Abstract
Xavier Rubert de Ventós (1939-2023) redefines the aesthetic experience by structuring it into three stages: astonishment, recognition, and de-recognition. According to this philosopher, it is the (new) art, involved in several aspects of our everyday lives, that should lead us to the experience of de-recognition. Through a bibliographic study of this contemporary thinker, the aim of this paper is to develop a deeper understanding of these three stages and, at the same time, propose our dialectical interpretation. The paper concludes with thoughts on the practical implications of Rubert de Ventós’s aesthetic conception, emphasizing the importance that both the artwork and the artist play in the polis.
Alegre Gallén, C. (2014). Extrañamiento e infancia entre pintura y cine. Retratos de un álbum familiar. Monografia. Universitat Politécnica de Valencia.
Barthes, R. (2007). Mitologias. (J. A. Seabra, trad.). Edições 70.
Camps, V. (2021). Elogio da dúvida. (J. Melícias, trad.). Edições 70.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2016). Rizoma. (S. Dias, trad.). Documenta.
Gámez Millán, A. (2017). Vicente Aleixandre y la comunicación solidaria, el verdadero. Sur. Revista de literatura, 11, 1-19.
Garcerá Ruiz, J. (2020). Ver desde el hacer: materia, tiempo y silencio en el arte contemporáneo. Barcelona, Research, Art, Creation, 8(3), 204-226. https://doi.org/10.17583/brac.2020.4227.
Guinart, P. (2024). El laberint polític de Xavier Rubert de Ventós. Eines per a l’esquerra nacional, 50, 100-110.
García Márquez, G. (2009). Cem anos de solidão. (M. Santiago, trad.). Publicações Dom Quixote.
Goethe, J. W. (1993). A metamorfose das plantas. (M. F. Molder, trad.). Imprensa Nacional Casa da Moeda.
Guerra Dávila, M. (2019). La dialéctica de la mirada en la pintura contemporánea. Procesos para desreconocer lo visible. Tese de Doutoramento. Universidad de Granada.
Hegel, G. W. F. (1993). Estética. (Á. Ribeiro e O. Vitorino, trads.). Guimarães Editores.
Husserl, E. (2020). Panorama de una ética de la mejor vida posible instituida sobre la voluntad. Em Introducción a la ética. Lecciones de los semestres de verano de 1920 y 1924 (pp. 601-626). Editorial Trotta. https://doi.org/10.5944/rif.17.2020.29722.
Husserl, E. (2024). Meditações cartesianas. Precedido de Conferências de Paris. (trad. P. M. S. Alves, trad.). Edições 70.
Kandinsky, W. (2020). Do espiritual na arte. (M. H. de Freitas, trad.). Publicações Dom Quixote.
Kant, I. (2017). Crítica da faculdade do juízo. (A. Marques e V. Rohden, trads.). Imprensa Nacional Casa da Moeda.
Mangieri, R. (2012). Diseño y friendly objects. deSignis: Federación Latinoamericana de Semiótica, 20, 125-132.
Musil, R. (2015). O homem sem qualidades. (J. Barrento, trad.). D. Quixote.
Nietzsche, F. (1998). A gaia ciência. (M. H. Rodrigues de Carvalho, M. L. de Almeida e M. E. Casquinho, trads.). Relógio D’Água Editores.
Ortega y Gasset, J. (2014). Ensimismamiento y alteración. Meditación de la técnica y otros ensayos. Alianza Editorial.
Ortega y Gasset, J. (2019). Ideas y creencias y otros ensayos. Alianza Editorial.
Ortega y Gasset, J. (2020). Meditaciones del Quijote y otros ensayos. Alianza Editorial.
Puelles Romero, L. (2011). Mirar al que mira. Teoría estética y sujeto espectador. Abada Editores.
Rubert de Ventós, X. (1971). Moral y nueva cultura. Alianza Editorial.
Rubert de Ventós, X. (1997). El arte ensimismado. Editorial Anagrama.
Rubert de Ventós, X. (1998). Crítica de la modernidad. Editorial Anagrama.
Rubert de Ventós, X. (2000). Dios, entre otros inconvenientes. Editorial Anagrama.
Rubert de Ventós, X. (2002). Ética sin atributos. Editorial Anagrama.
Rubert de Ventós, X. (2003a). El mediterráneo como mito cultural. DC Papers. Revista de crítica y teoría de la arquitectura, 9-10, 17-28. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v17n0.1313.
Rubert de Ventós, X. (2003b). Estética de las artes plásticas: formular, formalizar, desconocer. Em R. Xirau e D. Sobrevilla (eds.) Estética. Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía (pp. 201-224). Editorial Trotta.
Rubert de Ventós, X. (2007a). Por qué filosofía. Ediciones Península.
Rubert de Ventós, X. (2007b). Teoría de la sensibilidad. Ediciones Península.
Rubert de Ventós, X. (2008). El cortesano y su fantasma. Sexto Piso.
Rubert de Ventós, X. (2009). Filosofía de andar por casa. Sexto Piso.
Rubert de Ventós, X. (2012). Demonios íntimos. Editorial Anagrama.
Sánchez Medina, M. (2019). La noción estetización del mundo. Una actualización. Em J. R. Fabelo Corzo e A. Pino Rodriguez (coords.), Coordenadas epistemológicas para una estética en construcción (pp. 35-55). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Filosofía de La Habana. https://doi.org/10.4000/critiquedart.78055.
Saramago, J. (2023). O conto da ilha desconhecida. Porto Editora.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Inês Peixoto, Carlos Morais


