Abstract
This work explores in some texts produced at the end of the 20th century and the beginning of the 21st the place of mechanical and manual written practices in an era of digital inscription. It is interested to analyze these forms of survival, of reappearances, which focus on the difficult relationship between machine and hand precisely in Sergio Chejfec, Mario Levrero and Jacqueline Goldberg. In each one we will see a different mode of resurgence, reappearance, of handwriting and typewriting, inspired by the impact of their relationship with computer work.
Agamben, Giorgio. Estancias. Valencia: Pretexto, 1995.
Berardi, Franco. La fábrica de la infelicidad: nuevos formas de trabajo y movimiento global. Madrid: Traficantes de sueños, 2003.
Bolter, Jay David, y Richard Grusin. Remediaton: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press paperback, 1999.
Borg Oviedo, Matías. “Vida sin obra: Escritura inoperante en El discurso vacío de Marío Levrero”. VIII Congreso Internacional de Teoría y Crítica Literaria Orbis Tertius, 7 al 9 de mayo de 2012. En: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1580/ev.1580.pdf
Chejfec, Sergio. Últimas noticias de la escritura. Buenos Aires: Entropía, 2015.
Chejfec, Sergio. Teoría del ascensor. Buenos Aires: Entropía, 2017.
De la Parra, Teresa . Obra: narrativa, ensayos, cartas. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1982.
Foucault, Michel. Tecnologías del yo. Trad. Mercedes Allende Salazar. Barcelona: Paidós, 2008.
Goldberg, Jacqueline. El cuarto de los temblores. Caracas: Oscar Todtmann Editores, 2018.
Hertz, Garnet, y Jussi Parikka. “Zombie Media: Circuit Bending Media Archeology into an Art Method”. Leonardo 45.5 (2012): 424-430, https://doi.org/10.1162/LEON_a_00438
Kittler, Friedrich. No hay software y otros ensayos. Caldas: Universidad del Caldas, 2017. https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnjb3
Levrero, Mario. El discurso vacío. Buenos Aires: Penguin Random House, 2016.
Levrero, Mario. La novela luminosa. Buenos Aires: Penguin Random House, 2018.
Leslie, Esther. “Walter Benjamin: traces of Craft”. Journal of Design History (enero, 1998). https://doi.org/10.1093/jdh/11.1.5
Leslie, Esther. Walter Benjamin: Overpowering conformism. Londres: Pluto Press, 2000.
Leslie, Esther. Walter Benjamin: la vida posible. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2015. https://doi.org/10.2307/j.ctt18fs4zd
Manovich, Lev. El software toma el mando. Barcelona: Editorial UOC, 2013.
McLuhan, Marshall. Comprender los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 1996.
Milone, Gabriela. “Notas para una eventual ficción caligráfica”. Landa 9. 2 (2021): 270-289, https://revistalanda.ufsc.br/wp-content/uploads/2021/08/14-Gabriela-Milone-Notas-para-una-eventual-ficcion-caligrafica.pdf
Neef, Sonja et al. Sign Here!: Handwriting in the Age of New Media. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006. https://doi.org/10.5117/9789053568163
Socorro, Milagros. “La velocidad en la escritura”. Clímax. En: http://milagrossocorro.com/2006/04/la-velocidad-en-la-escritura/#sthash.rco7a2wd.dpuf (04/06)
Tejada, Luis. “El espíritu y la letra”. En: Loaiza Cano, Gilberto (ed.), Nueva antología de Luis Tejada. Medellín: Universidad de Antioquia, 2008, 143-144.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.