Abstract
The traditional stations found on the Internet a channel where new formats, contents, narratives and languages coexist to reach different audiences, while opening other alternatives for processing, processing and disseminating information. These dominant media are in an effort to migrate their content to the network, either to offer a complementary service or to create a symbiosis of media convergence, in which new communication and action models of the communicator and the journalist are generated. To understand these new media paradigms, the transformation of analogue to digital commercial radio was analyzed from the categories: business, technology, information, web design, audiences and professional and labor trends. For this purpose, a theoretical and applied documentary, descriptive and correlational investigation of five commercial stations of six radio channels that exist in Colombia was carried out, with a greater audience and national coverage.
Asociación Colombiana de Investigación de Medios [ACIM](2017, Febrero 16). Comisión Nacional de Televisión. CNTV - Oficina de Planeación. .
Alfaro, R. (1993). Una comunicación para otro desarrollo. Lima: Calandria.
Arnheim, R. (2015). Estética radiofónica. Barcelona, España: GG MassMedia.
Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Madrid: Editorial Cátedra.
Blu Radio (s.f.) Recuperado de www.bluradio.com
Bonet. M. (2017). La radio riberdigital, estándares tecnológicos y plataformas de distribución. Portal de la Comunicación InCom-UAB: El portal de los estudios de comunicación, Institut de la Comunicació (InCom-UAB). [en línea], Recuperado agosto 17, 2017 de http://www.portalcomunicacion.com/uploads/pdf/29_esp.pdf, recuperado:.
Caracol Radio (s.f.) Recuperado de www.caracol.com.co
Delgado, C., & Rioboo, J. (2005). Libros de la Onda. En actas del 24 congreso del IBBY, Sevilla, España.
Documento de política sectorial del Ministerio de Comunicaciones. (2004). Políticas para la
Radiodifusión en Colombia. Bogotá-Colombia.
Dominique, W. (2010). Informar no es comunicar: contra la ideología tecnológica. [en línea], Recuperado junio 18, 2017 de
https://www.casadellibro.com/libro-informar-no-es-comunicar-contra-la.../1694087, recuperado:.
Duhe, S., Mortimer, M., & Chow, S. (2004). Convergence in North American TV Newsrooms: A Nationwide Look. Convergence, 10(2), 81-104. https://doi.org/10.1177/135485650401000206
Estudio Continuo de Audiencia Radial [ECAR]. (2017a). Resultado de encuesta de radio. [en línea], disponible en: http://www.encuestascnc.com/cnc_ecar/, recuperado: 10 de julio de 2017.
Estudio Continuo de Audiencia Radial [ECAR]. (2017b). Sintonía y contenidos. [en línea], disponible en: https://juanpalaguna.wordpress.com/ecar-estudio-continuo-de-audiencia-radial/, recuperado: 17 de agosto de 2017.
Estudio general de medios [EGM] (2017). Boletines informativos. [en línea], disponible en: en http://www.acimcolombia.com/boletines/boletines/ Recuperado 25 de marzo de 2018
Forgacs, D. (2001). Scenarios for the digital age: Convergence, personalization, exclusion. Modern Italy, 6(2), 129-139. https://doi.org/10.1017/S1353294400011935
García Avilés, J., & Carvajal, M. (2008), “Integrated and Cross-Media Newsroom convergence: two models of multimedia news production: The Cases of Novotécnica and La Verdad Multimediain Spain”. Convergence, 14(2), 223-241. https://doi.org/10.1177/1354856507087945
Gordon, R. (2003). The Meanings and Implications of Convergence. En: Kawamoto, K. (ed.). Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. Lanham, Md.:Rowman & Littlefield Publishers.
Gutiérrez, C. (2013). Calidad informativa en la era digital: el gran reto. Palabra Clave, 16(3), 666-670. Recuperado de http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3610/3312
Gutiérrez, G., Ribes, X., & Monclús, B. (2012). La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de internet. Revista Comunicación y Sociedad. 24(2), 305-331.
Idei, N. (2004). What happened to convergence? En: RICE, J.; Mckerman, B. (Eds). Creating digital content (pp xx-xx). New York: McGraw-Hill, XIX-XXII.
Jenkins, H. (2004). The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 33-43. https://doi.org/10.1177/1367877904040603
Kaplún, M. (1994). Producción de Programas de Radio: el guión – la realización. México: Editorial Cromocolor.
Killebrew, K. (2005). Culture, Creativityand Convergence: Managing Journalists in a Changing Information Workplace. The International Journal on Media Management (2003), 5(1), 39-46. https://doi.org/10.1080/14241270309390017
Klinenberg, E. (2005). Convergence: News Production in a Digital Age. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 597(1), 48-64. https://doi.org/10.1177/0002716204270346
La fm (s.f.) Recuperado de www.lafm.com.co
Lavers, D. (2017, December). DAB - If you don't go digital, you'll die'. Broadcast Dialogue Magazine . Recuperado de
Lawson-Borders, G. (2006). Media Organizationsand Convergence. Case Studies of Media Convergence Pioneers. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Martínez, M., & Herrera, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España Luces y sombras de los estudios realizados hasta la actualidad. Revista Comunicación y Sociedad, XVII(1), 115-143. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/50517244_Los_generos_radiofonicos_en_la_teoria_de_la_redaccion_periodistica_en_Espana_Luces_y_sombras_de_los_estudios_realizados_hasta_la_actualidad
Mata, M. (1993). Lo que dicen las radios. Quito: ALER.
Meridian Group. (2017). Móviles y web. [en línea], Recuperado de http://www.meridiangroupsa.com/es/, recuperado: 18 de junio de 2017.
Montse, B. (2011). La radio digital, estándares tecnológicos y plataformas de distribución. Portal de la Comunicación InCom-UAB. Lecciones del Portal. 6. [en línea], Recuperado mayo 15, 2017 de http://ow.ly/qHbTH.
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones- [Min TIC]. (2017). Registro TIC de Radiodifusión Sonora. [en línea ], Recuperado 8 de marzo de http://www.mintic.gov.co/portal/604/w3-propertyvalue-6159.html
Peñafiel, C., & López, N. (2002). Claves para la era digital: Evolución hacia nuevos medios, nuevos lenguajes y nuevos servicios. Bilbao: Servicio Editorial de la universidad del País Vasco.
Romero, H. (2013). Acercándonos a la radio digital terrestre desde la radio en la Red. Chasqui (123), 34-39. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i123.52
Salaverría, R. y García, J. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. RevistaTrípodos, (23), 31-47.
Sierra, J. (2010). Estudio de la oferta de programación de las radios autonómicas en España. Revista Latina de comunicación social, (65). https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-906-368-378
Theodoropoulou, V. (2003). Consumer Convergence. Digital Television and the Early Interactive Audience in the UK. En: Ferrel Lowe, G.; Hujanen, T. (eds.) Broadcasting and Convergence. New Articulations of the Public Service Remit (pp 285-297). Gotemburgo: Nordicom.
Valencia, J. (2008). La radio digital: ¿Una demanda social o un nuevo escenario de las pugnas del capitalismo globalizado? Revista Signo y Pensamiento, 27(52), 110 - 118. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3719
W Radio (s.f.) Recuperado de www.wradio.com.co
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.