Abstract
Es común referir la- educación al desarrollo humano subrayando el malgastado concepto de calidad. Generalmente se asume cada termino como un supuesto de base sin tematizar y, la relación entre ellos, como un hecho dado a partir del cual de alcance internacional. Sin embargo, estos términos tan amplios y ambiguos dan lugar a sinnúmero de interpretaciones; se habla desde ellos y se construye en su nombre sin que se expliciten sus referentes. Parecería que esa extraña vaguedad que los acompaña facilita su utilización para decir casi cualquier cosa y hace de ellos términos desgastados. Interesa aquí abordar el desarrollo y la calidad como campos problemáticos para poner en evidencia nuestra concepción sobre ellos y desde ahí reconocer el sentido de la educación.This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.