Published Dec 28, 2018



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Lara Segade

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In recent years, it has been possible to detect in Argentine literature, that a documentary turn has come to complete, and not to replace, the subjective turn to which a decade ago Beatriz Sarlo and others referred to. Some aspects of this “turn” in Argentine cinema, appeared earlier in relation to what Hal Foster called “the return of the real”. This work seeks to reflect on the transformations that, in this sense, take place in both literature and contemporary cinema, based on the analysis of a series of books and films produced by the children of the people who disappeared during the last military dictatorship.

Keywords

argentine literature, argentine cinema, children of the disappeared, documentary turn, the realliteratura argentina, cinema argentino, filhos de desaparecidos, viragem documental, o realliteratura argentina, cine argentino, hijos de desaparecidos, giro documental, lo real

References
Aguilar, Gonzalo. Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos, 2010. Impreso.

Alcoba, Laura. La casa de los conejos. Buenos Aires: Edhasa, 2008. Impreso.

Amado, Ana. La imagen justa. Buenos Aires: Colihue, 2009. Impreso.

Andermann, Jens y Álvaro Fernández Bravo. La escena y la pantalla. Cine contemporáneo y el retorno de lo real. Buenos Aires: Colihue, 2013. Impreso.

Blanchot, Maurice y Jacques Derrida. The instant of my death/Demeure, fiction and testimony. Stanford: Stanford University Press, 2000. Impreso.

Borges, Jorge Luis. “La muralla y los libros”. La nación (22 de octubre de 1950). http://www.lanacion.com.ar/814407-la-muralla-y-los-libros. Web.

Bruzzone, Félix. 76. Buenos Aires: Tamarisco, 2008. Impreso.

Bruzzone, Félix. Los topos. Buenos Aires: Mondadori, 2008. Impreso.

Carri, Albertina y María Moreno. “Esa rubia debilidad”. Radar (19 de octubre de 2003). https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-1001-2003-10-22.html. Web.

Contreras, Sandra, comp. Realismos. Cuestiones críticas. Cuadernos del seminario II. Rosario: UNR, 2013. Impreso.

Freud, Sigmund. Lo siniestro. Buenos Aires: Ediciones Noé, 1973. Impreso.

Gamerro, Carlos. “Tierra de la memoria”. Radar (11 de abril de 2010). http://www. pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-3787-2010-04-11.html. Web.

Gelman, Juan y Mara la Madrid. Ni el flaco perdón de dios. Buenos Aires: Planeta, 2017. Impreso.

Giorgi, Gabriel. Formas comunes. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2014. Impreso.

Kamenszain, Tamara. Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2016. Impreso.

Kohan, Martín. “La apariencia celebrada”. Punto de vista 78 (Buenos Aires, abril de 2004): 24-30. Impreso.

Pauls, Alan. “Malvinas’ 78”. Radar (1 de junio de 2008). http://www.pagina12.com. ar/diario/suplementos/radar/subnotas/4639-754-2008-06-02.html. Web.

Pérez, Mariana Eva. Diario de una princesa montonera. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2012. Impreso.

Piglia, Ricardo. “Tres propuestas para el próximo milenio”. Radar (23 de diciembre de 2001). http://www.pagina12.com.ar/2001/ suple/Radar/01-12/01-12-23/NOTA2.HTM. Web.

Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005. Impreso.

Sarlo, Beatriz. “Sujetos y tecnologías. La novela después de la historia”. Punto de vista 86 (Buenos Aires, diciembre de 2006): 1-6. Impreso.

Stewart, Susan. On longing. Londres: Duke University Press, 1993. Impreso.
How to Cite
Segade, L. (2018). The documentary turn in some of the film and literary production by the children of the missing people in Argentina. Cuadernos De Literatura, 22(44). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl22-44.gdap
Section
Dossier