Published Sep 15, 2010



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Óscar Julián Cuesta Moreno

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article presents the results of research work whose main aim was to test a set of rules iconographicaly represented via educational signs in order to motivate coexistence practices among citizens in public spaces in Chapinero, Bogotá. The inquiry, set within the framework of urban pedagogy, would like to contribute to the discussion around the possibility of resorting to communicative strategies vis-à-vis citizen education, particularly through the creative use of the dynamics of language.

Keywords

Educational signs, Meta-contingencies, Coexistence practices, Public space, Rule based learning.Sinais educacionais, Metacontingências, Práticas de coexistência, Espaço publico, Aprendendo por regras.Señales educativas, Metacontingencias, Prácticas de convivencia, Espacio público, Aprendizaje por reglas.

References
Aicher, O. y Krampen, M. (1979), Sistemas de signos en la comunicación visual, Barcelona, Gustavo Gili.

Burbano, A. y Páramo, P. (2008, julio-octubre), “El aprendizaje por reglas y la convivencia ciudadana en el espacio público”, Pretil, año 6, núm. 18, Universidad Piloto de Colombia, pp. 62-72.

Colom, A. (1990), “La pedagogía urbana, marco conceptual de la ciudad educadora”, en La ciudad educadora. I Congreso Internacional de Ciudades Educadoras, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, pp. 115-128.

Costa, J. (1987), Señalética, Barcelona, Enciclopedia del Diseño. Centro Internacional de Inves- tigación y Aplicaciones de la Comunicación.

Eco, U. (2000), Tratado de semiótica original, Barcelona, Lumen.

Glenn, S. S. (1988), “Contingencies and Metacon- tingencies: Toward a Synthesis of Behavior Analysis and Cultural Materialism”, The Beahavior Analysis, núm. 11, pp. 161-179.

Klinkenberg, J.-M. (2006), Manual de semiótica general, Bogotá, Fundación Universitaria Jorge Tadeo Lozano.

Mockus, A. (2003), “Cultura ciudadana y comunicación”, en Revista La Tadeo, Fundación Universitaria Jorge Tadeo Lozano, núm. 68, pp. 106-111.

Páramo, P. (2009, marzo-junio), “Meta-contingencias y cambio de prácticas culturales en el espacio público urbano”, en Pre-Til, Año 7, núm. 20, Instituto de Investigación y Proyectos Especiales, Universidad Piloto de Colombia.

— (2010), “Pedagogía urbana: elementos para su delimitación como campo de conocimiento”, en Revista Colombiana de Educación, núm. 57, Universidad Pedagógica Nacional, pp. 14-27.

Páramo, P. y Cuervo, M. (2006), Historia social situada en el espacio público de Bogotá desde su fundación hasta el siglo xix, Bogotá, Ediciones Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez Diéguez, J. L. (1977), Las funciones de la imagen en la enseñanza: semántica y didáctica, Barcelona, G. Gili, Colección de Comunicación Visual.

Salcedo, M. A. y Caicedo, S. (2007, julio- diciembre), “Señales visuales urbanas en algunos cruces viales de Cali, Colombia”, en Revista Científica Guillermo de Ockhan, vol. 5, núm. 2, pp. 11-133.

Santos, C. y Lobo, N. (2003), Psicología del aprendizaje, Bogotá, Universidad Santo Tomás.

Trilla, J. (1993, mayo), “La educación y la ciudad”, en Educación y ciudad, núm. 2, Bogotá, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP), pp. 6-19.

Urrego, Y. (2008), “Observación conductual”, en Páramo, P., Técnicas de recolección de información, Bogotá, Universidad Piloto de Colombia.
How to Cite
Cuesta Moreno, Óscar J. (2010). Educational Signposting for Peaceful Coexistence in the Public Space. Signo Y Pensamiento, 29(57), 458–470. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-57.sepc
Section
Reports