Fiel a su corriente: Las repeticiones de Vallejo en Casablanca la bella
PDF (Spanish)

Keywords

Fernando Vallejo
Casablanca la bella
dandismo
Gilles Deleuze

How to Cite

Fiel a su corriente: Las repeticiones de Vallejo en Casablanca la bella. (2014). Cuadernos De Literatura, 19(37), 204-218. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl19-37.fasc

Abstract

En el presente artículo, Juanita Aristizábal ofrece un análisis de las diatribas recurrentes de Vallejo. A través de su estudio de longue durée, Aristizábal pone en contexto el tono que algunos críticos recientemente han comparado al de un “disco rayado”.  Al contrario de la repetición superflua, esta cuidadosa examinación de la voz narrativa de Vallejo arguye que la repetición en sí es lo que le da la arquitectura resonante a la crítica social de Vallejo, concluyendo que el marco temático y espacial de sus libros evoluciona junto con el desarrollo de Colombia.  Además de poner Casablanca la bella en el contexto de la obra más amplia de Vallejo, Aristizábal hace hincapié en las imágenes provocativas del dandy que Vallejo construye, ya no las del esteta que mira con nostalgia mientras París se derrumba sino las del autor que vive en las sombras de los rascacielos de Medellín.

PDF (Spanish)

Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.