Educating while reporting: a proposal for a redefinition of traditional press.
PDF (Spanish)

Keywords

Educational journalism
journalism and education
mass media and education.

How to Cite

Montoya Ramírez, N. M., & Zuluaga Arias, L. I. (2014). Educating while reporting: a proposal for a redefinition of traditional press. Signo Y Pensamiento, 33(64). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp33-64.emip
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article offers the qualitative case study results of the strategy Educating while reporting, an alternative proposal through which a newspaper can commit to the social function of education, while restructuring the way to address the act of informing, entertaining and the interaction with their readers. This strategy represents an opportunity to resignify the place of the current press in a digital and audiovisual context, and questions the disappearance of this type of media from its traditional use. Educating while reporting assumes this dilemma as a communicative-educational challenge, consistent with a view of the press as a social text, where it is interesting to go beyond the informative to strengthen the learning processes that is possible with these types of resources.

PDF (Spanish)

Aguaded Gómez, J. I. (2009). Educación para la competencia televisiva: fundamentación, diseño y evaluación de un programa didáctico para la formación del telespectador crítico y activo en Educación Secundaria. Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/ handle/10272/1536

Aguaded Gómez, J.I. (2012, julio). La educomunicación: una apuesta de mañana, necesaria para hoy. Aularia, 1(2), 259-261. Recuperado de http://www.aularia.org/Articulo. php?idart=70&idsec=1

Campos Freire, F. (2010). Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Revista Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 13-30. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index. php/ESMP/article/view/ESMP1010110013A

Espinel de Segura, B.I. (2010). Implicaciones pedagógicas del programa Prensa Escuela en Cartagena de Indias (Colombia). Educatio Siglo XXI, 28 (1), 249-270. Recuperado de http:// revistas.um.es/educatio/article/view/109811

Fundación FundaMundo (2011, noviembre). Documento privado de constitución (Acta No. 3). Medellín, Colombia.

Galeano Marín, E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín: La Carreta Editores. Huergo, J., Poliszuk, S., Minzi, V., Bergomás, G., Cruder, G. et al. (2011). Comunicación y educación: debates actuales desde un campo estratégico. Córdoba-Argentina: Gráfica del Sur.

García-Leguizamón, F. (2010). Educación en medios ayer y hoy: tópicos, enfoques y horizontes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2 (4), 279-298. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu. co/index.php/MAGIS/article/view/3513

Kaplún, M.(1998). Una pedagogía de la comunicación. [Versión digital]. Madrid: Ediciones de la Torre. Recuperado de http://ebookbrowsee. net/una-pedagogia-de-la-comunicacion-pormario-kaplun-pdf-d277467717

Martín-Barbero, J. (2003). La educación desde la comunicación. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Martínez, H. y Osorio, F. (2008). El diseño periodístico, clave en la lectura crítica de la prensa. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, XV(30), 179-184. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/index. php?contenido=detalles&numero=30&artic ulo=30-2008-27

Ricoy, M.C. (2006). La prensa como recurso en el currículum de adultos. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 26, 199-206. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detall es&numero=26&articulo=26-2006-31

Raigón Pérez de la Concha, G. (1998). El periodismo educativo: objetivos. Sevilla: Universidad de Sevilla, España. Recuperado de http:// grupo.us.es/grehcco/ambitos01/01raigon.pdf

Sánchez, U. (2006) Modelos y esquemas de comunicación. Algunos acercamientos. Medellín: Universidad de Medellín.

Toro, A. B. y Rodríguez, G M.C. (2001). La comunicación y la movilización social en la construcción de bienes públicos. Bogotá: Departamento de Integración y Programas Regionales.

Instituto Interamericano para el Desarrollo Social, Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Valderrama H., C.E.(Comp.) (2000). Comunicación – educación. Coordenadas, abordajes y travesías. Santafé de Bogotá: Fundación Universidad Central. Departamento de Investigaciones. Siglo del Hombre Editores.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.