The Voice of Scholars: Reflections on Journalism and Communication
PDF (Spanish)

Keywords

Journalism
Communication
Scholars
Profession
Professional practice.

How to Cite

Mellado Ruiz, C. (2010). The Voice of Scholars: Reflections on Journalism and Communication. Signo Y Pensamiento, 29(56), 274-287. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-56.voac
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article describes a vision of journalism in Latin America as a job and a profession with an academic dimension, and its relation with the field of communication, since both fields have been together almost since they started to be taught at universities. Statements by 35 researchers and journalism/communication teachers from 16 Latin American Countries show that Latin American universities tend to think of mass media as the most prominent element in both the practice and the theory of journalism. This happens even though the market for journalism has expanded, and in spite of an evolution in the curricula of communication programs, which now include areas such as public relations and corporate communication. 

PDF (Spanish)

Benassini, C. (2001), “Escuelas de Comunicación en México. ¿Realidad o imaginario social?”, en Diálogos de la Comunicación, vol. 62 (julio), pp. 43-51.

Chalaby, J. (1996), “Journalism as an Anglo- American Invention. A Comparison of the Development of French and Anglo-American Journalism, 1830s-1920s”, en European Journal of Communication, vol. 11, núm. 3, pp. 303-326.

Cremades, J. (1993), “Sobre el acceso a la profesión periodística”, en Revista Federación Asociaciones de la Prensa de España (FAPE), núm. 1 (junio), p. 4.

Desantes, J. M. (1994), La información como deber, Buenos Aires, Abaco.

Dickson, T. (2000), Mass Media Education in Transition. Preparing for the 21st Century, Mahwah (NJ), Lawrence Erlbaum.

Ferenczi, T. (1993), L’Invention du journalisme en France, Paris, Librairie Plon.

Ferreira, L. y Tillson, D. (2000), “Sixty-Five Years of Journalism Education in Latin America”, en The Florida Communication Journal, núm. 272, pp. 61-79.

Fuentes Navarro, R. (1991), La comunidad desapercibida. Investigación e investigadores de la comunicación en México, México, ITESO.

— (1994), “La institucionalización del campo académico de la comunicación en México y en Brasil. Un primer acercamiento comparativo”, en Intercom, vol. XVII, núm. 1, pp. 10-32.

— (2007), “Fuentes bibliográficas de la investigación académica en los postgrados de comunicación en Brasil y en México. Un acercamiento al análisis comparativo”, en Matrizes, núm. 1, pp. 165-177.

Galindo, J. y Luna, C. (coords.), (1995), Campo académico de la Comunicación. Hacia una reconstrucción reflexiva, México, CONACULTA-ITESO.

García, C. (1999), “Dos caras en un mismo profesionista”, en Razón y Palabra [en línea], vol. 12, núm. 3, disponible en: http://www. razonypalabra.org.mx/anteriores/n12 /cari12. html, recuperado: 21 de agosto de 2007.

— (2004), “La formación académica de los comunicadores multimediáticos en México”, en Sala de Prensa [en línea], vol. 2, disponible en: http://www.saladeprensa.org/art520.htm, recuperado: 4 de septiembre de 2007.

González, G. (2001, septiembre), “Estado actual de la enseñanza de periodismo en Chile” [conferencia], Encuentro Nacional de la Asociación de Escuelas de Periodismo y Comunicación Social de Chile, Santiago, Chile.

Hallin, D. C. y Mancini, P. (2004), Comparing Media Systems. Three models of Media and politics, Cambridge, University Press.

Henestrosa, A. (1990), Periódicos y periodistas de Hispanoamérica, México, Publicaciones Mexicanas.

Hernández, M. E. (2004, enero-junio), “La formación universitaria de periodistas en México”, en Comunicación y Sociedad, vol. 1, pp. 100-138.

Karam, T. (2004), “Elementos para el análisis del campo académico de la comunicación en México” [en línea], disponible en: http://www.infoamerica. org/articulos/textospropios/karam3.htm, recuperado: 30 de agosto de 2007.

Marques de Melo, J. (1988). “Communication Theory and Research in Latin America. A Preliminary Balance of the Past Twenty-Five Years”, en Media, Culture & Society, núm. 10, pp. 405-418.

— (1993), “La atracción fatal de la universidad y la industria”, en Chasqui, núm. 44, pp. 36-42.

Mellado, C. (2009a), “Evolución del campo ocupacional y académico del periodista latinoamericano. Lógicas de mercado y esquemas de formación”, en Revista Opción vol. 25, núm. 59, pp. 11-24.

— (2009b), “Orígenes, evolución y desencuentros en la investigación sobre el periodista latinoamericano”, en Innovar, vol. 19, núm. 33, pp. 7-17.

— (2009c), “Elementos compartidos por el periodismo en Latinoamérica. Revisión de cinco décadas y propuesta de un modelo de análisis”, en Revista Comunicar, vol. 33, núm. 17 pp. 193-201.

— (2009d, mayo), “Major Trends of Journalist Studies in Latin America. A Secondary Analysis of Five Decades of Research” [conferencia]. International Communication Asociation Anual Conference, Chicago, Estados Unidos.

Mellado, C. y Del Valle, C. (2008), “Diagnóstico y perspectivas del periodismo como profesión. Reflexiones en torno a la formación de los profesionales de la comunicación en Chile”, en Revista Universum, vol. 23, núm. 2, 137-151.

Mellado, C.; Simon, J.; Barría, S. y Enríquez, J. (2007), “Investigación de perfiles profesionales en periodismo y comunicación para una actualización curricular permanente”, en Revista ZER, vol. 12, núm. 23, pp. 139-164.

Roveda, A. (2006), “Las facultades de comunicación y escuelas de periodismo de América Latina: entre las nuevas claridades de sus prácticas profesionales y las viejas incertidumbres académicas” [conferencia]. xii Encuentro Académico de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social (FELAFACS), Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Swanson, D. L (1993), “Fragmentation, the Field, and the Future”, en Journal of Communication, vol. 43, núm. 4, pp. 163-172.

Ungaro, A.; Martins, S. y Mariani, E. (2005), “Perfiles de formación en comunicación social: concepciones y representaciones”, en Crovi, D. (coord.), Bitácora de viaje. Investigación y formación de profesionales de la comunicación en América Latina, México, Instituto Latinoamericano de Comunicación Educativa (ILCE), pp. 71-81.

Vieytes, R. (2004), Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y técnicas, Buenos Aires, De las Ciencias.

Zalba, E. M. y Bustos, J. (2001), “Problema y desafíos de la formación académico-profesional ante la diversidad de los actuales escenarios de la comunicación social”, en Diálogos de la Comunicación, núm. 63, pp. 34-41.

Zelizer, B. (1993), “Journalists as Interpretive Communities”, Critical Studies in Mass Communication, vol. 10, núm. 3, pp. 219-237.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors. 

Downloads

Download data is not yet available.