Abstract
The words ‘education’ and ‘formation’ are close, but different in meaning. Education responds to a specific disciplinary knowledge within a structure or system of its own, while formation contributes to the human from domains that are not necessarily systematic. This article has as its starting point the hypothesis that formation is an effect that can only be conceived a posteriori; this hypothesis will serve as an incentive to propose a reading of Plato’s Meno that succeeds to demonstrate some conditions of the dialogue that make possible the formative effect. First, some presuppositions will be exposed to understand the hypothesis; then, two conditions will be established that make the formative process possible: λόγος and mentoring (each of these conditions will have a division that will make them explicit); finally, it will be determined, by means of a chart, whether or not a formative effect has occurred on the characters of the dialogue.
Bustamante, G. (2019). La formación como efecto. Editorial Aula de Humanidades.
Bustamante, G. (2023). Actualidad de la filosofía de la educación. Universidad Pedagógica Nacional.
Declercq, C. (2021). Educar más que instruir: la urgencia de una educación integral en la enseñanza superior del siglo XXI. En O. Garzón-García, K. Romero-García, & A. Verdú-Vázquez (Coords.), Innovaciones tecnológicas con TIC en educación (pp. 3680-3699). Dykinson S. L.
Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, R., Lopes, H., Petrovski, A., Rahmena, M., & Champion, F. (1973). Aprender a ser. La educación del futuro (C. Paredes Castro, Trad.). Alianza editorial.
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. D. O. 41.214.
Liddell, H., Scott, R., & Jones, H. (1889). Λόγος. A Greek-English Lexicon. https://logeion.uchicago.edu/%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82
Lledó, E. (1998). El silencio de la escritura. Espasa-Calpe.
Marrou, H. (1985). La historia de la educación en la Antigüedad (Y. Barja de Quiroga, Trad.). Ediciones Akal.
Monzón, M. Y. (2015). La educación y la formación en la Educación Normal. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 6(10), 18-27. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v6i10.167
Murillo, L. A., & Farieta, A. (2023). El método socrático y la posibilidad de una pedagogía socrática. En (A. M. Rosas Rodríguez, & M. G. Arias Rey (Eds.), Entre filosofía y pedagogía. Consideraciones sobre la enseñanza de la filosofía en educación media (pp. 17-40). Editorial Uniagustiniana. https://doi.org/10.28970/9789585498921.01
Nails, D. (2002). The People of Plato: A Prosopography of Plato and Other Socratics. Hackett Publishing Company, Inc.
Olivieri, & J. L. (1983). Introducción, traducción y notas [Menón]. En Platón, Diálogos II. Gorgias, Menéxeno, Eutidemo, Menón, Cratilo (pp. 275-337). Gredos.
Ortiz, A., & Sánchez, J. (2020). Educar, instruir y formar: una configuración tríadica. Plumilla Educativa, 26(2), 63-101. https://doi.org/10.30554/pe.2.4040.2020
Platón (1983). Diálogos II. Gorgias, Menéxeno, Eutidemo, Menón, Cratilo (J. Calonge Ruiz, E. Acosta Médez, F. J. Olivieri, & J. L. Calvo, Trads.). Gredos.
Platón (1981). Diálogos I. Apología, Critón, Eutifrón, Ion, Lisis, Cármides, Hipias menor, Hipias mayor, Laques, Protágoras. (J. Calonge, E. Lledó, C. García, Trads.). Madrid: Gredos.
Sánchez-Prieto, J. (2009). Más allá del “giro lingüístico”: Koselleck y los nuevos horizontes de la historia intelectual. Revista Anthropos, 223, 20-38.
Skliar, C. (2012). La escritura. De la pronunciación a la travesía. Asolectura.
Thorp, T. (2015). Till Human Voices Wake Us and We Drown: The Aporia-fish in the Meno. En J. Bell, & M. Naas (Eds.), Plato’s Animals: Gadflies, Horses, Swans, and Other Philosophical Beasts (pp. 60-76). Indiana University Press.
Vargas-Guillén, G. (2020). El deseo y la formación (2da Ed.). Editorial Aula de Humanidades.
Vasco-Uribe, C. E., Martínez-Boom, A., & Vasco-Montoya, E. (2012). Educación, pedagogía y didáctica: una perspectiva epistemológica. En G. Hoyos-Vásquez (Ed.), Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía Vol. 29, Filosofía de la educación (pp. 99-127). Editorial Trotta.
Vierhaus, R. (2014). Separata Formación (Bildung) Primera Parte. Revista Educación Y Pedagogía, XIV(33), 7-23.
Zuckert, C. (2009). Plato’s Philosophers: The Coherence of the Dialogues. The University of Chicago Press.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Eduardo Salcedo Ortiz