Emotional communication and on-stage panic in radio and television

Versions

PDF (Spanish)

Keywords

Emotional communication
fear scenic
voice over
radio
television

How to Cite

Toral Madariaga, G., Murélaga Ibarra, J., & López Vidales, N. (2021). Emotional communication and on-stage panic in radio and television. Signo Y Pensamiento, 27(52), 134-144. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4583 (Original work published 2008)
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The ruling model of communication in contemporary radio and TV demands for elements of emotional literacy that allow new communicators to approach audiences in a way that is much more natural. Nevertheless, traditional formation in radio hosting continues to be centered on the maintenance of a formal distance with the audience, and by doing so it turns its back on what seems to be a major obstacle in the formation of new communicators: on-stage panic.
PDF (Spanish)

Aristóteles (1971), La retórica, Madrid, Instituto de Estudios Públicos. Bados, A. (1986), Análisis de componentes de un tratamiento cognitivo-somático-conductual del miedo a hablar en público [tesis doctoral], Barcelona, Universidad de Barcelona, Facultad de Psicología.

Bustos, I. (2003), La voz. La técnica y la expresión, Barcelona, Paidotribo.

Byrne, B. (2001). Structural equation modelling with Amos. Londres. Erlbaum Asociados.

Casetti, F. y Odin, R. (1990), “De la paléo à la néo television”, en Communications, núm. 51,

pp. 9-26.

Csikszentmihalyi, M. y Csikszentmihalyi, I. S. (1998), Experiencia óptima. Estudios psicológicos

del flujo en la conciencia, Bilbao, Descleé De Brouwer.

Damasio, A. R. (1996), El error de Descartes, Barcelona, Grijalbo-Mondadori.

Gotzon Toral Madariaga - Jon Murélaga - Nereida López | Signo y Pensamiento 52 · volumen XXVII. enero - junio 2008 144

Dewhurst-Maddock, O. (1993), El libro de la terapia del sonido. Cómo curarse con la música y la voz, Madrid, EDAF.

Elexpuru, I. y Villa, A. (1992), Autoconcepto y educación. Teoría, medida y práctica pedagógica, Vitoria-Gasteiz, Eusko Jaurlaritza.

Forgas, J. P. (1991), Emotion and Social Judgments, Oxford, Pergamon Press.

Gaya, J. (2002), “La comunicación no verbal”, en Fernández, P. y Ramos, N. (edits.), Corazones

inteligentes, Barcelona, Kairós, pp. 219-237.

Goleman, D. y Boyatzis, R. (2002), El líder resonante crea más, Barcelona, Plaza y Janés.

García, F. y Musitu, G. (2001), AF5. Autoconcepto forma 5, Madrid, Tea.

Griffin, D. y Bartoholomew, K. (1994), “Models of the Self and Other. Fundamental Dimensions

underlying Measures of Adult Attachment”, en Journal of Personality and Social Psychology, núm. 67, pp. 430-445.

Hall, E. T. (1969), The Hidden Dimension, Garden City, Doubleday.

Jerico, P. (2006), No miedo, Madrid, Cátedra.

Legerón, P. y André, C. (1997), El miedo a los demás, Bilbao, Mensajero.

Lochard, G. y Soulages, J. C. (1994), “Les imaginaires de la parole télévisuelle”, en Reseaux,

núm. 63, pp. 13-38.

McCallion, M. (1998), El libro de la voz, Barcelona, Urano.

Montorio, I., Guerrero, M. A. e Izal, M. (1991), Estudio sobre las dificultades para hablar en

público de estudiantes universitarios [policopiado], Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Psicología.

Inglés, C. J., Méndez e Hidalgo, F. X. (1999), “Estudio sobre la habilidad para hablar en público en población española interuniversitaria” [comunicación], I Simposium sobre Habilidades Sociales. Técnicas y Áreas de Aplicación, Granada.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Gotzon Toral Madariaga, Jon Murélaga Ibarra, Nereida López Vidales