Abstract
Historically, the concern for intellectual creation has tended to hide, in a fetishistic way, the work and materiality necessary for its circulation. This implies that the mind or genius of the creator is privileged (generally thinking in masculine terms). In this obliteration falls even the contemporary concern for materiality, which usually ignores its own materiality, that is, it ignores its very contextual and production conditions. This essay reflects on the place of the page on which the thought is inscribed, but, at the same time, making explicit that it is done from a hand articulated to a brain, to a body.
Armand, Octavio. “Contra la página”. Contra la página. Ensayos Reunidos [1980-2013]. Calygramma, 2014. 23-65.
Benjamin, Walter. “Calle de dirección única”. Obras, libro IV/vol. 1. Trad. Jorge Navarro. Abada, 2010. 23-89.
Carrión, Ulises. El arte nuevo de hacer libros. Tumbona, 2016 [1975].
De Christopher Hamel. Copistas e iluminadores. Trad. Julio Rodríguez Puértolas. Akal, 1999.
De Grazia, Margreta y Peter Stallybrass. “La materialidad del texto shakespeariano”. Cultura escrita y sociedad 5 (2007): 239-283.
Derrida, Jacques. De la gramatología. Trad. Oscar del Barco y Conrado Ceretti. Siglo XXI, 2008 [1967].
-----. Clamor. Coord. trad. Cristina de Peretti y Luis Ferrero Carracedo. La Oficina, 2015.
-----. “La doble sesión”. La diseminación. Trad. José Martín Arancibia. Fundamentos, 1975 [1970]. 263-427.
Leroi-Gourhan, André. El gesto y la palabra. Trad. Felipe Carrera. Universidad Central de Venezuela, 1971.
Masten, Jeffrey; Stallybrass, Peter y Vickers, Nancy, eds. Language machines: Technologies of literary and cultural production. Routledge, 1997.
Nascimento, Evando. “Los sentidos de la i-materialidad: el pensamento estético de Gumbrecht y Oiticica”. Estética y literatura en el siglo XXI: la política de las inscripciones. Filosofía, literatura & artes. Trad. raúl rodríguez freire. mimesis, 2021. En edición.
Parikka, Jussi. Antropobsceno y otros ensayos. Medios, materialidad y ecología. Santiago: mimesis, 2021.
Pérez Cortés, Sergio. “La página legible”. Poligrafías: Revista de literatura comparada 3 (1998-2000): 75-90.
Platón. “Timeo”. Diálogos VI. Trad. M. Ángeles Durán y Francisco Lisi. Gredos, 2007.
Porrúa, Ana. Caligrafía tonal. Ensayos sobre poesía. Entropía, 2011.
rodríguez freire, raúl. la forma como ensayo. crítica ficción teoría. La Cebra, 2020.
Valdecantos, Antonio. Misión del ágrafo. La uña rota, 2016.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.