Published Jan 16, 2020



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Nelson Mafla Terán http://orcid.org/0000-0002-5747-4464

Edith González Bernal http://orcid.org/0000-0002-5143-1068

José Santos Torres Muñoz http://orcid.org/0000-0003-4645-7180

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Meister Eckhart introduces the teaching of the “union in God” by appealing to the model of divine pedagogy that appears in the Bible, particularly in the teachings of Jesus. This model presents three elements: the use of the analogical interpretation that bridges the gap between the obvious and the hidden meaning: sayings and parables start from everyday life and refer to the transcendent; the mysterious relationship between God and creatures under the symbol of the righteous business: God in us and us in God; the dialogue with God that leads to interior knowledge: the best way to approach God and to know ourselves. Therefore, divine pedagogy moves us from the obvious to the mysterious, from the mere idea of God to the experience of union in him from the devotional monologue to the spiritual dialogue.

Keywords

Union in God, Pedagogy, Detachment, human conditionUnión en Dios, pedagogía, desasimiento, condición humana

References
Bara Bancel, Silvia. “Las raíces de la felicidad, según el Maestro Eckhart”. En Mística y Filosofía, coordinado por Francisco Javier Sancho Fermín, 131-144. Ávila: Centro Internacional Teresiano Sanjuanista (CITeS)-“Universidad de la Mística”, 2009.
_____. Teología mística alemana. Estudio comparativo del Libro de la verdad de Enrique Suso y el Maestro Eckhart. Ensayo de teología mística. Münster: Aschendorff Verlag GmbH & Co. KG, 2015.
Beuchot, Mauricio. Hermenéutica analógica y teología fundamental. Bogotá: Universidad Santo Tomás, 2013.
_____. La hermenéutica en la Edad Media. México, UNAM, 2002.
Demkovich, Michael. Introducing Meister Eckhart. Liguori (MO): Liguori/Triumph, 2005.
Dionisio Areopagita. La jerarquía celestial. La jerarquía eclesiástica. La teología mística. Epístolas. Traducción de Pablo A Cavallero. Buenos Aires: Losada, 2007.
García Baró, Miguel. De estética y mística. Salamanca: Sígueme, 2007.
González Bernal, Edith. “Kénosis y Reino de Dios en el M. Eckhart”. Monografía en proceso de publicación por la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.
Husserl, Edmund. La idea de la fenomenología. Traducido por Miguel García-Baró. México: Fondo de Cultura Económica, 1982.
Kieckhefer, Richard. “Meister Eckhart’s Conception of Union with God”. Harvard Theological Review 71/3-4 (1978): 203-225.
Maestre Sánchez, Alfonso. “Maestro Eckhart (1260-1327) o la secularización de la experiencia mística cristiana”. En Anales del Seminario de Historia de la Filosofía Vol. 24 Madrid: Universidad Complutense, 2007.
Maestro Eckhart. Obras alemanas: tratados y sermones. Traducción de Ilse de Brugge. Barcelona: Edhasa, 1983.
_____. El fruto de la nada y otros escritos. Edición y traducción de Amador Vega. Madrid: Siruela, 2011.
_____. Vida eterna y conocimiento divino. Traducción de Miguel Grinberg. Buenos Aires: Deva’s, 2002.
McGinn, Bernard. “The Problem of Mystical Union in Eckhart, Seuse and Tauler”. En Meister Eckhart in Erfurt, editado por Andreas Speer y Lydia Wegene, 538-553. Berlín: Walter de Gruyter, 2005.
Merino, José Antonio. Historia de la filosofía medieval. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2001.
Vega, Amador. El fruto de la nada y otros ensayos. Madrid: Siruela, 2008.
Von Balthasar, Hans Urs; Alois María Haas; y Werner Beierwaltes. Mística: cuestiones fundamentales. Buenos Aires: Ágape Libros, 2008.
How to Cite
Mafla Terán, N., González Bernal, E., & Torres Muñoz, J. S. (2020). Pedagogical strokes of Master Eckhart in Leading of the Human Being towards Union in God. Theologica Xaveriana, 70. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx70.tpmec
Section
Artículos