Published Apr 15, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Andrés Barrios Rubio

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The Information and Communication Society introduced the use of it in the midst of everyday life and modified conventional wisdom concerning media and its processes of communication. Thus, new mobility conditions were created based on the imaginary assumption (or prejudice) that the young are more competent than adults vis-à-vis the use of it. Nevertheless, it has been established that the young aren’t aware of the it’s reach and range, because they use them as entertainment rather than as a tool to communicate, research, and analyze our society.

Keywords

IT, Virtual transmitter, Digital gap, Generational gap, Information society, InternetTIC, Emisora virtual, Brecha digital, Brecha generacional, Sociedad de la información, InternetTIC, Emissora virtual, Brecha digital, Lacuna de geração, Sociedade da informação, Internet

References
García Canclini, N. (1995), Consumidores y ciudadanos, México, Grijalbo.



García Canclini, N. (2004), Diferentes, desiguales, desconectados: mapas de la interculturalidad, Barcelona, Gedisa.



González, J. (2001), “Cibercultura en el diseño de políticas culturales”, en: Cátedra de Políticas Culturales del Ministerio de Cultura, Bogotá, Ministerio de Cultura.



López García, G. (2005), Modelos de comunicación en Internet, Valencia, Tirant lo Blanch.



Lucas Marín, A. (2000), La nueva sociedad de la información, Madrid, Trotta.



Mancini, P. (2004), “Vivir en la pantalla. Desordenamientos en una sociedad-audiencia que aprende” [resumen de la conferencia de Guillermo Orozco Gómez “Desordenamiento mediático educativo en una sociedad-audiencia que aprende”], en: Foro de Comunicación y Cultura, 11.° Festival Latinoamericano de Video de Rosario, disponible en: http://weblog.educ.ar/educacion-tics/ archives/002567.php.



Martín-Barbero, J. (1987), De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía, México, Gustavo Gili.



 (2002), Oficio de cartógrafo: travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura, México, FCE.



Orozco, G. (1991), “Recepción televisiva: tres aproximaciones y una razón para su estudio”, en Cuadernos de Comunicación y Prácticas Sociales, núm. 2, México, Universidad Iberoamericana.



Paoli, A. (1983), Comunicación e información: perspectivas teóricas, México, Trillas.



Pineda, M. (2000), El papel de Internet como nuevo medio de comunicación social en la era digital [en línea], disponible en http://hiper-textos. mty.itesm.mx/mainframe_3htm.



Prieto, D. (1996), Palabras e imágenes para la comunicación impresa: curso a distancia en comunicación impresa, Quito, UCLAP.



Rodrigo Alsina, M. (2001), Teorías de la comunicación: ámbitos, métodos y perspectivas, Valencia, Universitat de Valencia, Universitat Jaime I, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Autonoma de Barcelona.



Sandoval Martín, M. T. (2000), “Algunas cuestiones sobre el uso de Internet para los próximos años”, en: Revista Latina de Comunicación Social, núm. 31, disponible en http//:www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000kjl/ z31jl/88sandoval.htm.



Tapscott, D. (1998), Creciendo en un entorno digital: la generación Net, Bogotá, McGraw-Hill.
How to Cite
Barrios Rubio, A. (2009). Youth and the Net: Use and Consumption of New Media in the IC society. Signo Y Pensamiento, 28(54), 265–275. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4537
Section
Agendas

Most read articles by the same author(s)