Published May 29, 2012



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Jorge Pantaleón Cuba Luján

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article is a reflection that presents a chronology and analysis of the stages through which has passed through the teaching of language, from the Greeks to the advent of ICT, special emphasis on the need that society has of a suitable adaptation of language teachers of this century to the communicative reality imposed by the presence of technological elements, which have influenced contemporary man obstinately, establishing new ways of interacting in space and time.

Keywords

Spanish – Study and teaching, Information and communications technologies, Educators – Siglo XXI, Reading -- Technological innovationsEspanhol - Ensino, Tecnologias da informação e comunicação, Pessoal docente - Siglo XXI, Leitura - Inovações tecnológicas, Escrita - Inovações tecnológicas.Español – Enseñanza, Tecnologías de la información y la comunicación, Personal docente – Siglo XXI, Lectura – Innovaciones tecnológicas, Escritura – Innovaciones tecnológicas

References
Boeree, C. G. (2007), “Desarrollo del lenguaje en niños” [en línea], disponible en: http://webspace.ship.edu/cgboer/desarrolloesp.html, recuperado: 18 de febrero de 2011.

Cabanillas, C. (2003), “La educación en Grecia” [en línea], disponible en: http://www.santiagoapostol.net/latin/educacion_grecia.html, recuperado: 18 de febrero de 2011.

Cruz P., M. (2007), “La world wide web en la clase de E/LE” [en línea], disponible en http://www. ucm.es/info/especulo/numero5/m_cruz.htm.

Cuba L., J. P. (2010). Expresión oral en el marco de la Educación Básica Venezolana. Un enfoque filosófico [tesis doctoral], Maracaibo, Urbe, Doctorado en Ciencias de la Educación.

Davis, F. (1998), La comunicación no verbal, Madrid, Alianza Editorial.

Franta, H. (2001). Comunicación Interpersonal, México, Limunsa. Herrera, D. (2001), Conflicto en la escuela: un camino de aprendizaje para la convivencia, Medellín, Instituto Popular de Capacitación (IPC) de la Corporación de Promoción Popular.

Key, E. (1900), El siglo de los niños, Caracas, Publicaciones del Ministerio del Poder Popular para la Educación.

Lomas, C. (2008), entrevistado por Rodríguez, L. H. y Sánchez Lozano, C., “Es tarea del docente de lengua y literatura mejorar las competencias comunicativas del alumnado” [en línea], disponible en http://www.cerlalc. org/Escuela/datos/entrevista.doc, recuperado: 18 de febrero de 2011.

Mizzau, M. (2001), Las competencias comunicativas en una prospectiva interpersonal, Madrid, Morata.

Rojas Espinosa, M. J. (2010), Usos y apropiaciones de las tecnologías de la información y comunicación en la formación del comunicador social, caso: Universidad Veracruzana [en línea], disponible en http://www.eumed.net/ libros/2010a/634/.
How to Cite
Cuba Luján, J. P. (2012). Epistemic metamorphosis of the Spanish teacher: a necessary change imposed by contemporary reality. Signo Y Pensamiento, 30(59), 42–49. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-59.meml
Section
Agendas