Published Apr 15, 2010



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Juan Guillermo Arias Marín

Edison René Monroy Polanía

Juan Pablo Tovar

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

From a poststructuralist point of view and supported by empiric evidence, this article is an analysis initially focused on the role played by a specific type of university education in shaping the current state of journalism in Bogotá. We round up putting forward the preliminaries of an unexpected hypothesis: in order to capture both markets –students and media– undergraduate programs in social communication and journalism –at least in Bogotá’s universities– tend to adopt a pragmatic and indulgent logic which results in a loss of autonomy as far as the relevant academic field is concerned in detriment of journalistic professionalism.

Keywords

Journalism, Journalistic Habitus, Communication's academic field, Journalistic Professionalism, Educating and training journalists.Campo jornalístico, Habitus jornalístico, Campo acadêmico de comunicação, Profissionalismo jornalístico, Treinamento de jornalistas.Campo periodístico, Habitus periodístico, Campo académico de la comunicación, Profesionalidad periodística, Formación de periodistas.

References
Asociación Colombiana de Facultades y Programas Universitarios en Comunicación e Información (Afacom), (2004-2005), Examen de calidad de la educación superior ECAES. Comunicación e información [en línea], disponible en: http://www.afacom.org/ index.php?option=com_docman&task=cat_ view&gid=93&Itemid=97&lang=es, recuperado: 29 de octubre de 2009.

— (2006), Proyecto para el diseño y elaboración de los exámenes de calidad para la Educación Superior- ECAES para los programas de comunicación e información, Bogotá, Universidad Externado.

Bordieu, P. (1992), El sentido práctico, Madrid, Taurus.

— (1997), Sobre la televisión, Barcelona, Anagrama.

— (2000), Cuestiones de sociología, Madrid, Istmo. — (2001), La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Barcelona, Taurus.


Moncayo, V. M. (octubre, 2007), “La educación superior colombiana. Ante la nueva exclusión del conocimiento”, en Le Monde Diplomatique, año 6, núm. 61.

Monroy Polanía, E. R. y Tovar Sierra J. P. (2009), Formación académica, vías de acceso e identidad profesional de los periodistas en los medios de comunicación nacionales [tesis profesionalización del periodismo], Bogotá, Universidad Sergio Arboleda.

Ortega, F. y Humanes, L. (2000), Algo más que periodistas. Sociología de una profesión, Barcelona, Ariel.

Real Rodríguez, E. (2004), Formación y ejercicio profesional del periodista en la España del siglo xxi dentro del marco de la unión europea, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.

Signo y Pensamiento (1997), “Profesiones en juego” [dossier], núm. 31, Bogotá, Facultad de Comunicación, Pontificia Universidad Javeriana.

VV. AA. (2007), Intertextos No. 2. Educación para la comunicación social, Bogotá, Facultad de Comunicación Social de la Universidad Jorge Tadeo Lozano.
How to Cite
Arias Marín, J. G., Monroy Polanía, E. R., & Tovar, J. P. (2010). Journalists’ Education and Training: An Approach to Social Communication Programs after examining the Culture and Values in Bogotá’s Journalism. Signo Y Pensamiento, 29(56), 86–101. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-56.pffo
Section
Agendas