Marcas de cantería y signos cruciformes en la iglesia Santa Ana de Yauri, provincia de Espinar (Cusco, Perú)
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Masons’ Marks
Crosses
Glyptography
Yauri-Espinar
Cusco

How to Cite

Carreño-Collatupa, R. (2024). Marcas de cantería y signos cruciformes en la iglesia Santa Ana de Yauri, provincia de Espinar (Cusco, Perú). Apuntes: Revista De Estudios Sobre Patrimonio Cultural, 37. https://doi.org/10.11144/Javeriana.APU37.mcsc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The church of Santa Ana de Yauri, capital of the Cusco province of Espinar, shows a series of glyptographs of two types: Stonemasonry marks and cruciform signs. The function of the stonemason’s marks is well determined, since they were signs of identification and accounting of the ashlars delivered by different master builders. The presence of the crosses is more intriguing since they do not seem to have an apotropaic function, and may rather be related to devotional expressions. In any case, it becomes clear that the cruciform signs are subsequent to the marks; these were surely engraved during the construction process of the original church that was built between the 17th and 18th centuries. The current building ‒which used the foundation and a part of the walls of the collapsed original church‒ dates from the second half of the 19th century; It is not ruled out that at least part of the marks correspond to that time. Many of these signs were affected by the scraping perpetrated during the restoration of the ecclesiastical complex, some fifteen years ago, an intervention that also destroyed pictograms of the colonial Espinar rupestrian style.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Barbon, F. H. (2013). Il códice ritrovato. Segni e marche ad Arequipa e Cusco. Antiga Edizioni.

Bueno, C. (1951 [c. 1779]). Geografía del Perú virreinal (Siglo XVIII) [edición de Carlos Daniel Valcárcel]. Azángaro.

Carreño-Collatupa, R. (2019a). La iglesia Matriz de Moquegua: vicisitudes históricas y marcas de cantería. Boletín de Lima, 197, 115-136.

Carreño-Collatupa, R. (2019b). Sobre demonios, protección de la casa y cruces apotropaicas rústicas en la ciudad del Cusco - Perú. Revista de Folklore, (451), 27-49. https://www.cervantesvirtual.com/obra/revista-de-folklore-358-num-451-2019-1200097/

Carreño-Collatupa, R. (2020a). El estilo rupestre Espinar post-colombino en Pampallaqta-Andasco, Calca (Cusco-Perú). Revista Cuadernos de Arte Prehistórico, (14), 102-137. https://doi.org/10.58210/rcdap141

Carreño-Collatupa, R. (2020b). Sobre demonios, protección de la casa y cruces apotropaicas rústicas en la ciudad del Cusco (Perú). Revista de Historia, Patrimonio, Arqueología y Antropología Americana (REHPA), (2), 5-29. https://www.academia.edu/44977103/Sobre_demonios_protecci%C3%B3n_de_la_casa_y_cruces_apotropaicas_r%C3%BAsticas_en_la_ciudad_del_Cusco_Per%C3%BA_About_demons_home_protection_and_rustic_apotropaic_crosses_at_city_of_Cusco_Per%C3%BA

Carreño-Collatupa, R. (2020). Un pictograma llamado Tupac Amaru. Acerca de una pintura rupestre nominada en Chaupiqaqa-Andasco, Calca (Cusco-Perú). Chungara, Revista de Antropología Chilena, 52(4), 683-697. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562020005001402

Carreño-Collatupa, R. (2021). Marcas de cantería en la iglesia Matriz de Moquegua, Perú. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 43(118), 155-181. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2021.118.2744

Cieza de León, P. (1553). Crónica del Perú. https://fuenteshistoricasdelperu.com/2023/04/07/cronica-del-peru-por-pedro-cieza-de-leon-sevilla-1553/

Coluccio, F. (2001). Diccionario folklórico de la flora y la fauna de América. Ediciones del Sol.

Del Solar, C. y Hostnig, R. (2007). Litograbados indígenas en la arquitectura colonial del departamento del Cusco. Avances de su registro y documentación. En R. Hostnig, M. Strecker y J. Guffroy (eds.), Actas del Primer Simposio Nacional de Arte Rupestre (Cusco) noviembre 2004 (pp. 285-339). IFEA-IRD-Embajada de Alemania.

Glave, L. M. (1988). Demografía y conflicto social. Historia de las comunidades campesinas en los Andes del sur, siglos XVI-XX. Fondo de Cultura Económica.

Glave, L. M. (1992). Vida, símbolos y batallas. Creación y recreación de la comunidad indígena (documentos de trabajo No. 23). IEP.

Gutiérrez, R. (1987). Marcas de canteros en Chumbivilcas (Perú). En Arquitectura virreynal en Cuzco y su región (pp. 119-125). Editorial Universitaria UNSAAC.

Instituto Nacional de Cultura (INC). (2006). Restauración y puesta en valor del templo Santa Ana de Yauri - Espinar. Instituto Regional de Cultura.

Instituto Nacional de Cultura (INC). (2008). Restauración y puesta en valor del monumento histórico templo Santa Ana de Yauri – Espinar. Expediente preliquidación 2008. Instituto Regional de Cultura.

Kapsoli, W. (1977). Los movimientos campesinos en el Perú: 1879-1965. Delva Editores.

Ministerio de Cultura. (2012). Restauración y puesta en valor del monumento histórico templo Santa Ana de Yauri – Espinar. Meta 0011. Informe anual pre-liquidación 2012. Autor.

Oricaín, P. J. (1790). Compendio breve de discursos varios, sobre diferentes materias, y noticias geográphicas, comprehensivas a este Obispado del Cuzco, que claman remedios espirituales. Andahuaylillas, Partido de Quispecanche [Manuscrito]. Biblioteca Nacional de España, Biblioteca Digital Hispánica.

Orlove, B. S. (1980). Mollocahua 1931. Un levantamiento campesino en el sur del Perú. En J. Flores y A. Valencia (eds.), Rebeliones indígenas quechuas y aymaras (pp. 133-154). Centro de Estudios Andinos Cuzco.

Proyecto Regional Andino Perú-Bolivia (PARA). (2019). Voces y señas de la Pachamama en el Norte Potosí. Autor. https://pratec.org/pra/blog/2021/08/12/voces-y-senas-de-la-pachamama-en-el-norte-potosi/

Reinhard, J. (1998). The Temple of Blindness: An Investigation of the Inca Shrine of Ancocagua. Andean Past, 5, 89-108.

Roban piezas de plata que recubrían altar mayor de iglesia de Santa Ana en Espinar. (2011). Andina - Agencia Peruana de Noticias.

San Cristóbal, Antonio. (2014). Puno. Esplendor de la arquitectura virreinal. Asociación Cultural Brisas del Titicaca; PEISA.

Sillar, B. y Dean, E. (2002). Identidad étnica bajo el dominio inka: una evaluación arqueológica y etnohistórica de las repercusiones del estado inka en el grupo étnica canas. Boletín de Arqueología PUCP, 6, 205-264.

Villagrán M. C. y Castro R. V. (2004). Ciencia indígena de los Andes del norte de Chile. Editorial Universitaria Universidad de Chile.

Villanueva U. H. (1982). Cuzco 1689, documentos. Economía y sociedad en el sur andino. [Archivos de Historia Andina N.º 1]. CERA Bartolomé de las Casas.

Viñuales, G. y Gutiérrez, R. (2014). Historia de los pueblos de indios de Cusco y Apurímac. CEDODAL; Universidad de Lima, Fondo Editorial.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Raúl Carreño-Collatupa