Published Sep 15, 2012



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Violeta Molina Natera

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The article presents the results of a research project which sought to investigate reading and writing practices in Colombian universities. The methodological approach was built jointly by researchers from different universities based on a proposal by Jesus Ibañez. Through discussion groups, conceptions of these practices by students and lecturers from one university, as well as their concerns about the multidimensional problems identified, were gathered. The article argues the need to consider these views concerning any kind of intervention by universities, institutions or the State with regard to reading and writing in the classroom.

Keywords

Writing and reading, Discourse analysis, Written communication.Lectura y escritura, Análisis del discurso, Comunicación escritaLeitura e Escrita, Análise do discurso, Comunicação escrita.

References
Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel Practicum.


Calsamiglia, H., & Tusón, A. (2004). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel Lingüística.


Canales, M., & Peinado, A. (2003). Grupos de discusión. En J. D. Herrera, Metodología de la investigación (págs. 287-316). Bogotá: Cinde.


Cartolari, M., & Carlino, P. (2011). Leer y tomar apuntes para aprender en la formación docente: un estudio exploratorio. Revista Internacional en Investigación en Educación, 4(7), 67-86.


Carvajal, G. (2008). Lecturas y escrituras juveniles. Entre el placer, el conformismo y la desobediencia. Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.


Castañeda, L. S., Henao, J. I., & Londoño, D. A. (2011). Niveles de literacidad en tres universidades del Valle de Aburrá. La lectura y escritura como criterios de calidad de la educación superior. Barranquilla: VI Congreso Internacional Cátedra Unesco.


Cazden, C. (1991). El discurso en el aula. Barcelona: Paidós.


Chois, P., & Santacruz, M. (2010). Prácticas de lectura y escritura académicas en el programa académico de Fonoaudiología de la Universidad del Cauca. Revista Facultad Ciencias de la Salud, 12(3), 50-62.


Gómez, O. (2011). Actos pedagógicos y estrategias mediadoras de rendimiento académico para fortalecer competencias de lectura y escritura de los estudiantes del programa de Contabilidad Financiera de las Unidades Tecnológicas de Santander. La lectura y la escritura como criterios de calidad en la educación. Barranquilla: VI Congreso Internacional Cátedra Unesco.


Ibáñez, J. (1985). Del algoritmo al sujeto. Madrid: Siglo XXI.


Ibáñez, J. (2003). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. 5.ª edición. Madrid: Siglo XXI.


Krueger, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Ediciones Pirámide, S.A.


Llopis, R. (2004). El grupo de discusión. Manual de aplicación para la investigación social, comercial y comunicativa. Madrid: Editorial ESIC.


Moreno, J. A., Ayala, R., Vázquez, C. A., & Díaz, J. C. (2011). Evaluación de niveles de lectura en el contexto de la educación superior. La lectura y escritura como criterios de calidad en la educación. Barranquilla: VI Congreso Internacional Cátedra Unesco.


Ochoa, S., & Aragón, L. (2004). La alfabetización en la universidad y su relación con las estrategias de aprendizaje y enseñanza. Pensamiento Psicológico 2(2), 9-39.


Van Dijk, T. (2004). Discurso y Dominación. Grandes Conferencias en la Facultad de Ciencias Humanas, 4, 5-28.


Vasilachis, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
How to Cite
Molina Natera, V. (2012). Tensions Between Discourses of University Students and Lecturers about Reading and Writing. Signo Y Pensamiento, 31(61), 126–141. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-61.tede
Section
Reports