Published Sep 15, 2010



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Luiza Elayne Azevedo Luíndia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article analyze the “Indian ethnic-art” from the concepts of symbolic value and economic value, sign value and symbol value, and study the transformation of the ethnic-art into a touristic souvenir. The purpose is to go deep in this subject, taking as theoretical assumptions the social representations and significations of the manifestations and traditions of the native brazilian culture. At the end, the article explores the changes caused by the market and the tourism.

Keywords

Social representations, Indian Art, Cultural tourism.Representaciones sociales, Arte indígena, Turismo cultural.Representações sociais, Arte indígena, Turismo cultural.

References
Abduca, R. (2007), “La reciprosidad y el don no son la misma cosa”, en: Cuadernos de Antropología, Núm. 2, pp. 107-124, disponible en: http//:www. scielo.org/ar/pdf/cas/N26/n26a6.pdf


Arizpe, L. y Alonso, G. (2001), “Cultura, comercio y globalización”, en: Mato, D. Estudios Latinoamericanos sobre cultura y transformaciones sociales en tiempos de globalización 2, disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso. org.ar/ar/libros/mato2/arizpeealonso.pdf, recuperado el: 13 de agosto de 2010.


Azevedo Luíndia, L. (2005), Ecoturismo de Grupos Indígenas: ¿experiencias sostenibles? Tesis. Belém (PA). Núcleo de Altos Estudios Amazónicos. Universidad Federal de Pará.


— (2007), Ecoturismo Indígena. Quito, Abya-Yala.


— (2008), “Reapropiación de los recursos naturales y culturales a través de las experiencias de ecoturismo indígena: Kapawi/Ricancie/ NapoWildlifeCenter (Ecuador); Kuna Yala (Panamá); Bri-bri (Costa Rica); Reserva Pataxó da Jaqueira (Brasil); Pucani y Heath Wildlife Center (Perú).”, en: Weiss, J. S.; Bustamante; T. (eds.). Ajedrez ambiental: manejo de recursos naturales, comunidades, conflictos y cooperación, Quito, flacso.


Baudrillard, J. (2010), Crítica de la economía política del signo, México, Siglo xxi. — (1993), Cultura y Simulacro. Barcelona, Editorial Cairos.


— (2009), La Sociedad De Consumo. México, Siglo xxi.


— (2010), El sistema de los objetos. México, Siglo xxi.


Bauman, Z. (1998), O mal - estar da Pós-Modernidade. Rio de Janeiro, Editora Zahar.


— (1999), Modernidade e Ambivalência, Rio de Janeiro, Editora Zahar. Bourdieu, P. (2006), O poder simbólico. Rio de Janeiro, Editora Difel.


— (1990), Sociologia y Cultura, México, Grijalbo.


— (2007), A economia das trocas simbólicas. São Paulo, Perspectiva.


Castells, M. (1997), O poder da identidade, São Paulo, Paz e Terra.


Cohen, E. (1988), “Traditions in qualitative socialogy of tourismo”, en: Annals of Tourism Research, núm. 16, vol. 1, pp. 29-46.


— (1993), “Investigating tourism arts”, en: Annals of Tourism Research, núm. 20, pp. 1-8.


Cuartas, G. (2007), “Proyectos comunicativos y conformación grupal.”, en Revista Razón y Palabra, núm. 66, disponible en: http//:razonypalaba. org.mx/n66/actual/gvelez.pdf


Featherstone, M, (1995). Cultura de Consumo e Pós-Modernismo. São Paulo, Studio Nobel.


— (1998), Cultural Global: nacionalismo, globalização e modernidade, Petrópolis, Vozes.


García Canclini, N. (2006), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona, Paidós.


— (2004), Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Barcelona, Gedisa Editorial.


Giddens, A. (1993). As conseqüências da modernidade. São Paulo, editora da unesp.


Gómez, P. (2008), Representaciones y ciencias sociales: una perspectiva epistemológica y metodológica. Buenos Aires, Espacio Editorial.


Jameson, F. (1993), “Conflictos interdisciplinarios en la investigación sobre la cultura”, en: Alteridades, núm. 5, pp.99-117.


Lyotard, J. F. (2008), La condición Pos moderna. Argentina, Rei.


Maffesoli, M. (2004), El nomadismo. Vagabundeos iniciáticos. México, fce.


Orlandi, E. P. (1998), Discurso & Leitura. Campinas, Cortez Editora.


Pignatari, D. (2002), Informação, linguagem, comunicação, São Paulo, Ateliê.


Santana, A. (1977), Antropología y turismo: ¿nuevas bordas, viejas culturas?, Barcelona, Ariel Antropología.


Sodré, M. (1996), Reiventando a cultura: a comunicação e seus produtos, Petropólis, Vozes.


Smith, V. (1992), “El turismo esquimal: micromodelos y marginación”, en smith, v. l. (ed.). Anfitriones e invitados, pp. 99-137, Madrid, Endimión.


Thompson, J. B. (1995), Ideologia e Cultura Moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petropólis, RJ: Vozes.


— (1998), A mídia e modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis, Vozes.


Velthem, L. (2003), O belo é a fera: a estética da produção e da predação entre os Waynana. Lisboa, Museu Nacional de Etnologia Assírio & Alvim.
How to Cite
Azevedo Luíndia, L. E. (2010). Indian Ethnic-Art: Sign, Symbol and Tourism. Signo Y Pensamiento, 29(57), 236–247. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-57.etni
Section
Agendas