Abstract
El tema central de este trabajo es el proceso de socialización del niño indígena y las dificultades con que hoy tropieza ese proceso en nuestro país. Se presenta, a modo de ejemplo, la crianza del niño en el Resguardo de Guambia y se ponen de relieve algunos de los problemas que entraña el ingreso a la escuela para un adecuado proceso de socialización en tales niños, destacando entre esos problemas la ruptura del proceso de socialización familiar y los efectos negativos sobre la identidad cultural del grupo indígena que implica la práctica escolar a la que está sometido. Partiendo de la experiencia del grupo guambiano se hacen algunas generalizaciones - que son propuestas como hipótesis para nuevas investigaciones de campo -, sobre la crianza del niño tanto en el área rural como en la urbana y, en términos más generales, sobre la posibilidad de recuperar los valores humanos que encierra la cultura indígena.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public, encourages greater global exchange of knowledge.
The journal Universitas Humanística is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.