Parents, Children and Internet Use. Family Socialization on the Internet
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

family mediation
socialization
parents' internet use
adolescents' internet use

How to Cite

Parents, Children and Internet Use. Family Socialization on the Internet. (2018). Universitas Psychologica, 17(2), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17- 2.phis
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Previous research has shown mixed results regarding the effectiveness of parental mediation in the Internet use. The main purpose of this study was to analyze the influence of parents on adolescent’s Internet use. Sample consisted in 938 Spanish families with adolescents aged between 12-to-17 years old. Regression analysis confirmed the relationship between adolescents’ Internet use and family variables, emphasizing the importance of modeling performed by parents. Specifically, results showed that the effect of parents’ actions over their children’s Internet use is mediated by the parent’s use of the Internet. This study points out the need for parents to be involved in the socialization processes related with Internet use.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Almansa, A., Fonseca, O., & Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 20(40), 127-135. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-03

Arango, G., Bringué, X., & Sádaba, C. (2010). La generación interactiva en Colombia: adolescentes frente a la Internet, el celular y los videojuegos. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 9(17), 45-56. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222010000200004

Bringué, X., Sádaba, C., & Tolsa, J. (2011). La generación interactiva en Iberoamérica 2010. Niños y adolescentes antes las pantallas. Madrid: Foro Generaciones Interactivas.

Casillas, M. A., Ramírez-Martinell, A., & Ortega-Guerrero, J. C. (2016). Afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios. Innovación Educativa, 16(70), 151-175.

Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, C., & Beranuy, M. (2007). El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación: Internet, móvil y videojuegos. Papeles del Psicólogo, 28(3), 196-204. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/vernumero.asp?id=1503

Chen, S. Y., & Fu, Y. C. (2009). Internet use and academic achievement: gender, differences in early adolescente. Adolescence, 44(176), 797-812.

Costa, J. (2011). Los jóvenes portugueses de los 10 a los 19 años: ¿qué hacen con los ordenadores?. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(1), 209-239.

Dehue, F., Bolman, C., & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsterrs’ experiences and parental perception. CyberPsychology and Behavior, 11(2), 41-47. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0008

De Haro, J. J. (2010). Redes sociales para la educación. Madrid: Anaya.

Echeburrúa, E., Labrador, F. J., & Becoña, E. (Eds.). (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.

Estévez, L., Bayón, C., de la Cruz, J., & Fernández-Liria, A. (2009). Uso y abuso de Internet en adolescentes. En E. Echeburrúa, F. J. Labrador, & E. Becoña (Eds.), Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 101-128). Madrid: Pirámide.

European Commission. (2007). Safer Internet for children. Qualitative study in 29 European countries. Recuperado de http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/docs/eurobarometer/qualitative_study_ 2007/summary_report_en.pdf

Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A., & Irazabal, I. (2014). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 22(44), 113-120. https://doi.org/10.3916/C44-2015-12

Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Fosk, A. (2010). Situación de Internet en Latinoamérica. Recuperado de http://www.slideshare.net/francoalfero/estado-de-internet-en-latinoamerica-comscore-2010

García, A., López de Ayala, M. C., & Catalina, B. (2013). Hábitos de uso de Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles. Comunicar, 21(41), 195-204. https://doi.org/10.3916/C41-2013-19

García-Piña, C. A. (2008). Riesgos del uso de Internet por niños y adolescentes. Estrategias de seguridad. Acta Pediátrica de México, 29(5), 273-279. Recuperado de http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=53603&id_seccion=3348&id_ejemplar=5424&id_revista=17

Garitaonandia, C., & Garmendia, M. (2007). Cómo usan Internet los jóvenes: hábitos, riesgos y control parental. Recuperado de http://www.anobium.es/docs/gc_fichas/doc/01237BEXqx.pdf

Gil-Flores, J. (2009). Computer use and students’ academic achievement. Research, reflections and innovations in integrating ICT in education (Internet). Recuperado de http://goo.gl/ODCcGT

Grupo de Informática de la Sociedad Argentina de Pediatría. (2007). Los niños, sus padres, Internet y los pediatras. Archivos Argentinos de Pediatría, 105(4), 368-371. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S0325-00752007000400015&script=sci_arttext

Hernández, C., Robles, E., & Mella, J. (2009). Medición de la actitud al uso del computador e Internet en estudiantes de enseñanza media en Santiago de Chile. Nuevas Ideas en Informática Educativa, 5, 28-35. Recuperado de http://www.tise.cl/2009/tise_2009/pdf/4.pdf

Herrera-Batista, M. A. (2009). Disponibilidad, uso y apropiación de las tecnologías por estudiantes universitarios en México: perspectivas para la incorporación innovadora. Revista Iberoamericana de Educación, 48(6), 1-19. Recuperado de http://www.rieoei.org/2630.htm

Heyam, A. (2014). The influence of Social Networks on students’ performance. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences, 5(3), 200-205. https://doi.org/ 10.3916/C41-2013-19

Holtz, P., & Appel, M. (2011). Internet use and video gaming predict problem behavior in early adolescence. Journal of Adolescence, 34(1), 49-58. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.02.004

Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación, INTECO. (2009). Estudio sobre los hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y e-confianza de sus padres. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación.

