Abstract
This essay builds a “poetic of the global south”, that is, a critical assemblage that is the result of my personal reading and through which I analyzed the technical resources and affective
sensibilities that make up the materiality of the aesthetic language of the poem Canto a su amor desaparecido (1985), written by the Chilean visual artist and poet Raúl Zurita. In order to examine how the cartography of a nightmare territory (the southern necropolis) reconfigures the conceptions of the disappeared body, the testimony, the aesthetic supports and, especially, the representations of the “south” in the Latin American poetry of the twentieth century.
Keywords: global south, forced disappearance, testimony, resurrection, coloniality.
Alighieri, Dante. Divina comedia. Tr. Francisco Montes de Oca. Editorial Porrúa, 2015 [1321].
Beverley, John. “Anatomía del testimonio”. Centro de Estudios Literarios Latinoamericanos (Antonio Cornejo Polar), núm. 25, 1987, pp. 7-16.
Breton, André. Manifiestos del surrealismo. Tr. Aldo Pellegrini. Editorial Argonauta, 2001.
Casas, Bartolomé de las. Brevísima relación de la destrucción de las indias. Editorial Universidad de Antioquia, 2011.
Celan, Paul. Obras completas. Tr, José Luis Reina Palazón. Editorial Trotta, 2020 [1963].
Cruz, Juan de la. Poesías completas. Editorial La Oveja Negra, 1983.
Dussel, Enrique. “Europa, modernidad y eurocentrismo”. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Comp. Edgardo Lander. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2000. pp. 24-33. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf
Eltit, Diamela. El padre mío. Francisco Zegers Editor, 1989.
García Márquez, Gabriel. Chile, el golpe y los gringos. Editorial Latina, 1974.
Giorgi, Gabriel. Formas Comunes: animalidad, cultura, biopolítica. Eterna Cadencia, 2014.
“Mensaje del poeta Raúl Zurita al 15 Festival Internacional de Poesía de Quetzaltenango”. YouTube, subido por FIPQ Metáfora Quetzaltenango, 20 de agosto de 2019. https://www.youtube.com/watch?v=YLIH_1LlQzs
Mignolo, Walter. El lado más oscuro del renacimiento. Tr. Cristóbal Gnecco. Editorial Universidad del Cauca, 2016.
Neruda, Pablo. Antología general. Alfaguara, 2010.
Padilla, Elías. La memoria y el olvido. Ediciones Orígenes, 1995.
Quevedo, María Piedad. “Monstruosidad y colonialismo”. Maestría en Literatura, sesión 5, 3 de marzo de 2021, Pontificia Universidad Javeriana.
Ramos, Julio. “Descarga acústica”. Revista Iberoamericana, núm. 251, 2015, pp. 49-77.
Richard, Nelly. Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Editorial Siglo XXI, 2007.
Rimbaud, Arthur. Obra completa bilingüe. Tr. Mauro Armiño. Atalanta, 2016.
Rodríguez Marcos, Javier. “La voz de Raúl Zurita se desangra en verso y prosa”. El País, 3 de junio de 2016. https://elpais.com/cultura/2016/06/01/actualidad/14
Rosaldo, Renato. Cultura y verdad. La reconstrucción del análisis social. Tr. Jorge Gómez. Ediciones Abya-Yala, 2000.
Salcedo, Doris. “Nombrar lo innombrable: conversaciones sobre arte y verdad”. YouTube, subido por Comisión de la Verdad, 25 de junio de 2020, https://www.youtube.com/watch?v=_zTJBUbJEWs.
Soca, Ricardo. El origen de las palabras. Diccionario etimológico ilustrado. Rey Naranjo Editores, 2016.
Sousa Santos, Boaventura de. De la mano de Alicia: lo social y lo político en la postmodernidad. Tr. Consuelo Bernal y Mauricio García Villegas. Siglo del Hombre Editores y Ediciones Uniandes, 2006.
Taylor, Diana. “Performance, teoría y práctica”. Estudios avanzados de performance. Fondo de Cultura Económica, 2011.
Teresa de Jesús, Santa. Obras completas (Tomo II). La Editorial Católica, 1954.
“The Clinic: Zurita rockeando poesía”. YouTube, subido por The Clinic, 17 de agosto de 2018. https://www.youtube.com/watch?v=3NUROb6la5Y
Vallejo, César. El Tungsteno - Paco Yunque. Plaza & Janes Editores, 1984.
“Verás un mar de piedras. En torno a Raúl Zurita”. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 3 de mayo de 2012. https://www.museoreinasofia.es/actividades/veras-mar-piedras-torno-raul-zurita
Visscher, Nicolaes. Nova Totius Terrarum Orbis Geographica ac Hydrographica Tabula. 1639. Material Cartográfico. Portal de datos bibliográficos de la Biblioteca Nacional de España. https://datos.bne.es/edicion/a4561695.html
Zurita, Raúl. Anteparaíso. Almadía Ediciones, 2016.
Zurita, Raúl. Canto a su amor desaparecido. Editorial Universitaria, 1985.
Zurita, Raúl. “Canto de los ríos que se aman”. La vida nueva. Editorial Universitaria, 2010. Zurita, Raúl. “Discurso”. Verás. Ediciones Biblioteca Nacional, 2017.
Zurita, Raúl. INRI. Fondo de Cultura Económica, 2003.
Zurita, Raúl. La vida nueva. Lumen, 2018.
Zurita, Raúl. Literatura, lenguaje y sociedad (1973-1983). CENECA, 1983.
Zurita, Raúl. Purgatorio. Ediciones Universidad Diego Portales, 2013 [1979].
Zurita, Raúl. Un mar de piedras. Fondo de Cultura Económica, 2018.
Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.