Abstract
In this communication, we share the results of a sociosemiotic research that took place in Córdoba around the interpretations made by the current Argentine tango consumers in order to take ownership of this popular poetry built on a morality which stands in stark contrast with the middle class morality of these consumers. For this purpose, two rounds of interviews were conducted to a theoretical sample of 33 and 26 subjects so as to inquire about the preferences and beliefs in which they base their selections. Finally, a hypothesis is offered which allows for the comprehension of why the romantic poetry of tango is their main selection: the type of love they have acquired is in part coherent with these poems, and, when it is not, it is enough for them to judge this particular case as less concordant with the topic, instead of revising the interpretative prototype.
Archetti, E. (2003). Masculinidades. Fútbol, tango y polo en Argentina. Buenos Aires: Antropofagia.
Costa, R. y Mozejko, T. (2002). Producción discursiva: diversidad de sujetos. En T. Mozejko y R. Costa (Comps.), Lugares del decir (pp. 13-22). Rosario: Homo Sapiens.
Dalbosco, D. (2010). La construcción simbólica del arquetipo de la milonguera en las letras del tango. Amaltea, 2, 29-45.
De Rugemont, D. (1959). El amor y occidente. Buenos Aires: Editorial Sur. Díaz, C. (2013). Recepción y apropiación de músicas populares: dispositivos de enunciación, lugares sociales e identidades. El oído pensante, 1(2). Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/ index.php/oidopensante
Eco, U. (1999). Kant y el ornitorrinco. Barcelona: Lumen. Fabbri, P. (1995). Tácticas de los signos. Barcelona: Gedisa
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Galeano, M. E. (2004): Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín: La Carreta Editores E.U.
Glasser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine.
Le Bretón, D. (2009). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Buenos Aires: Nueva Visión.
Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Frónesis.
Merton, R., Fiske, M. y Kendall, P. (1998). Propósitos y criterios de la entrevista focalizada. Empiria, 1, 215-230.
Montes, M. (2015). Entrevista productiva. Una adaptación de entrevista focalizada orientada a abordar los procesos interpretativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 5(9),35-49. Recuperado de http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/ article/view/138/115
Montes, M. (2014). Operaciones interpretativas y prácticas de apropiación de signos con materialidad múltiple en la recepción del tango, AdVersuS, 11(27), 32-57. Recuperado de http://www.adversus.org/indice/nro-27/articulos/XI2703.pdf
Moreau, P. (2000). La poesía del tango. Fueron años de cercos y glicinas. Córdoba: Comunicarte Editorial.
Peirce, C. S. (1931/1958). Collected Papers of Charles Sanders Pierce. Cambridge: Harvard University Press.
Rosch, E. (1978). Principles of categorization. En E. Roach y B. Lloyd (Eds.), Cognition and categorization (pp. 27-48). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Saikin, M. (2004). Tango y género. Stuttgart: Abrazos Book.
Savan, D. (1991). La teoria semiotica dell’emozione secondo Peirce. En I. Pezzini (Ed.), Semiótica delle passioni. Saggi di analisi semántica e testuale (pp. 139-157). Bologna: Esculapio.
Ulla, N. (1982). Tango, rebelión y nostalgia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Verón, E. (1993). La semiosis social. Barcelona: Gedisa.
Verón, E. (2013). La semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós.
Violi, P. (2001). Significato ed esperienza. Milano: Bompiani.
REFERENCIAS A POEMAS CITADOS
Anónimo (1924). En un feca [Grabada por Edmundo Rivero]. En En un feca [LP]. Buenos Aires: Odeón. (1975).
Cadícamo, E. (1936). Nostalgias [Grabada por Hugo del Carril]. En Nostalgias [LP]. Buenos Aires: RCA.
Contursi, J. (1942). Junto a tu corazón (Hoy como ayer).
Contursi, J. (1943). Verdemar [Grabada por Mercedes Simone]. En Verdemar [LP]. Buenos Aires: H & R.
Contursi, P. (1916). Mi noche triste (Lita) [Grabada por Carlos Gardel]. En Mi noche triste [LP]. Buenos Aires: Odeón. (1930).
Curi, J. (1926). Te aconsejo que me olvides [Grabada por Carlos Gardel]. En Te aconsejo que me olvides [LP]. Buenos Aires: Odeón. (1928).
Discépolo, E. (1943). Uno [Grabada por Libertad Lamarque]. En Uno [LP]. Buenos Aires: RCA. Ferrada Campos, M. (1942). Embrujamiento [Grabada por Orlando Medina]. En Embrujamiento [LP]. Buenos Aires: Odeón. (1943).
Manzi, H. (1947). Romance de barrio [Grabada por Patricia Barone]. En Romance de barrio [LP]. Buenos Aires: El arca de Noé.
Marcó, H. (1944). Tú, el cielo y tú [Grabada por Alberto Podestá]. En Tú, el cielo y tú [LP]. Buenos Aires: RCA.
Medina, R. (1953). Pucherito de gallina [Grabada por Edmundo Rivero]. En Pucherito de gallina [LP]. Buenos Aires. (1958).
Miró, R. (1945). Me quedé mirándola [Grabada por Luis Cardei]. En Me quedé mirándola [LP]. Buenos Aires: DBN.
Romero, M. (1929). Aquel tapado de armiño [Grabada por Floreal Ruiz]. En Aquel tapado de armiño [LP]. Buenos Aires: Odeón. (1950).
Sanguinetti, H. (1944). Nada [Grabada por Carolina Rodríguez Laraia]. Buenos Aires: Unión de músicos.
Soto, M. (1951). Pasional [Grabada por Rubén Juárez]. En Pasional [LP]. Buenos Aires. (1973). Tagini, A. (1927). La gayola [Grabada por Carlos Gardel]. En La gayola [LP]. Buenos Aires: Odeón.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.