Lee, S. J., & Chae. Y. W. (2007). Children’s Internet use in a family context: Influence on family relationships and parental mediation. CyberPsychology & Behavior, 10(5), 640-644. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.9975

Leung, L., & Lee, P. (2012). Impact of Internet literacy, Internet addiction symptoms and Internet activities on academic performance. Social Science Computer Review, 30(4), 403-418. https://doi.org/10.1177/0894439311435217

Livingstone, S. (2007). Los niños en Europa. Evaluación de los riesgos de Internet. Telos, 73. Recuperado de http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=2&rev=73.htm

Livingstone, S., & Bober, M. (2006). Regulating the Internet at home: Contrasting the perspectives of children and parents. En D. Buckingham, & R. Willet (Eds.), Digital generations. Children, young people, and new media (pp. 93-114). Londres: Rouledge.

Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2008). Parental mediation of children’s Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(4), 581-599. https://doi.org/ 10.1080/08838150802437396

Lou, S. J., Shih, R. C., Liu, H. T., Guo, Y. C. , & Tseng, K. H. (2010). The influences of the sixth graders’ parents’ Internet literacy and parenting style on Internet parenting. TOJET: Turkih Online Journal of Educational Technology, 9(4), 173-184. Recuperado de http://www.tojet.net/articles/v9i4/9417.pdf

Marciales, G. P., & Cabra, F. (2011). Internet y pánico moral: revisión de la investigación sobre la interacción de niños y jóvenes con los nuevos medios. Universitas Psychologica, 10(3), 855-865. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/841

Melamud, A., Nasanovsky, J., Otero, P., Canosa, D., Enríquez, D., Köhler, C…& Svetliza, J. (2009). Usos de Internet en hogares con niños entre 4 y 18 años. Control de los padres sobre este uso. Resultados de una encuesta nacional. Archivos Argentinos de Pediatría, 107(1), 30-36.

Mendivelso, L., Méndez, J. M., & Ramírez-Martinell, A. (2017). Integración de un modelo de aprendizaje innovador como apoyo TIC en el área del lenguaje. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 7(14). Recuperado de http://rieege.tecvirtual.mx/

Mesh, G. S. (2009). Parental mediation, online activities, and cyberbullying. CyberPsychology & Behavior, 12(4), 387-393. https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0068

Notley, T. (2009). Young people, online networks, and social inclusion. Journal of Computer-Mediated Communication, 14, 1208-1227. doi: 10.1111/j.1083-6101.2009.01487.x

Osma, J. (2002). Observatorio epidemiológico de sustancias psicoactivas, uso de Internet y juegos electrónicos en una institución universitaria. Adicciones, 14(2), 209-225.

Parra, E. (2010). Las redes sociales de Internet: también dentro de los hábitos de los estudiantes universitarios. Tendencias, 6(2), 193-207. Recuperado de http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAAahUKEwjQm9_JtvzIAhVJ2BoKHYYLA5Q&url=http%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3640635.pdf&usg=AFQjCNEeIDYGevPSeWf44EcG9eezM8E5lQ

Rosen, L. D., Cheever, N. A., & Carrier, M. L. (2008). The impact of parental attachment style, limit setting and monitoring on teen MySpace behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 459-471.

Ruiz-Olivares, R., Lucena, V., Pino, M. J., & Herruzo, J. (2010). Análisis de comportamientos relacionados con el uso/abuso de Internet, teléfono móvil, compras y juego en estudiantes universitarios. Adicciones, 22(4), 301-310. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289122896003

Schwarz, O. (2011). Who moved my conversation? Instant messaging. Intertextuality and new regimes of intimacy and truth. Media Culture Society, 33(1), 71-87.

Sotomayor, E. (2008). Normas y pautas de uso de Internet de los adolescentes y jóvenes españoles. En J. F. Tezanos (Ed.), Internet y las familias (pp. 107-142). Madrid: Síntesis.

Sureda, J., Comas, R., & Morey, M. (2010). Menores y acceso a Internet en el hogar: las normas familiares. Comunicar, 17(34), 135-143. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-13

Thurlow, C., & McKay, S. (2003). Profiling ‘new’ communication technologies in adolescence. Journal of Language and Social Psychology, 22(1), 94-103. https://doi.org/10.1177/0261927X02250060

Torres, J., Duan, J., Gómez-Alvarado, H. F., Marín-Gutiérrez, I., & Segarra, V. (2016). Usos de Internet y éxito académico en estudiantes universitarios. Comunicar, 24(48), 61-70. https://doi.org/10.3916/C48-2016-06

UNESCO. (2013) Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. París: UNESCO, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Valcke, M., de Wever, B., van Keer, H., & Schellens, T. (2011). Long-term study of safe Internet use of young children. Computers & Education, 57(1), 1292-1305. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.01.010

Valcke, M., Bonte, S., de Wever, B., & Rots, I. (2010). Internet parenting styles and the impact use of primary school children. Computers & Education, 55(2), 454-464. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009

Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Preadolescents’ and adolescents’ online communication and their closeness to friends. Developmental Psychology, 43(2), 267-277. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.2.267

Viñas, F. (2009). Uso autoinformado de Internet en adolescentes: perfil psicológico de un uso elevado de la red. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(1), 109-122.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.