Abstract
Exhibiting is a fundamental part of the cinematographic production chain. From its beginnings it was the engine for the adaptation and later construction of spaces for the projection of images in movement that, throughout the XX century, consolidated some particular architectural typologies highlighted in the urban landscape that contributed to the modernization of the city of Bogotá. The article analyzes photographic and cartographic information in order to understand the relationships that were established between the development of these spaces and the growth of the city that resulted in diverse forms of implantation and location of the buildings in the traditional center, the new centralities and the periphery of the city.
Álfaro Salazar, F. & Ochoa Vega, A. (1997). Espacios distantes...aún vivos. Las salas cinematográficas
de la Ciudad de México. México D.F.: Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Xochimilco.
Anales de Ingeniería (1953). Decreto 185 de 5 de abril de 1951, vol. LVIII 640 (pp. 108–123). Bogotá: Sociedad Colombiana de Ingenieros.
Anales de Ingeniería (1953). El Plan Regulador es base indispensable para ordenar el crecimiento
de Bogotá: por el Ing. Julio Carvajal, vol. LVIII, 640 (p. 5). Bogotá: Sociedad Colombiana de Ingenieros.
Anales de Ingeniería (1953). El Plan Regulador. Memoria de los arquitectos urbanistas Wiener y Sert. vol. LVIII, 640 (pp. 7–107). Bogotá: Sociedad Colombiana de Ingenieros.
Atwell, D. (1980). Cathedrals of the movies. A History of British Cinemas and Their Audiences. Londres: The Architectural Press.
Auge, M. (2005). Global / Local, Universal / Particular. Barcelona: Fundación CIDOB
Ávila Gómez, A. (2006). Salas de cine. Bogotá: Archivo de Bogotá.
Ávila Gómez, A. & Montaño Bello, A. (2015). Salas de cine en Bogotá, 1897-1940: la arquitectura como símbolo de modernización del espacio urbano. Les Cahiers ALHIM – Amérique Latine Histoire et Mémoire (París), 29, 111-136.
Avila Gómez, A. & Montaño Bello, A. (2017). Arquitecturas para el cine en Bogotá: centro, centralidades y periferia (1940 - 1980). Actas Seminario internacional de investigación en urbanismo - IX Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo, junio de 2017, Barcelona : Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori. Universitat Politècnica de Catalunya. Recuperado de https://upcommons.upc.edu/handle/2117/107595
Baacke, R-P. (1982). Lichtspielhausarchitektur in Deutschland, von der Schaubude bis zum Kinopalast. Berlin: Verlag Frölich & Kaufmann.
Barrios, G. (1992). Inventario del olvido. La sala de cine y la transformación metropolitana de Caracas. Caracas: Fundación Cinemateca Nacional.
Boeger, P. (1993). Architektur der Lichtspieltheater in Berlin. Bauten und Projekte, 1919-1930. Berlin : Verlag Willmuth Arenhövel. Departamento Administrativo de Planificación
Distrital Bogotá. (1962). Temas urbanos de Bogotá. Bogotá: Imprenta Distrital de Bogotá.
Gray, R. (2011/1996). Cinemas in Britain. A History of Cinema Architecture. Londres: Lund Humphries Publishers.
Mejía Ticona, V. (2007). Ilusiones a oscuras. Cines en Lima: carpas, grandes salas y multicines, 1897-2007. Lima: Centro Cultural de España en Lima.
Méndez, P, García Falcó, M. (2010). Cines de Buenos Aires: patrimonio del siglo XX. Buenos Aires: CEDODAL - Centro de Docuentación de Arte y Arquitectura Latinoamericana.
Montaño Bello, A, Rojas Farías, R & Solarte Pinta, E. (2011). La arquitectura del teatro. Tipologías de teatro en el centro de Bogotá. Bogotá: Editorial Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Montaño Bello, A. (2010). Arquitectura para la exhibición de cine en el centro de Bogotá. Revista de Arquitectura (Bogotá), 12(1), 79-87.
Naylor, D. (1981). American Picture Palaces: The Architecture of Fantasy. New York: Van Nostrand Reinhold.
Nieto, J. & Rojas, D. (1992). Tiempos del Olympia. Bogotá: Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano.
Secretaría de Obras Públicas. (1944). Acuerdo número 21 de 1944. Disposiciones sobre obras públicas y particulares. Bogotá: Municipio de Bogotá.
Valentine, M. (1994). The Show Starts On the Sidewalk. An Architectural History of the Movie Theatre. New Haven: Yale University Press.
Villegas, A. & Alarcón, S. (2017). Historiografía del Cine Colombiano. 1974 – 2015. HISTOReLo. Revista de historia regional y local, 9(18), 344-382. https://doi.org/10.15446/historelo.v9n18.58785
Apuntes is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.