Published Jan 17, 2019



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Cleusa Caldeira http://orcid.org/0000-0001-7202-0682

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Based on the thought of Carlos Mendoza Álvarez, the constitutive traits of postmodern Christianity are described as an authentic midrash of messianic temporality. It is intended to answer the crucial question: How to live the messianic hope amid the growing spiral of violence that characterizes postmodern times? It is a question of thinking of God’s Christian experience under the irreversible sign of autonomous subjectivity and the end of classical metaphysics to put in relief the relevance and significance of Christianity in the context of postmodernity. The question of hope is linked to the question about “representations of the divine” and “theological life,” credible under the culture of the fragment.

Keywords

Postmodern Christianity, midrash, messianic time, theological life, Carlos Mendoza ÁlvarezCristianismo pós-moderno, midrash, tempo messiânico, vida teologal, Carlos Mendoza Álvarez

References
Agamben, Giogio. “Cristianismo como religião: a vocação messiânica” (2017). Instituto Humanitas Unisinos, http://www.ihu.unisinos.br/174-noticias-2010/567993- cristianismo-como-religiao-a-vocacao-messianica-artigo-de-giorgio-agamben (consultado em 26 de agosto 2016).
Alison, James. El retorno de Abel. Las huellas de la imagincaión escatológica. Madrid: Herder, 1999.
_____. O pecado original à luz da ressurreição. A alegria de descbrir-se equivocado. São Paulo: É Realizações, 2011.
Caldeira, Cleusa. “Da Europa à América Latina. A vulnerabilidade como locus theologicus”. Perspectiva teológica Vol. 50, N.o 2 (2018): 307-323.
_____. “Desconstrução do cristianismo. Imperativo ontológico à experiência de Deus na pós-modernidade”. No prelo.
_____. “Fundamentos teológicos da política. Por uma reabilitação da fonte política
da subjetividade em tempos pós-modernos”. No prelo.
_____. “Tempo messiânico e sacramentalidade da subjetividade vulnerável na obra de Carlos Mendoza Álvarez”. Tese de Doutorado em Teologia, pela Faculdade de Filosofia e Teologia, FAJE, Belo Horizonte, 2017.
_____. “Teologia e niilismo pós-moderno: a subjetividade vulnerável como locus theologicus no pensamento de Carlos Mendoza Álvarez”. Revista Pistis & Práxis 9, N.o 3 (2017): 810-838.
De Santoyo, Juan Ruiz Gopegui. Experiência de Deus e catequese narrativa. São Paulo: Loyola, 2010.
Girard, René. Eu via satanás cair do céu como um raio. Lisboa: Intituto Piajet, 1999.
_____. Mentira romântica e verdade romanesca. Trad. Lília Ledon da Silva. São Paulo: É Realizações, 2009.
Girard, René e Chantre Benoit. Rematar Clausewitz. Além da guerra. Diálogos com Benoit Chantre. São Paulo: É Realizações, 2011.
Knauer, Peter. “Ontologia relacional”. Em Dios clemente y misericordioso. Enfoques antropológicos. Homenaje a Barbara Andrade, coordenado por Javier Quezada del Rio, 19-41. México: Universidad Iberoamericana, 2012.
Mendoza Álvarez, Carlos. “A recepção inacabada do Concílio Vaticano II no mundo latino-americano e caribenho. O caso da teologia da revelação”. Em O Concílio Vaticano II Batalha perdida ou esperança renovada? Organizado por Agenor Brighenti e Francisco Merlos Arroyo, 265-287. São Paulo: Paulinas, 2014.
_____. “De los márgenes al centro vacío. Aportes de la posmodernidad a la teología de la liberación”. Liberation Theology and New Paradigms. EATWOT’s International Theological Commission. Vol. XXXVII N.º 2014/4 New Series (2014): 81-92.
_____. Deus ineffabilis. Una teología posmoderna de la revelación del fin de los tempos. Barcelona: Herder-Universidad Iberoamericana, 2015.
_____. El Dios escondido de la posmodernidad. Deseo, memoria e imaginación escatológica. Ensayo de teología fundamental posmoderna. Guadalajara: SUJ, 2010.
_____. “El papel de la existencia kairológica como crítica al sistema hegemónico y a la violencia global”. Em Tempos do Espírito: inspiracao e discernimento, coordenado por José Manoel Godoy, 31-42. Belo Horizonte/Sao Paulo: SOTER/Paulinas, 2016.
_____. “Escatología y apocalipsis en tiempos posmodernos”. Concilium 356 (2014): 387-398.
_____. “Heidegger y la teología posmoderna. Diálogo en torno a la situación histórica del tiempo kairológico”. Pistis & Praxis 8, N.o 2 (2016): 337-365.
_____. “Pax Christi. Sobre el enigma de la violencia y la inteligencia cristiana para enfrentarlo”. Conspiratio Año II, N.o 12 (2011): 100-109.
_____. “Subjetividad posmoderna e identidad reconciliada. Una recepción teológica de la teoría mimética”. Universitas Philosophica Año 27, N.o 55 (2010): 149-158.
_____. “Teología de la reconciliación en clave mimético-pragmática”. Em La participación de los cristianos en la construcción del espacio público, coordenado por Carlos Mendoza Álvarez, 199-212. México: Universidad Iberoamericana, 2011.
Nancy, Jean-Luc. A adoração (Desconstrução do cristianismo, 2). Coimbra: Palimage, 2014.
_____. La declosión (Deconstrucción del cristianismo, 1). Buenos Aires: Ediciones La Cebra, 2008.
Robert, Jean y Majid Rahnema. La potencia de los pobres. San Cristóbal de Las Casas: Cideci, 2012.
How to Cite
Caldeira, C. (2019). Postmodern Christianity: Midrash of Messianic Time According to the Theology of Carlos Mendoza Álvarez. Theologica Xaveriana, 69(187). https://doi.org/10.11144/javeriana.tx69-187.cpmtms
Section
Artículos

Most read articles by the same author(s)