Anti-racist dramaturgy in Blackface y otras vergüenzas by Silvia Albert Sopale
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
In this work the monologue Blackface y otras vergüenzas (Blackface and other embarrassments), by Silvia Albert Sopale, is analyzed and we will establish in which way the anti-racist discourse is present in the play. In order to reveal the motives that encouraged the author to write it, we will use the theory of motives and strategies, a method that seems to be effective in determining and identifying the aspects of reality that are dealt with in the work. Through the strategy of monologue, the author questions and denounces the racist practices still installed in society. These “embarrassments” such as blackface and some others are exposed by Albert Sopale as ignominious acts perpetrated by whites against the black population. It is explained why the monologue is the ideal aesthetic mediation for the author to transpose her world-view on racism.
blackface, monologue, anti-racism, discourse, decolonialism, motivesblackface, monólogo, antirracismo, discurso, decolonialismo, motivosblackface, monólogo, antirracismo, discurso, decolonialismo, motivos
Berenguer, Ángel. El teatro en el siglo XX (hasta 1939). Madrid: Taurus.
Berenguer, Ángel. 2007. “Motivos y estrategias: Introducción a una teoría de los lenguajes escénicos contemporáneos”. Teatro: Revista de Estudios Culturales 21, n.º 21: 13-29. https://digitalcommons.conncoll.edu/cgi/viewcontent.cgiarticle=1211&context=teatro
Cuero-Montenegro, Astrid Yulieth. 2017. “El teatro como intervención feminista antirracista: Reflexiones en torno a las obras de teatro Raíz de ébano y Flores amarillas”. Liminar 15, n.º 2: 48-59. https://doi.org/10.2536/liminar.v15i2.529
Cuvardic García, Dorde. 2016. “El monólogo dramático en el discurso poético”. Káñina: Revista de Artes y Letras de la Universidad de Costa Rica 40, n.º 1: 149-164. http://dx.doi.org/10.15517/rk.v40i1.24152
García Barrientos, José Luis. 2020. “Autoficción y teatro: Cuestiones teóricas”. Las Puertas del Drama: Revista de la Asociación de Autores de Teatro, n.º 53. https://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-deldrama/drama-53/autoficcion-y-teatro-cuestiones-teoricas/Goldberg, Elkhonon. 2004. El cerebro ejecutivo: Lóbulos frontales y mente civilizada. Barcelona: Crítica.
Hills Collins, Patricia y Sirma Bilge. 2016. Interseccionalidad. Madrid:Morata.
Jones, Nicholas. 2019. Staging habla de negros: Radical Performances of the African Diaspora in Early Modern Spain. Pennsylvania: Penn States University Press.
Lane, Jill. 2005. Blackface Cuba Blackface Cuba, 1840-1895. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
Mayorga, Juan. 2009. Últimas palabras de Copito de nieve. Madrid: Ñaque.
Ndiaye, Noémie, 2022. Scripts of Blackness: Early Modern Performance Culture and the Making of Race. Pennsylvania: Penn States
University Press.
Ontiveros, José. 2009. “Aproximación a la teoría de los motivos y estrategias: Análisis de A Tumba abierta de Alfonso Vallejo”. En
Motivos & estrategias: Estudios en honor del Dr. Ángel Berenguer, editado por Carlos Alba Peinado y Luis Mariano González, 581-59.
Leiria: Instituto Politécnico de Leiria.
Pavis, Patrice. 1999. Diccionario del teatro. Barcelona: Paidós.
Roca Martínez, Claudia. 2018. “Copito de nieve y la colonia franquista de Barcelona”, 23 de noviembre. Eldiario.es. https://www.
eldiario.es/caballodenietzsche/copito-nieve-colonia-franquistabarcelona_132_1824886.html
Roper, Danielle. 2019. “Blackface at the Andean Fiesta: Performing Blackness in the Danza de Caporales”. Latin American ResearchReview 54, n.º 2 (2019): 381-397. https://doi.org/10.25222/larr.300
Swithen, John. 2015. Blackface. CreateSpace Independent Publishing Platform.
Wikipedia. 2023a. “Sara Baartman”. https://es.wikipedia.org/wiki/Sara_Baartman
Wikipedia. 2023b. “Bosquimano de Bañolas”. https://es.wikipedia.org/wiki/Bosquimano_de_Ba%C3%B1olas
Wikipedia. 2023c. “James Dewey Watson”. https://es.wikipedia.org/wiki/James_Dewey_Watson
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.