Abstract
This article draws from Adriana Cavarero’s considerations on the role of the body in diverse contemporary modalities of violence. We propose a conceptual path along some ideas from Jacques Lacan, Judith Butler and Kaja Silverman in order to state, on the one hand, an onto-epistemological turn that understands the body as the effect of social norms and, on the other, an ethical and political reflection about the levels of violent exposure that suffer those bodies that are excluded from the cultural frames that make a life livable. The concave mirror—as a possibility for other alternative ways of representing the body—is postulated as an alternative to the hegemonic ways in which the representation operates in the configuration of the body as a totality and unity: those that theory links to the flat mirror.
Butler, J. (1997). The Psychic Life of Power. Theories in Subjection. California: Stanford University Press.
Butler, J. (1999). Revisiting Bodies and Pleasures. Theory, Culture & Society, 16(2), 11-20.
Butler J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Butler, J. (2008). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.
Butler, J. (2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.
Butler, J. (2014). “Vida precaria, vulnerabilidad y ética de cohaitación”. En: B. Saez Tajafuerce. (Ed.). Cuerpo, memoria y representación. Adriana Cavarero y Judith Butler en diálogo (pp. 47-49). Barcelona: Icaria.
Campagnoli, M. (2013). La noción de quiasmo en Judith Butler: para una biopolítica positiva. Nómadas, 39, 47-61.
Cavarero, A. (1995). Para una teoría de la diferencia sexual. Debate Feminista, 12, 152-184.
Cavarero, A. (2000). Relating Narratives: Storytelling and Selfhood. London: Routledge.
Cavarero, A. (2009). Horrorismo: Nombrando la violencia contemporánea. Barcelona: Anthropos.
Cavarero, A. (2014). “Inclinaciones desequilibradas”. En: B. Saez Tajafuerce. (Ed.). Cuerpo, memoria y representación. Adriana Cavarero y Judith Butler en diálogo. Barcelona: Icaria.
Cixous, H. (1995). La risa de la Medusa. Barcelona: Anthropos.
Copjec, J. (1989). The Orthopsychic Subject: Film Theory and the Reception of Lacan. October, 49, 53-71.
Cristóbal, V. (1989). Perseo y Andrómeda: versiones antiguas y modernas. Cuadernos de Filología Clásica, 23, 51-96.
Deutscher, P. (1994). “The Only Diabolical Thing about Women…”: Luce Irigaray on Divinity. Hypatia, 9(4): 88-111.
Edelman, L. (1986). The Pose of Imposture: Ashbery's “Self-Portrait in a Convex Mirror”. Twentieth Century Literature, 32(1), 95-114.
Felman, S. (1988). Lacan's Psychoanalysis, or The Figure in the Screen. October, 45, 97-108.
Foster, H. (2003). Medusa and the Real. Anthropology and Aesthetics, 44, 181-190.
Freud, S. (1979 [1914]). “Introducción del narcisismo”. En: Obras completas (Vol. XIV) (pp. 65-98). Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1979 [1922]). “La cabeza de Medusa”. En: Obras completas (Vol. XVIII) (pp. 270-271). Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1979 [1923]). “El yo y el ello”. En: Obras completas (Vol. XIX) (pp. 1-66). Buenos Aires: Amorrortu.
Freud, S. (1979 [1924]). “El sepultamiento del complejo de Edipo”. En: Obras completas, (Vol. XIX) (pp. 177-187). Buenos Aires: Amorrortu.
Fuss, D. (1995). Identification Papers. New York: Routledge.
Gallop, J. (1983). Lacan's “Mirror Stage”: Where to Begin. SubStance, 12(1), 118-128.
Hüser, R., & Silverman, K. (1997). Crossing the Threshold: Interview with Kaja Silverman. Discourse, 19(3), 3-12.
Irigaray, I. (2007). Espéculo de la otra mujer. Madrid: Akal.
Kirby, V. (2011). Judith Butler: Pensamiento en acción. Barcelona: Bellaterra.
Lacan, J. (1953). Some Reflections on the Ego. International Journal of Psycho-Analysis, 34(1), 11-17.
Lacan, J. (1987) El Seminario 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis (1964). Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (2008). El Seminario 2. El yo en la teoría de Freud y en la técnica psicoanalítica, 1954-1955. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (2009a). “El estadio del espejo como formador de la función del yo [Je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica”. En: Escritos I (pp. 99-106). México: Siglo XXI.
Lacan, J. (2009b). “Función y campo de la palabra y del lenguaje en psicoanálisis”. En: Escritos I (pp. 231-310). México: Siglo XXI.
de Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Madrid: Cátedra.
Lévi-Strauss, C. (1987). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.
Linder, M. (1993). Time for Lacan: Looking after the Mirror Stage. Assemblage, 21, 82-83.
Lynch, R. (2008). The Alienating Mirror: Toward a Hegelian Critique of Lacan on Ego-Formation. Human Studies, 31(2), 209-221.
Martínez, A. (2013). ‘El grano de arena en el centro de la perla’. Registros de la identificación y formación del sujeto en Judith Butler. En: M. L. Femenías, V. Cano & P. Torricella. (Comps.). Judith Butler, su filosofía a debate (pp. 213-240). Buenos Aires: FFyL/UBA.
Martínez, A. (2015). “La tensión entre materialidad y discurso: la mirada de Judith Butler sobre el cuerpo”. Cinta Moebio, 54, 325-335.
Merlin, L. (2003). Perverse Ethics: The Body, Gender and Intersubjectivity. Feminist Theory, 4(2), 165-178.
Schilder, P. (1923). The Image and Appearance of the Human Body. New York: International University Press.
Silverman, K. (1993). What Is a Camera?, or: History in the Field of Vision. Discourse, 15(3), 3-56.
Silverman, K. (1996). The Threshold of the Visible World. New York: Routledge.
Silverman, K. (2000). Speak, Body. Discourse, 22(2), 8-24.
Vernant, J.-P. (2000). Érase una vez… El universo, los dioses, los hombres. Un relato de los mitos griegos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Wallon, H. (1975). Los orígenes del carácter en el niño. Buenos Aires: Nueva Visión.
Woodward, K. (1983). Instant Repulsion: Decrepitude, the Mirror Stage, and the Literary Imagination. The Kenyon Review, 5(4), 43-66.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.