Published Sep 15, 2010



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Daniel Valencia Nieto

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article describes the findings of a research project on youth’s practices as expressions of citizenship. Based on or rather starting from the relation communication/politics, our paper is an account of how to identify the processes behind the construction of political agencies by youth collectives. We analyze the organization models, the actions undertaken, and the different forms of communication with which the members of juvenile groups attempt to generate a political agency of sorts vis-àvis the social vindications they demand via collective action. Finally, the paper describes how, through communication processes, the extent and diversity of the participant youngsters citizenship skills. 

Keywords

Communication, Citizenship, Political agency, Collective action.Comunicación, Ciudadanía, Agencia política, Acción colectiva.Comunicação, Cidadania, Agência política, Ação coletiva.

References
Arendt, H. (1993), La condición humana, Barcelona, Paidós Ibérica. — (1997), ¿Qué es la política?, Barcelona, Paidós Ibérica.


Arditi, B. (2005), ¿Democracia posliberal? El espacio político de las asociaciones, México, Anthropos.


Bauman, Z. (2002), En busca de la política, México, Fondo de Cultura Económica. Delgado, (2008), Perspectivas teóricas en el estudio de la acción colectiva [inédito].


Fraser, N. (1997), Iustitia interrupta. Reflexiones críticas desde la posición “postsocialista”, Bogotá, Siglo del Hombre Editores, Universidad de los Andes.


Goffman, E. (1991), Los momentos y los hombres. El orden de la interacción. Textos seleccionados y presentados por Yves Winkin, Barcelona, Paidós Comunicación, Ediciones Paidós.


Maritain, J. (2002), El hombre y el Estado, traducción de Palacios, J. M., Madrid, Ediciones El Encuentro, Fundación Humanismo y Democracia.


Martín-Barbero, J. (2002), Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura, Santiago de Chile, Fondo de Cultura Económica.


Martín Serrano, M. (1986), La producción social de comunicación, Madrid, Alianza. Marshall, T. H. (1998), Ciudadanía y clase social, Madrid, Alianza.


Melucci, A. (1999), Acción colectiva, vida cotidiana y democracia, México, El Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos.


Mouffe, C. (1999), El retorno de lo político, Barcelona, Paidós Ibérica.


Negri, A. (1994), El poder constituyente. Ensayo sobre las alternativas de la modernidad, Madrid, Libertarias/Prodhufi.


Pereira, J. M. (2008), Comunicación, desarrollo y cambio social [inédito], Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.


Rey, G. (1998), Balsas y medusas. Visibilidad comunicativa y narrativas políticas, Bogotá, CEREC, Fundación Social, FESCOL.


Sousa Santos, B. de (1998), De la mano de Alicia, lo social y lo político en la posmodernidad, Bogotá, Siglo del Hombre Editores, Edición Uniandes.
How to Cite
Valencia Nieto, D. (2010). Communication as a Process of Citizenship and Political AgencyConstruction in Youth Collectives. Signo Y Pensamiento, 29(57), 384–399. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-57.ccpc
Section
Reports