The Power of the Fanzine and the Feminist Archive: Stakes for Weaving Activist Memory
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Feminist Fanzine
Feminist Archive
Activism
Memory

How to Cite

The Power of the Fanzine and the Feminist Archive: Stakes for Weaving Activist Memory. (2025). Papel Político, 30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo30.pfaf
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The aim of this paper is to analyze the place of fanzines in the construction and preservation of the collective memory of the feminist movement, and its relationship with other feminist archival practices. It examines the themes, issues and demands addressed in feminist fanzines, and their relationship with feminist agendas situated in different moments and contexts. Based on Participatory Action Research (PAR) in fanzine spaces framed within feminist activisms, theoretical concepts such as feminist cultural practices, feminist archives and memory, experience and joyful militancy are addressed. This reflective article involves a necessary dialogue and a contribution to think about the importance of safeguarding feminist historical memory through the fanzine as a tool for creation, collection, systematization and construction of situated knowledge, as well as contributing to the memory of debates and analysis in contemporary feminism, in continuity with the genealogies that have built it, understanding the process of feminist appropriation as a spiral endowed with practices and tools of creation and collaboration from which we name ourselves, position ourselves, re-signify discourses and histories, make memory and re-weave it.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única. Random House.

Alvarado, M. (2021). Feminismos del sur en formato fanzine. IV Jornadas de Sociología de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNCuyo. Agrietar al neoliberalismo en Nuestra América, Mendoza, Argentina. https://bdigital.uncu.edu.ar/16964

Arenas, P. (2019). Mirar hacia abajo. Hacemos Memoria. https://hacemosmemoria.org/2019/04/04/mirar-hacia-abajo/

Borzacchiello, E. (2019). Entre archivos. Prácticas narrativas para descifrar la violencia y cuidar la vida. Atlante. Revue d’Études Romanes, 11, 179-193. https://journals.openedition.org/atlante/11079

Centro de Investigaciones y Estudios de Género CIEG UNAM. (2023). Archivos Históricos del Feminismo. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://archivos-feministas.cieg.unam.mx/index.html

Borzacchiello, E. (2024). Convocatoria al XXX Coloquio Internacional de Estudios de Género “Remolinos feministas desde los sures globales”, UNAM. https://cieg.unam.mx/img/carrusel/Convocatoria-XXX-Coloquio-4.pdf

Collado, A. (2021). Hackear, acuerpar y afectivar el currículum feminista [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ecOzDGekKK0

De Lauretis, T. (1984). Alicia ya no: feminismo, semiótica y cine. Ediciones Cátedra

Fanzinoteca. (s. f.). Desobediente. Archivo Digital del Museo Universitario del Chopo. http://archivodesobediente.chopo.unam.mx/index.php/Archivo/fanzinoteca

Federici, S. (2022). Ir más allá de la piel. Editorial Tinta Limón. https://tintalimon.com.ar/public/5j6yf6ncyhfm4gc4p9xzb6rtuu28/Tinta%20Lim%C3%B3n%20-%20Silvia%20Federici%20-%20ir%20m%C3%A1s%20all%C3%A1%20de%20la%20piel.pdf

Galaxina, A. (2017). ¡Puedo decir lo que quiera! ¡Puedo hacer lo que quiera! Una genealogía incompleta del fanzine hecho por chicas. Bombas para Desayunar. https://issuu.com/andreagalaxina/docs/puedo_decir_lo_que_quiera_puedo_hac

Galaxina, A. (2019). Cinco minutos de fanzines y feminismos. Espacio Fundación Telefónica. https://espacio.fundaciontelefonica.com/noticia/cinco-minutos-de-fanzines-y-feminismo-con-andrea-galaxina/

Garzón Martínez, M. T., Gómez Cañoles, C. S., Hernández Herse, L., Jaiven, A. L., Rocha Rabello, L., Viera M. y Villegas, D. (2019). Ninguna guerra en mi nombre. Feminismo y estudios culturales en Latinoamérica. En M. Cejas, Feminismo, cultura y política: prácticas irreverentes (pp. 35-67). DCSH/UAM-X, Editorial Ítaca. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/8928/1/feminismo-cultura.pdf

Garfinkel, H. (1987)[1968]. Studies in Ethnomethodology. Pearson Education Inc. Prentice Hall.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa. Publicado originalmente en 1974.

Giddens, A. (1987). Las nuevas reglas del método sociológico. Amorrortu.

González, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas, 15, 227-246. : https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=625605

Guber, R. (1991). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.

Hammersley, M. (1984). Reflexividad y naturalismo en etnografía. Dialogando, Rincuare, (2).

Himanen, P. (2021). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. https://comunicacionabierta.net/wp-content/uploads/2022/10/etica-hacker_pekka.pdf

Kroeber Le Guin, Ú. (2004). Contar es escuchar. Sobre la escritora, la lectura y la imaginación. Círculo de Tiza.

Lozano, R. (2022). Estudios visuales y feminismos. Un paseo entre Frankenstein, Ricitos de Oro y Coyolxauhqui. CIEG UNAM. https://cieg.unam.mx/docs/publicaciones/archivos/237.pdf

Martín del Campo, J. (2020). El fanzine como fenómeno cultural en la Ciudad de México. Caleidoscopio - Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 23(42), 107-124. https://revistas.uaa.mx/index.php/caleidoscopio/article/view/2154

Mayer, Mónica (2013). ARCHIVA: Obras maestras del arte feminista en México”. Pinto mi Raya. https://www.pintomiraya.com/redes/images/stories/pdf/archiva.pdf

Mujeres Creando (2005). La virgen de los deseos. Tinta Limón. https://mujerescreando.org/wp-content/uploads/2020/01/la_virgen_de_los_deseos.pdf

Monsiváis, C. (1995). Los rituales del caos. Era. https://archive.org/details/losritualesdelca0000mons

Museo del Chopo UNAM. (2020). Archivo Desobediente. Universidad Nacional Autónoma de México. https://lc.cx/YdTbKo

Palmer, R. y Walter D. (1930). The Comet. Science Correspondende Club Bulletin (Vol. 1). http://www.jhalpe.com/img/Items/Comet_1.pdf

Pizarnik, A. (1962)[2023]. Árbol de Diana. El Salvaje Refinado.

Pizarnik. A. (1972)[2023]. Algunas claves de Alejandra Pizarnik. Entrevista de Martha Isabel Moia. Prosa completa. Lumen.

Ramírez, J. A. (1996). La contracultura en México. Debolsillo. https://archive.org/details/lacontraculturae00agus

Ribeiro, D. (2023). Conferencia Magistral. XXX Coloquio Internacional de Estudios de Género “Remolinos feministas desde los sures globales. CIEG UNAM [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/live/a0svjhRglWU

Rivera Garza, C. (2021). Ya para siempre enrabiadas: pequeño diccionario para las movilizaciones de hoy. Conferencia Magistral en el marco del XXVIII Coloquio Internacional de Estudios de Género “GRRRRR. Género, rabia, ritmo, ruido, risa y respons-habilidad, CIEG UNAM [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=WpSDuTHJWws&t=1006s

Russel, L. (2021). Feminismo Glitch (un manifiesto). Holobionte Ediciones.

Troncoso, L. y Piper, I. (2015). Género y memoria: articulaciones críticas y feministas. Athenea Digital, 15(1), 65-90. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1231

Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Control económico, violencia y narcopoder. Melusina.

Villegas, G. (2018). Fanzine GRRRLS. The DIY revolution in female self-publishing. Instituto Monsa de Ediciones.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Alejandra Nallely Collado Campos