Published Aug 24, 2021



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Jesús Martín-Barbero

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract
The transits and transformations of art, as from the second half of the 20th Century, have generated a new dynamic for the relationships between tradition and modernity, globalization and fragmentation of the public, standardization and aesthetic innovation, rationalization and experimentation, cultural forms and industrial formats; at the same time, they have also highlighted the cultural value of technological transformations. This article considers the death and reincarnation of art. In this new art, exchanges speed up thus producing the ‘in-materialization’ of space and the compression of time, leading also to the banality of aesthetics, the convergence of rationality and narrative, the impoverishment of the aesthetic experience. Art is nowadays embedded in the culture but the boundaries of common culture have been blurred and the meaning of art itself is being questioned. However, as an opening to the issue, it is shown that the reading keys of the new friction points are closely related to the original art-communicationdesign scheme.
Keywords

art, aesthetic, communication, cultural industriesArte, Estética, Comunicación, Industrias culturales arte, estético, comunicação, indústrias cultural

References
Baudrillard, J. (1993), La ilusión del fin, Barcelona, Anagrama.

Benjamin, W. (1982), Discursos interrumpidos, tomo I, Madrid, Taurus.

Bourdieu, P. (1979), La distinction. Critique sociale dujugement, Paris, Minuit.

— (1992), Les tégles de l’art, Paris, Du Seuil.

Chartron, G. (1994), Pour une nouvelle economie dusavoir, Paris, Presses Universitaires de Rennes.

Deloche, B. (2001), El museo virtual, Gijón, Trea.

Ellul, J. (1980), L’empire du non-sens. L’art et la societétechnicienne, Paris, PUF.

Fukuyama, F. (1992), El fin de la historia y el último hombre, México, Planeta.

García Canclini, N. (1990), Culturas híbridas, México, Grijalbo.

Hopenhayn, M. (1994), “Repensando lo social en un mar de racionalidades”, en Ni apocalípticos ni integrados, Santiago, Fondo de Cultura Económica.

Jauss, H. R. (1985), Apologia dell’esperienza estética, Torino, Einaudi.

— (1986), Experiencia estética y hermenéutica literaria, Madrid, Taurus.

— (1995), Las transformaciones de lo moderno, Madrid, Visor.

Lafargue, B. (ed.), (2002), Anges et chiméres du virtuel, Pau, PUP.

Lévy, P. (1993), A ideografia dinamica numo a una imaginacao artificial, Sao Paulo, Loyola.

— (1998), A inteligencia colectiva, Sao Paulo, Loyola.

— (1999), Qu’est-ce que le virtuel?, Paris, La Decouverte.

Lyotard, J. F. (1985), Discours, figure, Paris, Klincksieck. Machado, A. (2000), El paisaje mediático. Sobre el desafio de las poéticas tecnológicas, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires-Libros del Rojas.

Richard, N. (1994), La insubordinación de los signos, Santiago de Chile, Cuarto Propio.

Sánchez Biosca, V. (1995), La cultura de la fragmentación, Valencia, Filmoteca.

Sarlo, B. (1994), Escenas de la vida postmoderna, Buenos Aires, Ariel.

Sloterdijk, P. (2002), El desprecio de las masas. Ensayo sobre las luchas culturales en la sociedad moderna, Valencia, Pre-Textos.

— (2003), El sol y la muerte, Madrid, Siruela.

Tomás, F. (2002), Formas artísticas y sociedad de masas.

Elementos para una genealogía del gusto en el entre siglos XIX-XX, Madrid, Machado Libros.

Vattimo, G. (1990), La sociedad transparente, Barcelona, Paidós.

Virilio, P. (1988), Estética de la desaparición, Barcelona, Anagrama.

— (1989), La máquina de visión, Madrid, Cátedra.

— (1995), La vitesse de liberation, Paris, Galilée.

Xibillé Muntaner, J. (1995), La situación postmoderna del arte urbano, Medellín, Universidad Nacional de Colombia.
How to Cite
Martín-Barbero, J. (2021). Aesthetics in communication. Signo Y Pensamiento, 25(49), 36–45. Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4636 (Original work published September 15, 2006)
Section
Agendas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>