Published Sep 15, 2010



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Vanina Papalini

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The purpose of this article is to analyze the sensibilities manifest in contemporary mass culture, starting with a proper conceptualization followed by empirical research of mainstream narrative genres. The sustained presence of veristic and biographical genres plus the rise of fantastic genres, reveal a set of peculiarities that allows a better understanding of cultures emotional nuances. In this paper I will examine the different genres and their meaning and at the same time the public’s preferences will be pondered by comparing sales of books and movie house attendances in Argentina, Colombia, Mexico, and Spain in 2009.

Keywords

Fantastic genres, Autobiographical genres, Films, Editorial market, Sensibilities.Gêneros fantásticos, Gêneros autobiográficos, Cinema, Mercado editorial, Sensibilidades.Géneros fantásticos, Géneros autobiográficos, Cine, Mercado editorial, Sensibilidades.

References
Adorno, T. y Horkheimer, M. (2006), Dialéctica de la Ilustración, Barcelona, Trotta.

Altman, R. (2000), Los géneros cinematográficos, Barcelona, Paidós.

Andatch, F.(2003),El reality show: unaperspectiva analítica de la televisión, Buenos Aires, Norma.

Arfuch, L. (1995), La entrevista, una invención dialógica, Buenos Aires, Paidós.


— (2002), El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.


Bajtín, M. (1999) [1982], Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI Editores.

Baudrillard, J. (1990), “Videosfera y sujeto fractal”, en VV. AA., Videoculturas de fin de siglo, Madrid, Cátedra, pp. 27-36.


Boltanski, L. (1993), La Souffrance à distance, París, Métailié.


Catelli, N. (2007), En la era de la intimidad. Seguido de El espacio autobiográfico, Buenos Aires, Beatriz Viterbo.


Danto, A. (2009), Después del fin del arte, Buenos Aires, Paidós.


Foucault, M. (1978), Las palabras y las cosas, México, Siglo XXI.


Gallino, L. (1995), “Comunicación masiva”, en Diccionario de sociología, México, Siglo xxi Editores, pp.188-193.

Gandolfo, E. (2007), El libro de los géneros, Buenos Aires, Norma.

Kirchheimer, M. (2005), “El reproche de la comicidad. Lectura sobre dibujos animados no infantiles”, Figuraciones, núm. 3, Asunto Impreso/IUNA, pp. 143-154.

McLuhan, M. y Fiore, Q. (1967), El medio es el masaje, Buenos Aires, Paidós.

Mead, G. (1968), Espíritu, persona y sociedad, Buenos Aires, Paidós.

Oberti, L. (2002), Géneros literarios. Composición, estilo y contextos, Buenos Aires, Longseller.

Olivera, G. (1996), “Mirada, rostro y reproducti- bilidad técnica: la aporía de la televisión”, en Estudios, núm. 6, pp. 83-91.

Papalini, V. (2007), “Una cotidianeidad de puertas abiertas: individualización y masificación en la construcción mediática”, Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación, núm. 123, Buenos Aires, pp. 9-24.

— (2009), “Literatura masiva, las marcas de la mundialización” [informe de investigación inédito], Buenos Aires, CONICET.

Tabachnik, S. (1997), Voces sin nombre, Córdoba, Dirección de Publicaciones de la Universidad Nacional de Córdoba.

Todorov, T. (2006), Introducción a la literatura fantástica, Buenos Aires, Paidós.

Turkle, S. (1997), La vida en la pantalla, Barcelona, Paidós.

Varela, M. (2002), “Medios de comunicación de masas”, en Altamirano, C. (dir.), Términos críticos de sociología de la cultura, Buenos Aires, Paidós, pp. 169-173.

Verón, E. (1994), La semiosis social, Barcelona, Gedisa.


PÁGINAS DE INTERNET CONSULTADAS CON INFORMACIÓN AL MERCADO EDITORIAL DE ARGENTINA, COLOMBIA, MÉXICO Y ESPAÑA

http://www.elpais.com/especial/libros/ recuperado: 01 de abril de 2010.

http://soyleyendacharlie.blogspot.com/2010/01/los-libros-mas-vendidos-del-2009-en.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http:// www.diarioperfil.com.ar/edimp/0430/articulo.php?art=18993&ed=0430 recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://www.diarioperfil.com.ar/edimp/0430/ articulo.php?art=18993&ed=0430#sigue, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://www.ansa.it/ansalatina/notizie/rubriche/ entrevistas/20091212144034996515.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://cubaout.wordpress.com/2009/12/16/ mexico-los-superventas-dieron-vida-a-las- editoriales-por-yanet-aguilar-sosa/, recupe- rado: 28 de marzo de 2010.

http://www.cambiodemichoacan.com.mx/ver- nota.php?id=115529, recuperado: 1 de abril de 2009.

http://www.elseptimoarte.net/el---top-ten---de- las-peliculas-mas-pirateadas-de-2009-7124. html, recuperado: 1 de abril de 2010.

http://mx.news.yahoo.com/s/07032010/90/ entretenimiento-hollywood-zona-gloria- crecimiento-economico.html&printer=1, recuperado: 1 de abril de 2010.

http://www.cambiodemichoacan.com.mx/ver- nota.php?id=115529, recuperado: recuperado: 2 de abril de 2010.

http://www.boxofficemojo.com/intl/mexico/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.

http://www.boxofficemojo.com/intl/spain/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010

http://www.boxofficemojo.com/intl/argentina/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.

http://www.boxofficemojo.com/intl/colombia/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.

http://www.frankfurt-book-fair.com/en/anniversary/contemporary_witness/00705/index. html, recuperado: 2 de abril de 2010.

http://www.movisionary.com/movisionary-taquilla-las-mas-vistas-2009-Estados-Unidos. php, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://www.publimetro.com.mx/entretener/las- peliculas-mas-taquilleras-en-mexico-fueron/ milB!ujzWokZfMXQk/, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://www.movisionary.com/movisionary- taquilla-las-mas-vistas-2009-Argentina.php, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://www.denunciando.com/cine-y-teatro- 55 /177194-las-20-peliculas-mas-taquilleras- del-2009-a.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_ based_on_actual_events, recuperado: 3 de abril de 2010.
How to Cite
Papalini, V. (2010). Contemporary Sensibilities: Exploring Culture through Narrative Genres. Signo Y Pensamiento, 29(57), 446–456. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-57.seco
Section
Reports