The Metastasis of the Butterfly: Pedro Lemebel and the Anal-phabetic Archive
PDF (Spanish)

Keywords

Pedro Lemebel
archive
anal
homosexuality
body
Frida Kahlo
                                        

How to Cite

The Metastasis of the Butterfly: Pedro Lemebel and the Anal-phabetic Archive. (2019). Cuadernos De Literatura, 23(46). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl23-46.mpla

Abstract

This article focuses on Pedro Lemebel’s body in its complex relationship to illness. It explores the many functions of illness as an emancipatory power that violently distances itself from the imperatives of health and sex. Relating a personal encounter with Lemebel in Santiago, the article insists on the intersection between the archive and the diseased body, especially the diseased body of the Chilean writer himself. After a portion of his larynx was removed due to cancer, Lemebel symbolically and materially made the hole is his body public. He transformed that empty space into a new organ of communitarian intelligibility and speech: an anal-phabetic archive.

PDF (Spanish)

Blanco, Fernando. “‘La Frida no envejeció, Yo soy la Frida envejecida’. La última performance de Pedro Lemebel”. Cuadernos de Literatura 21.42 (2017): 67-78. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl21-42.feys. Web.

Blanco, Fernando. “Políticas de la ciudadanía sexual y la memoria en la escritura de Pedro Lemebel”. Desde aceras opuestas. Ed. Dieter Ingenschay. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 2006. 53-74. Impreso.

Camiruaga, Gloria, dir. Casa particular. Camiruaga Videoarte, 1990. Video.

Campuzano, Giuseppe y Lawrence Lafountain-Stokes. “Giuseppe Campuzano y El Museo Travesti del Perú”. E-misférica 6.2 (2009). https://hemi.nyu.edu/hemi/es/campuzano-entrevista. Web.

Cangi, Adrián. “La cigarra no es un bicho”. Desdén al infortunio: sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Eds. Fernando Blanco y Juan Poblete. Santiago, Chile: Editorial Cuarto Propio, 2010. 45-55. Impreso.

Carvajal, Fernanda. “Yeguas del Apocalipsis: la intrusión del cuerpo como desacato y desplazamiento”. Reverso (Primavera-verano, 2012): 60-62. Impreso.

D’Halmar, Augusto. Pasión y muerte del cura Deusto. Santiago, Chile: Editorial Nascimento, 1938. Impreso.

Donoso, José. El lugar sin límites. México: J. Moritz, 1966. Impreso.

Donoso, Claudia y Paz Errázuriz. La manzana de Adán. Santiago, Chile: Zona Editorial, 1990. Impreso.

Eltit, Diamela. El cuarto mundo. Caracas: Biblioteca Ayacucho (Colección Futuro), 2001. Impreso.

Eltit, Diamela. El Padre Mío. Santiago, Chile: Francisco Zegers, 1989. Impreso.

Eltit, Diamela. “Entrevista con Diamela Eltit”. Programa Aire Fresco, 23 de enero de 2015. Web.

Eltit, Diamela. Lumpérica. Santiago, Chile: Ediciones del Ornitorrinco, 1983. Impreso.

Eltit, Diamela. Signos vitales: escritos sobre literatura, arte y política. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2008. Impreso.

Eltit, Diamela y Paz Errázuriz. El infarto del alma. Santiago, Chile: F. Zegers, 1994. Impreso.

Fernández, Patricio. “Editorial: La Pedra de Chile”. The Clinic (29 de enero de 2015). https://www.theclinic.cl/2015/01/29/editorial-la-pedra-de-chile/. Web.

Franco, Jean. Marcar diferencias, cruzar fronteras. Santiago, Chile: Editorial Cuarto Propio, 1996. Impreso

Franco, Jean. “Pedro Lemebel. El perpetuo enamorado”. Desdén al infortunio: sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Eds. Fernando Blanco y Juan Poblete. Santiago, Chile: Editorial Cuarto Propio, 2010. 57-63. Impreso.

García Márquez, Gabriel. Cien años de soledad. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2004. Impreso.

Guerrero, Javier. Tecnologías del cuerpo. Exhibicionismo y visualidad en América Latina. Frankfurt am Main: Iberoamericana - Vervuert, 2014. Impreso.

Guzmán, Patricio. Dir. Nostalgia de la luz. Atacama Productions, 2010. Filme.

Hocquenghem, Guy. “El deseo homosexual”, El deseo homosexual (Con terror anal). Barcelona: Melusina, 2009. 21-131. Impreso.

Lemebel, Pedro. Arder. Santiago, Chile: Galería D21, 2016. Impreso.

Lemebel, Pedro. Loco afán. Crónicas de sidario. Madrid: Anagrama, 2000. Impreso.

Lemebel, Pedro. Poco hombre: crónicas escogidas. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2013. Impreso.

Lolas E., Jazmín. “Lemebel se llevó a la tumba un zapato rojo con taco aguja”. Las Últimas Noticias (25 de enero de 2015): 34. Archivo de Referencias Críticas, Biblioteca Nacional de Chile. Impreso.

Marchant, Patricio. “Sobre el uso de ciertas palabras”. Escritura y Temblor. Eds. Pablo Oyarzún y Willy Thayer. Santiago, Chile: Editorial Cuarto Propio, 2001., 65-79. Impreso.

Meruane, Lina. “Lo profundo”. Relatos enfermos. Ed. Javier Guerrero. México - Houston: Conaculta - Literal Publishing, 2015. Impreso.

Meruane, Lina. “Pedro Lemebel, su lengua como un puño”. Confabulario. 31 de enero de 2015. Web.

Mosquera, Gerardo, ed. Copiar el edén: arte reciente en Chile. 2da edición. Santiago, Chile: Puro Chile, 2010. Impreso.

Preciado, Paul B. “Perlas y cicatrices para Pedro Lemebel”. El estado mental, 23 de enero de 2015. Web.

Preciado, Paul B. Testo Yonqui. Madrid: Espasa Calpe, 2008. Impreso.

Reguillo, Rossana. “La narcomáquina y el trabajo de la violencia: apuntes para su decodificación”. E-misférica, #narcomachine 8.2 (2011). Web.

Richard, Nelly. “‘Bordar de pájaros las banderas de la patria libre’…”. Pedro Lemebel. Arder. Santiago, Chile: Galería D21, 2016. Impreso.

Richard, Nelly. La Insubordinación de los signos: cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis. Santiago, Chile: Editorial Cuarto Propio, 1994. Impreso.

Rojas V., Constanza. “U. de Princeton adquiere el archivo de Diamela Eltit”. El Mercurio. 3 de julio de 2013. Web.

Sarduy, Severo. El Cristo de la Rue Jacob. Barcelona: Edicions del Mall, 1987. Impreso.

Sontag, Susan. Illness as Metaphor. New York: Farrar, Straus and Giroux, 1978. Impreso.

“Yeguas del Apocalipsis” (Página web oficial). Galería D21. Proyectos de arte, Fondart, 2015. Web.

Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.