Abstract
De acuerdo con la autora, generalmente, las interrelaciones entre educación y comunicación son tratadas en el ámbito de la educación formal. En estudio, la autora trata la educomunicación, forjada en los procesos de educación informal, en el contexto de ONG y movimientos populares, pues ésta se trata de un tipo de manifestación extremadamente significativa en Brasil y en el resto de América Latina. El artículo se basa tanto en una investigación bibliográfica como las reflexiones surgidas a partir de la observación. Se concluye que, en la práctica y con características propias, entre ellas la interacción con realidades locales, la comunicación producida por sectores subalternos organizados han contribuido a ampliar el espectro educativo en torno al ejercicio de la ciudadanía.This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.