Published Jun 9, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Reyes Fonseca Reyes Fonseca

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article proposes an approach to the Mary event in terms of the woman of the fullness of time, in order to emphasize her roots (rootedness) in contextualized and differentiated multicultural peoples. This implies taking up some historical challenges of a theological and pastoral nature pending in the Church that have been taken up by Pope Francis in the postsynodal apostolic exhortation Chistus vivit. Therefore, a Christian life and a Marian experience focused on Jesus, “the eternally young”, is aware that without him it will not be possible to have “hearts that are ever young”. These convictions can be put to use in the training of men and women at the service of the most vulnerable in the framework of a “Church that presses forward”.


The Marian experience is, in particular, the liberating and transforming encounter in everyday life with the event of Mary, who calls humanity to be a new creation rooted in the event of Christ, born of woman; this emphasizes forcefully that a woman has become the human mother of the Son of God himself. Hence, Mary belongs to the faith of the people of Israel, to the post-Easter faith, and even more so as the bearer of the promise of the Good News of salvation that has come in Christ to all humanity.


Consequently, to think of a Marian experience for the current socio-ecclesial contexts entails the promotion of a human-centered, unitary, realistic and multidimensional anthropology; in the same way, the retrieval of the Marian experience of others supposes the work for justice and equality between men and women, the commitment to listen to the cry of the victims and the engagement that such listening implies, and the vindication of the integral liberation of the poor, among other aspects, leading to a Marian pastoral care at the service of the new evangelization

Keywords

Virgin Mary, Pope Francisco, Chistus vivit, Marian pastoral, Theological-pastoral challenges, Church on the way out, Marian experienceVirgen María, papa Francisco, Chistus vivit, pastoral mariana, desafíos teológicos-pastorales, Iglesia en salida;, experiencia mariana

