Abstract
The aim of this paper is to analyze the place of fanzines in the construction and preservation of the collective memory of the feminist movement, and its relationship with other feminist archival practices. It examines the themes, issues and demands addressed in feminist fanzines, and their relationship with feminist agendas situated in different moments and contexts. Based on Participatory Action Research (PAR) in fanzine spaces framed within feminist activisms, theoretical concepts such as feminist cultural practices, feminist archives and memory, experience and joyful militancy are addressed. This reflective article involves a necessary dialogue and a contribution to think about the importance of safeguarding feminist historical memory through the fanzine as a tool for creation, collection, systematization and construction of situated knowledge, as well as contributing to the memory of debates and analysis in contemporary feminism, in continuity with the genealogies that have built it, understanding the process of feminist appropriation as a spiral endowed with practices and tools of creation and collaboration from which we name ourselves, position ourselves, re-signify discourses and histories, make memory and re-weave it.
Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única. Random House.
Alvarado, M. (2021). Feminismos del sur en formato fanzine. IV Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNCuyo. Agrietar al neoliberalismo en Nuestra América, Mendoza, Argentina. https://bdigital.uncu.edu.ar/16964
Arenas, P. (2019). Mirar hacia abajo. Hacemos Memoria. https://hacemosmemoria.org/2019/04/04/mirar-hacia-abajo/
Borzacchiello, E. (2019). Entre archivos. Prácticas narrativas para descifrar la violencia y cuidar la vida. Atlante. Revue d’Études Romanes, 11, 179-193. https://journals.openedition.org/atlante/11079
Centro de Investigaciones y Estudios de Género CIEG UNAM. (2023). Archivos Históricos del Feminismo. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://archivos-feministas.cieg.unam.mx/index.html
Borzacchiello, E. (2024). Convocatoria al XXX Coloquio Internacional de Estudios de Género “Remolinos feministas desde los sures globales”, UNAM. https://cieg.unam.mx/img/carrusel/Convocatoria-XXX-Coloquio-4.pdf
Collado, A. (2021). Hackear, acuerpar y afectivar el currículum feminista [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ecOzDGekKK0
De Lauretis, T. (1984). Alicia ya no: feminismo, semiótica y cine. Ediciones Cátedra
Fanzinoteca. (s. f.). Desobediente. Archivo Digital del Museo Universitario del Chopo. http://archivodesobediente.chopo.unam.mx/index.php/Archivo/fanzinoteca
Federici, S. (2022). Ir más allá de la piel. Editorial Tinta Limón. https://tintalimon.com.ar/public/5j6yf6ncyhfm4gc4p9xzb6rtuu28/Tinta%20Lim%C3%B3n%20-%20Silvia%20Federici%20-%20ir%20m%C3%A1s%20all%C3%A1%20de%20la%20piel.pdf
Galaxina, A. (2017). ¡Puedo decir lo que quiera! ¡Puedo hacer lo que quiera! Una genealogía incompleta del fanzine hecho por chicas. Bombas para Desayunar. https://issuu.com/andreagalaxina/docs/puedo_decir_lo_que_quiera_puedo_hac
Galaxina, A. (2019). Cinco minutos de fanzines y feminismos. Espacio Fundación Telefónica. https://espacio.fundaciontelefonica.com/noticia/cinco-minutos-de-fanzines-y-feminismo-con-andrea-galaxina/
Garzón Martínez, M. T., Gómez Cañoles, C. S., Hernández Herse, L., Jaiven, A. L., Rocha Rabello, L., Viera M. y Villegas, D. (2019). Ninguna guerra en mi nombre. Feminismo y estudios culturales en Latinoamérica. En M. Cejas, Feminismo, cultura y política: prácticas irreverentes (pp. 35-67). DCSH/UAM-X, Editorial Ítaca. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/8928/1/feminismo-cultura.pdf
Garfinkel, H. (1987)[1968]. Studies in Ethnomethodology. Pearson Education Inc. Prentice Hall.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa. Publicado originalmente en 1974.
Giddens, A. (1987). Las nuevas reglas del método sociológico. Amorrortu.
González, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas, 15, 227-246. : https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=625605
Guber, R. (1991). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.
Hammersley, M. (1984). Reflexividad y naturalismo en etnografía. Dialogando, Rincuare, (2).
Himanen, P. (2021). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. https://comunicacionabierta.net/wp-content/uploads/2022/10/etica-hacker_pekka.pdf
Kroeber Le Guin, Ú. (2004). Contar es escuchar. Sobre la escritora, la lectura y la imaginación. Círculo de Tiza.
Lozano, R. (2022). Estudios visuales y feminismos. Un paseo entre Frankenstein, Ricitos de Oro y Coyolxauhqui. CIEG UNAM. https://cieg.unam.mx/docs/publicaciones/archivos/237.pdf
Martín del Campo, J. (2020). El fanzine como fenómeno cultural en la Ciudad de México. Caleidoscopio - Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 23(42), 107-124. https://revistas.uaa.mx/index.php/caleidoscopio/article/view/2154
Mayer, Mónica (2013). ARCHIVA: Obras maestras del arte feminista en México”. Pinto mi Raya. https://www.pintomiraya.com/redes/images/stories/pdf/archiva.pdf
Mujeres Creando (2005). La virgen de los deseos. Tinta Limón. https://mujerescreando.org/wp-content/uploads/2020/01/la_virgen_de_los_deseos.pdf
Monsiváis, C. (1995). Los rituales del caos. Era. https://archive.org/details/losritualesdelca0000mons
Museo del Chopo UNAM. (2020). Archivo Desobediente. Universidad Nacional Autónoma de México. https://lc.cx/YdTbKo
Palmer, R. y Walter D. (1930). The Comet. Science Correspondende Club Bulletin (Vol. 1). http://www.jhalpe.com/img/Items/Comet_1.pdf
Pizarnik, A. (1962)[2023]. Árbol de Diana. El Salvaje Refinado.
Pizarnik. A. (1972)[2023]. Algunas claves de Alejandra Pizarnik. Entrevista de Martha Isabel Moia. Prosa completa. Lumen.
Ramírez, J. A. (1996). La contracultura en México. Debolsillo. https://archive.org/details/lacontraculturae00agus
Ribeiro, D. (2023). Conferencia Magistral. XXX Coloquio Internacional de Estudios de Género “Remolinos feministas desde los sures globales. CIEG UNAM [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/live/a0svjhRglWU
Rivera Garza, C. (2021). Ya para siempre enrabiadas: pequeño diccionario para las movilizaciones de hoy. Conferencia Magistral en el marco del XXVIII Coloquio Internacional de Estudios de Género “GRRRRR. Género, rabia, ritmo, ruido, risa y respons-habilidad, CIEG UNAM [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=WpSDuTHJWws&t=1006s
Russel, L. (2021). Feminismo Glitch (un manifiesto). Holobionte Ediciones.
Troncoso, L. y Piper, I. (2015). Género y memoria: articulaciones críticas y feministas. Athenea Digital, 15(1), 65-90. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1231
Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Control económico, violencia y narcopoder. Melusina.
Villegas, G. (2018). Fanzine GRRRLS. The DIY revolution in female self-publishing. Instituto Monsa de Ediciones.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Alejandra Nallely Collado Campos