From Documents to Hyper-Documents A “Functional” Perspective of an Evolving Concept
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Starting from the classical notion of document, we analyze the conceptual evolution of the concept while considering the perspectives of “form”, “sign”, and “medium” and bearing in mind, in each case, the changes undergone by this notion by comparing the differences between document and electronic document that information technology and communications have brought forward. In doing so, we attempt defining the concept of “hyperdocument” from a documentation perspective capable of becoming a suitable content tool for Web 2.0 to properly display its digital information in order to be reused in accordance to the functions which the user establishes.
Document, Hyper-document, Information skills, Resource center.Documento, Hiperdocumento, Competencias informativas, Centros de recursos.Documento, Hyperdocument, Competências de informação, Centros de recursos.
Cabré, M. T. (1993), La terminología: teoría, metodología y aplicaciones, Barcelona, Empúries.
Cacaly, S. et al. (2004), Diccionario de la información, 2.ª ed., París, Armand Colin.
Calzada, F. J. (2009), Los objetos de aprendizaje en la educación superior: fundamentos, tratamiento y recuperación en repositorios y bibliotecas digitales educativas [tesis] [en prensa], Madrid, Universidad Carlos III.
Catts, R.; Lau, J. (2008), Towards Information Literacy Indicators [en línea], unesco, disponible en: http://www.ifla.org/files/informationliteracy/publications/towards-informationliteracy_2008-en.pdf. Codina, L. (2000), El libro digital y la www, Madrid, Taurus.
Lamarca, M. J. (2010), Hipertexto: El nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen [en línea], disponible en: http://www.hipertexto. info/, recuperado: 17 de agosto de 2010.
Lévy, P. (1999), ¿Qué es lo virtual?, Barcelona, Paidós.
Martin, J. (1990), Hyperdocuments & How to Create Them, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
Marzal, M. A. (2008), “La irresistible ascensión del crai en universidad” [en línea], Pontodeacesso, vol. 2, núm. 1,disponible en http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/issue/view/325, recuperado: 25 de septiembre de 2009, pp. 72-97.
Marzal, M. A.; Calzada, F. J., y Vianello, M. (2008), “Criterios para la evaluación de la usabilidad de los recursos educativos virtuales: un análisis desde la alfabetización en información”, Information Research [en línea], vol. 13, núm. 4, disponible en: http://informationr.net/ir/13-4/ paper387.html, recuperado: 17 de agosto de 2010.
Millar, R. H. (2002), E-learning Site Usability Checklist [en línea], disponible en: http:// www.stcsig.org/usability/resources/toolkit/elearning-checklist.doc, recuperado: 17 de agosto de 2010.
Pédauque, R. T. (2003), Document: form, sign and medium, as reformulated for electronic documents [en línea], disponible en: http://archivesic.ccsd.cnrs.fr/documents/ archives0/00/00/05/94/sic_00000594_01/ sic_00000594.pdf., recuperado: 17 de septiembre de 2009.
Quéau, P. H. (1995), Lo virtual: virtudes y vértigos, Barcelona, Paidós Ibérica.
Rosenfeld, L. (2000), Arquitectura de la información para el www: diseño de sitios web de gran escala, México, MacGraw-Hill. Unesco, Infolit Global [en línea], disponible en: http://www.infolitglobal.info/en/, recuperado: septiembre 17 de 2009.