References
Álvarez Gutiérrez, Carlos Guillermo. María. Discípula de Jesús y mensajera del Evangelio. Bogotá: Celam, 2006.
Bingemer, María Clara L. Transformar la Iglesia y la sociedad en femenino. Barcelona: Cristianisme i Justicia, 2018.
Boff, Leonardo. Ecología: grito de la Tierra, grito de los pobres. Madrid: Trotta, 1996.
Brown, R. E.; K. P. Donfried; J. A. Fitzmyer y J. Reumann. María en el Nuevo Testamento. Salamanca: Sígueme, 1982.
Celam. “Documento de Puebla. III Conferencia General del Episcopado Latinoamericano”. Celam, http://www.celam.org/doc_conferencias/Documento_Conclusivo_Puebla.pdf (consultado el 20 de mayo de 2019).
Córdoba, M. E., y C. Vélez‒De La Calle. “La alteridad desde la perspectiva de la transmodernidad de Enrique Dussel”. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud 14 (2016): 1001-1015.
Cothenet, Edouard. La Carta a los Gálatas. Estella (Navarra): Verbo Divino, 1983.
Croatto, José Severino. Experiencia de lo sagrado. Estudio de la fenomenología de la religión. Estella (Navarra): Verbo Divino, 2002.
Cruz, Salvador. “Homicidio masculino en Ciudad Juárez. Costo de las masculinidades subordinadas”. Frontera norte (2011): 239-262.
De Villalobos, María Luis. Introducción al mundo de los íconos. Madrid: Covarrubias, 2000.
Duarte Cruz, José María, y José Baltazar García-Horta. “Igualdad, equidad de género y feminismo, una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres”. Revista CS 18 (2016): 107-158.
Estévez, Elisa. Qué se sabe de… Las mujeres en los orígenes del cristianismo. Estella (Navarra): Verbo Divino, 2012.
Estupiñán, Miguel Á.; A. A. Hoyos Camacho; R. R. Navarro Sánchez; H. Rodríguez Osorio; O. Solano Pinzón; y J. A. Zurek Lequerica. “El despertar de la espiritualidad de la liberación: evolución de sus expresiones desde Medellín hasta Puebla”. Cuestiones teológicas 94 (2013): 405-431.
Francisco. “Audiencia a los participantes en el Congreso ‘La teología de la ternura en el papa Francisco’ (13 de septiembre de 2018)”. Vatican, https://press.vatican.va/content/salastampa/es/bollettino/pubblico/2018/09/13/tel.html (consultado
el 20 de mayo de 2019).
_____. “Carta apostólica en forma de ‘motu proprio’ Vos estis lux mundis (2019)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/motu_proprio/documents/papa-francesco-motu-proprio-20190507_vos-estis-lux-mundi.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Carta encíclica Laudato si´ sobre el cuidado de la casa común (2015)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Encuentro con los representantes de los medios de comunicación (16 de marzo de 2013)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/speeches/2013/march/documents/papa-francesco_20130316_rappresentanti-media.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Exhortación apostólica Evangelii gaudium sobre el anuncio del Evangelio en el mundo actual (2013)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Exhortación apostólica postsinodal Chistus vivit a los jóvenes y a todo el pueblo de Dios (2019)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20190325_christus-vivit.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Homilía: Santa Misa en la solemnidad de Santa María, madre de Dios. LII Jornada Mundial de la Paz (1º de enero de 2019)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/francesco/es/homilies/2019/documents/papafrancesco_20190101_omelia-giornatamondiale-pace.html (consultado el 20 de abril de 2019).
Franco, Álvaro, y Luis Ramírez. “Abuso sexual infantil”. Revista colombiana de psiquiatría 45 (2016): 51-58.
Gebara, Ivone; y María Clara L. Bingemer. María, mujer profética. Madrid: Paulinas, 1987.
Gil I Ribas, Josep. “La muerte de María”. Ephemerides mariologicae 55/2-3 (2005): 193-207.
Godoy, Daniel. “Roma, Palestina y Galilea en el siglo I, en Jesús histórico”. Revista de interpretación bíblica latinoamericana, Ribla 47/1 (2004): 41-52.
Gómez-Acebo, Isabel (ed). Las mujeres en los orígenes del cristianismo. Bilbao: Desclée De Brouwer, 2005.
_____. “María y la cultura mediterránea”. En María, mujer mediterránea, editado por I. Gómez-Acebo, 21-75. Bilbao: Desclée De Brouwer, 1999.
Graham, Jorge Erdely. “Ministros de culto y abuso sexual. ¿Existen cifras en México? Un acercamiento estadístico”. Ciencia ergo sum 10 (2003): 59-67.
Hauke, Manfred. Introducción a la mariología. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2015.
Huertas Díaz, Omar; y Nayibe Jiménez Rodríguez. “Feminicidio en Colombia: reconocimiento de fenómeno social a delito”. Pensamiento americano 9 (2016): 110-120.
