Abstract
This article focuses on women’s chronicles at the turn of the Century in Chile. It analyses a corpus of heterogeneous texts that could be understood as chronicles; which integrates features from letters and gender essays. The analysis it is focused on the use that women writers do of them as well as the critical features of these hybrids texts. Therefore, this type of text allows women express opinions using the characteristics of each of these genres (letters and essays), showing deep reflexions in the context of gendered norms of reading and writing.
Alvarado, Marina. “Contra-tradición: prácticas críticas y desestabilizadoras de escritoras chilenas de principios de siglo XX”. Ogigia 5 (2008): 41-51. Impreso.
Ambrosina C. “Carta Parisiense”. La Familia. 15 de agosto de 1890. 2. Impreso.
Anónimo. “Carta de Rosa a Luisa N”. El Eco de las Señoras de Santiago. 10 de agosto de 1865. Impreso.
Anónimo. “Contestación a Luisa Rosa”. El Eco de las Señoras de Santiago. 17 de agosto de 1865. 4.
Anónimo. “La lei esplicativa (sic) del Art. 5°”. El Eco de las Señoras de Santiago I. 20 de julio de 1865. 1. Impreso.
Anónimo. “Nuestros censores”. El Eco de las señoras de Santiago. 3 de agosto de 1865. 2. Impreso.
Conway, Christopher. “Letras combatientes: género epistolar y modernidad en la Gaceta de Caracas, 1808-1822”. Revista Iberoamericana LXXII.214 (2006): 77-91. Impreso.
Doll, Darcie. “Escritura/literatura de mujeres: crítica feminista, canon y genealogías”. Universum 17 (2002): 83-90. Impreso.
Doll, Darcie. “La crítica literaria de mujeres en Chile: las precursoras y las contradicciones frente a la literatura nacional”. Género y Memoria de América Latina. Eds. Gloria Hintze y María Antonia Zandanel. Mendoza: Centro de Estudios Trasandinos y Latinoamericanos, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo, 2007. 67-80. Impreso.
Doll, Darcie y Alicia Salomone. “La literatura menor de Gabriela Mistral y Victoria Ocampo: la prosa epistolar y las alianzas”. La ansiedad autorial. Formación de la autoría femenina en América Latina: los textos autobiográficos. Ed. Márgara Russotto. Caracas: Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad Central de Venezuela, 2006. 291-306. Impreso.
Galgani, Jaime. “Literatura y prensa: la columna de escritores en Chile”. Alpha 42 (2016): 145-161. Impreso.
Gallo, Marta. “Las crónicas de Victoria Ocampo: versatilidad y fidelidad en un género”. Revista Iberoamericana LI.132-133 (1985): 679-686. Impreso.
Gil González, Juan Carlos. “La crónica periodística. Evolución, desarrollo y nueva perspectiva: viaje desde la historia al periodismo interpretativo”. Global Media Journal (Edición Iberoamericana) 1.1 (2004): 26-39. Impreso.
Hintze, Gloria y María Antonia Zandanel, eds. Género y memoria en América Latina. Mendoza: Centro de Estudios Trasandinos y Latinoamericanos, 2007. 67-80. Impreso.
Labarca, Amanda. “El feminismo y la municipalidad”. El Mercurio. 24 de febrero de 1923. 3. Impreso.
Mignolo, Walter. “Cartas, crónicas y relaciones del descubrimiento y la conquista”. Historia de la Literatura Hispanoamericana 1 (1992): 57-116. Impreso.
Montero, Claudia. “Trocar agujas por la pluma: las pioneras de la prensa de y para mujeres en Chile 1850-1890”. Meridional 7 (2016): 55-81. Impreso.
Montero, Claudia. Y También hicieron periódicos... Cien años de prensa de mujeres en Chile 1850-1950. Santiago: Hueders, 2018. Impreso.
Ossandón, Carlos. El crepúsculo de los sabios y la irrupción de los publicistas. Santiago: LOM, 1998. Impreso.
Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. Entre las Alas y el plomo. La gestación de la prensa moderna en Chile. Santiago: LOM, 2001. Impreso.
Poblete, Juan. “Introducción: cambio cultural y lectura de periódicos en el siglo xix en América Latina”. Revista Iberoamericana LXXII.214 (2006): 11-15. Impreso.
Poblete, Juan. Literatura chilena del siglo XIX: entre públicos, lectores y figuras autoriales. Santiago: Cuarto Propio, 2003. Impreso.
Pratt, Mary Louise. “Don’t interrupt me. The gender essay as conversation and countercanon”. Reinterpreting the Spanish American Essay. Women writers of the 19th and 20th century. Ed. Doris Meyer. Austin: University of Texas Press, 1995. Impreso.
Rotker, Susana. La invención de la crónica. México: Fondo de Cultura Económica, 2005. Impreso.
Roxanne. “La mujer y la V Conferencia Panamericana”. El Mercurio. 29 de marzo de 1923. 3. Impreso.
Salomone, Alicia y Darcie Doll. “Palabras escamoteadas. Mujeres y discurso intelectual”. Actas VI Seminario interdisciplinario de estudios de género en las universidades chilenas: homenaje a Ivette Malverde. Santiago: Universidad de Chile, 2000. 251-258. Impreso.
Santa Cruz, Eduardo. “Los orígenes de la cultura de masas en Chile: las revistas de cine (1910-1920)”. Comunicación y Medios 15 (2004): 139-155. Impreso.
Tchí, Conde. “Cartas Japonesas. Carta Primera”. La Familia. 15 de agosto de 1890. 4. Impreso.
Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.