Published Dec 28, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Viviana Silva Flores https://orcid.org/0000-0001-5618-6527

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

Since 18 October 2019, “Chile changed” through an effervescent social uprising that revealed the inequalities of the political, economic, and social system that, for years, have plunged most of the population into a life without wellbeing. After this “uprising,” the Government declared the state of exception, with a type of violence that has not been seen since the last dictatorship, which triggered in our collective memory images of our recent past and which attacked us both physically and symbolically. It was an incursion in the field of mnemotechnics that brought to light the open relationships between past and present and which made clear our forms of resistance and their continuities. Just as, during the autarchy, several female artists and citizens put their bodies on stage through brave and creative actions that revealed the violence imposed, today, other artistic and aesthetic-political practices place the body back in the public space in order to imagine a livable life. With them, with their actions and artistic practices, we go through some works of arts, actions, and performances that, in their social practice, bring us closer to the current challenges in defense of life. These works invoke that other writing of history to create not only new ways of doing and narrating our corporeity and fractured subjectivities, but also to articulate and enhance our memories and resistances from the collective in order to transform the/our world

Keywords

cuerpas(os), estallido social, memorias, prácticas artísticas, resistenciasbodies, social uprising, memories, artistic practices, resistancescorpas, surto social, recordações, práticas artísticas, resistências

References
Agamben, Giorgio. 2005. Estado de Excepción (homo sacer II, 1). Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Arendt, Hannah. 1990. Hombres en tiempos de oscuridad. Barcelona: Gedisa.

Arendt, Hannah. 2014. Sobre la violencia. Madrid: Alianza.

Benjamin, Walter. 2008. “Sobre el concepto de Historia”. En Obra completa. Libro I/vol. 2. Madrid: Abada.

Berardi, Franco. 2014. La sublevación. Buenos Aires: Hekht.

Berger, John. 2013. Mirar. Barcelona: Gustavo Gili.

Bourdieu, Pierre. 1999. Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Butler, Judith. 2017. Cuerpos aliados y lucha política: Hacia una teoría performativa de la asamblea. Buenos Aires: Paidós.

Carvajal, Fernanda, André Mesquita y Jaime Vindel, eds. 2012. Perder la forma humana: Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Castillo, Alejandra. 2019. Asamblea de los cuerpos. Santiago de Chile: Sangría

Cepal (Comisión Económica para América Latina y el Caribe). 2017. “Panorama social de América Latina 2017”. https://www.cepal.org/es/publicaciones/42716-panorama-social-america-latina-2017.

Civicus. 2020. “‘Chile ha privatizado por completo el agua, lo cual significa que el robo está institucionalizado’”. https://www.civicus.org/index.php/es/medios-y-recursos/noticias/entrevistas/4270-chile-ha-privatizado-porcompleto-el-agua-lo-cual-significa-que-el-robo-esta-institucionalizado

Diario Uchile. 2019. “Hospitales en crisis: Profesionales denuncian condiciones deplorables en Valparaíso”, 18 de octubre. https://radio.uchile.cl/2019/10/18/hospitales-en-crisis-profesionales-denunciancondiciones-deplorables-en-valparaiso/.

Didi-Huberman, Georges. 2013. Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Di Girolamo, Greta. 2019. “Capuchas feministas a la chilena”. VICE, 17 de diciembre. https://www.vice.com/es_latam/article/5dmmn8/capuchas-feministas-a-la-chilena.

El Arrebato. 2019. “Violadores: La intervención de la ‘Yeguada Latinoamericana’ que interpeló a Carabineros”, 1 de noviembre. https://www.elarrebato.cl/2019/11/01/fotos-violadores-la-intervencion-de-layeguada-latinoamericanaque-interpelo-a-carabineros/?fbclid=IwAR0GwjLxHFNQK5ZJ2dT0Ja9bJAr0tsWb1lub4uOxbyzbnddF70EFeePES08.

Eldesconcierto.cl. 2018. “El grito de Cheril Linett, la artista que sacó a la yeguada latinoamericana a denunciar la violencia a la calle”. https://www.eldesconcierto.cl/tendencias/2018/11/09/el-grito-de-cherillinett-la-artista-que-saco-a-la-yeguada-latinoamericana-a-denunciarla-violencia-a-la-calle.html.

Fiscalía de Chile. 2020. “Fiscalía eleva a 5.558 las víctimas que denuncian violaciones a Derechos Humanos desde el inicio de las manifestaciones sociales”. http://www.fiscaliadechile.cl/Fiscalia/sala_prensa/noticias_det.do?id=17285

Freund, Gisèle. 2017. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.

Galtung, Johan. 1998. Tras la violencia, 3R: Reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e
invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao: Bakeas. https://www.gernikagogoratuz.org/wp-content/uploads/2020/05/
RG06completo.pdf.

Gros, Fréderic. 2018. Desobedecer. Barcelona: Taurus.

Groys, Boris. 2016. Volverse público: Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
Holmes, Brian. 2007. Investigaciones extradisciplinares: Hacia una nueva crítica de las instituciones. Transversal texts. https://
transversal.at/transversal/0106/holmes/es?hl=holmes.

INDH (Instituto Nacional de Derechos Humanos). 2020. “Reporte general de datos sobre violaciones a los derechos humanos Datos desde 17 de octubre de 2019 e ingresados hasta el 13 de marzode 2020”. https://www.indh.cl.

Inventario Iconoclasta de la Insurrección Chilena. 2021. “Acerca del proyecto”. http://inventarioiconoclastadelainsurreccionchilena.com/.

Lakoff, Robin. 1973. “Language and Woman’s Place”. Language in Society 2, n.º 1: 45-79. https://doi.org/10.1017/S0047404500000051.

Martínez-Pacheco, Agustín. 2016. “La violencia: Conceptualización y elementos para su estudio”. Política y Cultura, n.º 46: 7-31.
https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1300.

Morandé, Josefina, dir. 2018. Hoy y no mañana. https://miradoc.cl/hoyy-no-manana/.

Paúl, Fernanda. 2019. “Protestas en Chile: 4 claves para entender la furia y el estallido social en el país sudamericano”. BBC News,
23 de octubre. https://www.bbc.com/mundo/noticias-americalatina-50115798

Posada, Diego y Lior Zisman Zalis. 2019. “Retórica para-fascistas y sus contra-imágenes: Una cartografía crítica”. Re-visiones, n.º 9. http://www.re-visiones.net/index.php/RE-VISIONES/article/view/348.

Rojas, Sergio. 2020. “Violencia”. https://contraelestadodeexcepcion.uchilefau.cl/violencia/

Rolnik, Suely. 2019. Esferas de la insurrección: Apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón.

Sabato, Ernesto. 2000. La resistencia. Buenos Aires: Seix Barral.

Segato, Rita. 2016. La guerra contra las mujeres. Buenos Aires: Prometeo.

Taylor, Diana. 2015. Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.

Trienal Internacional de Performance Deformes. 2020. “Nuestra trayectoria”. https://performancedeformes.cl/index.php?inicio

Varas, Paulina E. 2018. Luz Donoso: El arte y la acción en el presente. Santiago de Chile: Ocho Libros.
How to Cite
Silva Flores, V. (2021). Bodies, Memories, and Resistances: Artistic Practices in Chile During the State of Exception. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 17(1), 172–191. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.cmrp
Section
Dossier