La obra, el autor y su público: Comentario en torno a los prólogos de "Don Quijote"
PDF (Spanish)

Keywords

Lectura
prólogo
actor creador
público lector
personaje
autor
avellaneda
Lope de Vega

How to Cite

La obra, el autor y su público: Comentario en torno a los prólogos de "Don Quijote". (2005). Universitas Humanística, 60(60). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/article/view/9490
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

En este artículo se analizan las relaciones existentes entre la obra, el autor y el público a partir de una lectura detallada de los dos prólogos (el de 1604 y el de 1614) que escribió Cervantes para su obra El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha. El autor quiere resaltar especialmente la transformación que se opera en el autor entre la Primera y la Segunda Parte de su obra, pues, si en 1604 es Cervantes un autor todavía desconocido que se propone reivindicar esta obra como suya, en 1614 se nos muestra como un autor magnánimo que, sin dejar de defender su creación, prefiere apoyarse en su lucha con Avellaneda en el propio personaje inmortal cuya imaginación ha engendrado. A lo largo de 11 apartados básicos se intentan mostrar las diversas vicisitudes que Cervantes como autor vivió tanto en la creación como a propósito de la publicación de su famosa novela.
PDF (Spanish)

Licencia de Creative Commons

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public, encourages greater global exchange of knowledge.

The journal Universitas Humanística is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.