A review of past assessments and a look toward the future. New Media Society, 15, 612-630. DOI: 10.1177/1461444813475424

Livingstone, S., & Helsper, E. (2010). Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the internet: The role of online skills and internet self-efficacy. New Media & Society, 12(2), 309-329.

Livingstone, S., & Haddon, L. (2009). E.U. Kids Online: Final report. London: E.U. Kids Online.

Martín-Barbero, J. (2008). El cambio en la percepción de los jóvenes. En Morduchowicz, R. (ed.), Los jóvenes y las pantallas, (pp. 25-46). Buenos Aires: Gedisa.

Miller, D., & Slater, D. (2004). Etnografía on e off-line: cibercafés em Trinidad. Horizontes Antropológicos, 21, 41-65.

Moya, M. (2007). El acceso (diferencial) a las nuevas tecnologías en condiciones reales de producción y consumo cultural. Observatorio, 5, 51-58. Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/publicacionrevistaobservatorio

Ortiz, R. (1996). Otro territorio. Buenos Aires: Universidad de Quilmes.

Palfrey, J., & Gasser, U. (2008). Born digital: understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.

Páramo, P., & Burbano, A. (2013). Las NTIC y su efecto sobre distintas dimensiones sociales y lugares por donde transcurre la vida de las personas. Signo y Pensamiento, 32(63), 170-189.

Phillippi, A., & Avendaño, C. (2011). Empoderamiento comunicacional: competencias narrativas de los sujetos. Comunicar, 36, 61-68. DOI: 10.3916/C36-2011-02-06.

Phillippi, A., & Peña, P. (2012). Impacto del acceso público en dos telecentros: apropiación social de las TIC por parte de mujeres chilenas. En F. Proenza (ed.), Tecnología y cambio social: el impacto del acceso público a las computadoras en Argentina, Chile y Perú, (pp. 69-104). Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Piscitelli, A. (2009).Nativos digitales. Buenos Aires: Santillana.

Ponte, C. (2012). Digitally empowered? Portuguese children and the national policies for internet inclusion. Estudos em Comunicação, 11, 53-70.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Robinson, S. (2000). Telecentros en México: desafíos y posibilidades. En S. Finkelievich (comp.), ¡Ciudadanos, a la Red! Los vínculos sociales en el ciberespacio, (pp. 117-136). Buenos Aires: Ciccus/La Crujía.

Ruelas, A., & Ramírez, A. (2008). Internet y cibercafés en Culiacán. Enfoques y realidades. Razón y palabra, 64. Recuperado de http:// www.razonypalabra.org.mx

Ruelas, A. (2011). Cibercafés: Salas de Internet con múltiples servicios. Procuraduría Federal del Consumidor, Secretaría de Economía de México. Recuperado de http://www. profeco.gob.mx/encuesta/brujula/bruj_2011/ bol189_cibercafe.asp

Schradie, J. (2011). The Digital production gap: the digital divide and web 2.0 collide. Poetics, 39(2), 145-168.

Symon, G., & Cassell, C. (2004). Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage.

Tedesco, J. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: FCE.

Tondeur, J. (2011). ICT as cultural capital: The relationship between socioeconomic status and the computer-use profile of young people. New Media Society, 13, 151-168. DOI: 10.1177/1461444810369245

Trejo Delarbre, R. (2000). Internet y sociedad urbana: cuando el ciberespacio y la calle se complementan. En S. Finkelievich (comp.), ¡Ciudadanos, a la Red! Los vínculos sociales en el ciberespacio, (pp. 38-57). Buenos Aires: Ciccus/La Crujía.

Urresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles: vida cotidiana, subjetividad y pertenencia entre los jóvenes ante el impacto de las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. En M. Urresti (ed.), Ciberculturas juveniles, (pp. 13-66). Buenos Aires: La Crujía.

Van Deursen, A., & van Dijk, J. (2014). The digital divide shifts to differences in usage. New Media & Society, 16(3), 507-526. DOI: 10.1177/1461444813487959

Warschauer, M. (2003). Technology and social inclusion: rethinking the digital divide. Cambridge: MIT Press.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.