Johnson, Elizabeth. “Fragmentos en los escombros”. En Verdadera hermana nuestra, por E. Johnson, 19-36. Barcelona: Herder, 2005.
_____. “Teología de mujeres”. En Verdadera hermana nuestra, por E. Johnson, 37-66. Barcelona: Herder, 2005.
_____. Verdadera hermana nuestra. Barcelona: Herder, 2005.
Juan Pablo II. “Carta apostólica Rosarium Virginis Mariae sobre el santo Rosario (2002)”.Vatican, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/apost_letters/2002/documents/hf_jp-ii_apl_20021016_rosarium-virginis-mariae.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
_____. “Carta encíclica Redemptoris mater sobre la bienaventurada Virgen María en la vida de la Iglesia peregrina (1987)”. Vatican, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031987_redemptorismater.html (consultado el 13 de mayo de 2019).
León Martín, Trinidad. “María de Nazareth, ¿mujer histórica o historia de una mujer?” Ephemerides mariologicae 55/2-3 (2005): 223-245.
Lewis, Headwing. En casa de Dios. Bilbao: Mensajero, 1996.
Martínez-Gayol, Nurya (ed.). Un espacio para la ternura. Miradas desde la teología. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2006.
Maya, Arnobio. Aspectos básicos para una pedagogía de la ternura. Bogotá: Eco Ediciones, 2003.
Mc Donald, Margaret. Las mujeres en el cristianismo primitivo y la opinión pagana. Estella (Navarra): Verbo Divino, 2004.
Meza Rueda, José Luis. “Aprender el cuidado del otro”. Actualidad pedagógica 60 (2012): 215-235.
Míguez, Néstor O. “Contexto sociocultural de Palestina”. Revista de interpretación bíblica latinoamericana, Ribla 22 (1996): 21-31.
Navarro Sánchez, Rosana Elena. De las razones humanas de la mística a las raíces místicas de lo humano: desde la experiencia espiritual de Etty Hillesum. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2015.
_____ (ed.). Espiritualidad para caminantes. Fuentes, tensiones y fronteras. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2012.
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). Panorama de la pobreza rural en América Latina y el Caribe. Soluciones del siglo XXI para acabar con la pobreza en el campo. Santiago: Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO), 2018.
Ossanna, Tulio Faustino. El rol profético de María. Bogotá: Paulinas, 1989.
Parra, Alberto. La Iglesia pobre y de los pobres. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2013.
Pikaza, Xabier. Mujeres de la Biblia judía. Barcelona: Clie, 2013.
Piñero, Antonio. Jesús y las mujeres. Madrid: Trotta, 2014.
Puig I Tarrech, Armand. “El entorno de María”. Ephemerides mariologicae 55/2-3 (2005): 209-221.
Real Academia Española. “Árido, da”. RAE, https://dle.rae.es/?id=3YYx6MK (consultado el 12 de septiembre de 2019).
Restrepo, Luis Carlos. El derecho a la ternura. Bogotá: Arango Editores, 1997.
Reyes Fonseca, José Orlando. “Santidad y virtudes esenciales de la vida cristiana. Una lectura mariana”. Theologica Xaveriana 165 (2008): 225-252.
Rocchetta, Carlo. Teología de la ternura. Un “evangelio” por descubrir. Salamanca: Ediciones Secretariado Trinitario, 2001.
Rodríguez Carmona. Antonio. “La mujer en tiempos de María de Nazareth”. Ephemerides mariologicae 55/2-3 (2005): 247-268.
Schneider, Gerard. Carta a los Gálatas. Madrid: Herder, 1967.
Sobrino, Jon. “La oración de Jesús y del cristiano”. Christus 42 (1977): 25-48.
Tamarit Sumalla, Josep M. “Abusos sexuales en la Iglesia Católica: ¿Cómo responder a las demandas de justicia?” Nuevo Foro Penal 91 (2018): 11-42.
Torralba Roselló, Francesc. Creyentes y no creyentes en tierra de nadie. Madrid: PPC, 2013.
Torres Queiruga, Andrés. Fin del cristianismo premoderno. Santander: Sal Terrae, 2000.
Unesco. “Educación 2030: Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4, Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos”. Unesdoc, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa (consultado el 12 de septiembre de 2019).
Vásquez Rodríguez, Fernando. Ser viento y no veleta. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda., 2010.
Vélez Caro, Olga Consuelo. “Del Dios omnipotente a la ‘humildad de Dios’. Una reflexión sobre la evolución en perspectiva kenótica”. Franciscanum 157 (2012): 19-50.
_____. “Una espiritualidad comprometida con la vida”. En Espiritualidad para caminantes. Fuentes, tensiones y fronteras, editado por Rosana Elena Navarro Sánchez, 31-45, Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2012.
How to Cite
Reyes Fonseca, J. O. . (2021). Christian Life and Marian Experience: Some Challenges from the Christus vivit. Theologica Xaveriana, 71. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx71.vcem
Section
Artículos