Abstract
The aim of this paper was to analyze psychometric properties of a review of the PANAS short form (Thompson, 2007), within the framework of the psychosocial impact of Covid-19 pandemic. Sample was international and non-randomized, withe people from 1) Colombia (72%), 2) Brasil (9.5%), 3) other Latinoamerican countries (12.1%) and USA, Canada, and European countries (6.31%). Results showed high alfa (0.82) and omega (0.82) internal reliability coefficients, without differences between groups, according Feld’s test. Both parallel and exploratory factor analysis show a bi-dimensional factorial structure, with RSMEA: 0.079, RMSR: 0.042; CFI: 0.949 and GFI: 0.989, but with important differences between simples in adjustment goodness indicators. Regarding convergent validity, high informal social support perception (relatives, friends), a high active coping and a course of time more positive, faster and hopeful were associated with a better affect balance.
Azzollini, S., González, F., & Gómez, M. E. (2004). La relación entre la capacidad de atención dividida y la estimación prospectiva del tiempo. Interdisciplinaria, 21(2), 195 – 212. https://www.redalyc.org/pdf/180/18021203.pdf
Blanco-Molina, M., & Salazar-Villanea, M. (2014). Escala de Afectividad (PANAS) de Watson y Clark en Adultos Mayores. En V. Smith-Castro (Comp.), Compendio de instrumentos de medición IIP-2014 (pp. 72-76). Universidad de Costa Rica.
Corporación Latinobarómetro. (2018). Informe 2018. Autor. https://latinobarometro.org/latdocs/INFORME_2018_LATINOBAROMETRO%20(1).pdf
De Carvalho, H. W., Andreoli, S., Lara, D., Patrick, C., Quintana, M. I., Bressan, R. A, Mello M. F., Mari, J., & Jorge, M. R. (2013). Structural validity and reliability of the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Evidence from a large Brazilian community sample. Revista Brasileira de Psiquiatria, 35, 169-172. https://doi.org/10.1590/1516-4446-2012-0957
Del Río-González, A. M., & Herrera, A. N. (2006). Desarrollo de un instrumento para Evaluar perspectiva de tiempo futuro en adolescentes. Avances en Medición, 4(1), 47–60. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/3616/0463/3538/Vol_4.__Desarrollo_De_Un_Instrumento_Para_Evaluar_Perspectiva_De_Tiempo_Futuro_En_Adolescentes.pdf
Dufey, M., & Fernández, A. (2012). Validez y confiabilidad del Positive Affect and Negative Affect Schedule (PANAS) en estudiantes universitarios chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica. 2(34), 157-173. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645438008.pdf
Flores-Kanter, P., & Medrano, L. (2018). Comparación de dos Versiones Reducidas de la Escala PANAS: análisis factoriales en una muestra argentina. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 49(4), 37-46. https://doi.org/10.21865/RIDEP49.4.03
Galinha, C., Pereira, R., & Esteves, F. (2014). Versão reduzida da escala portuguesa de afeto positivo e negativo - PANAS-VRP: Análise fatorial confirmatória e invariância temporal. Psicología, 28(1), 50-62. https://doi.org/10.17575/rpsicol.v28i1.622
Gaudreau, P., Sanchez, X., & Blondin, J. P. (2006). Positive and negative affective states in a performance related setting: Testing the factorial structure of the PANAS across two samples of French-Canadian participants. European Journal of Psychological Assessment, 22(4), 240-249. https://doi.org/10.1027/1015-5759.22.4.240
Gloria, C. T., & Steinhardt, M.A. (2014). Relationships among positive emotions, coping, resilience and mental health. Stress & Health, 32(2), 145-156. https://doi.org/10.1002/smi.2589
Herrero, J. (2010). El análisis factorial confirmatorio en el estudio de la estructura y estabilidad de los instrumentos de evaluación: un ejemplo con el Cuestionario de Autoestima CA-14. Psychological Intervention, 19(3), 289-300. https://doi.org/10.5093/in2010v19n3a9
Ito, M., & Matsushima, E. (2017). Presentation of coping strategies associated with physical and mental health during health check-ups. Community Mental Health Journal, 53, 297-305. https://doi.org/10.1007/s10597-016-0048-9.
Izquierdo, D., Godoy, J., & Martínez, A. (2008). La Escala de Balance Afectivo. Propiedades psicométricas de un instrumento para la medida del afecto positivo y negativo en población española. Clínica y Salud, 19(2), 157-189. http://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v19n2/v19n2a02.pdf
Karim, J., Weisz, R., & Rehman, S. (2011). International positive and negative affect schedule short-form (I-PANAS-SF): Testing for factorial invariance across cultures. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 15, 2016-2022. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.046
López-Gómez, I., Hervás, G., & Vázquez, C. (2015). Adaptación de la “Escala De Afecto Positivo y Negativo” (PANAS) en una muestra general española. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 23(3), 529-548. https://www.behavioralpsycho.com/producto/adaptacion-de-las-escalas-de-afecto-positivo-y-negativo-panas-en-una-muestra-general-espanola/
Merino-Soto, C. (2016). Diferencias entre coeficientes alfa de Cronbach, con muestras y partes pequeñas: un programa VB. Anales de Psicología, 32(2), 587-588. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.203841
Merino-Soto, C., & Lautenschlager, G. J. (2003). Comparación estadística de la confiabilidad alfa de Cronbach: aplicaciones en la medición educacional y psicológica. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 12(2), 127-136. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2003.17668
Moral de la Rubia, J. (2011). La escala de afecto positivo y negativo (PANAS) en parejas casadas mexicanas. CIENCIA ergo-sum, 18(2), 117-125. https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/7409
Organización Mundial de la Salud. (2020). Brote por enfermedad del coronavirus (COVID-19): Orientaciones al Público. Autor. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public
Otsuka, L., Campos, D., De Castro, R., Brandão, C., & Pires dos Santos, P. (2019). Análisis psicométrico de la PANAS en Brasil. Ciencias Psicológicas, 13(1), 45-55. https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1808
Sandin, B. (2003). Escalas PANAS de Afecto Positivo y Negativo para Niños y Adolescentes (PANASN). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8(2), 173-182. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.8.num.2.2003.3953
Santángelo, P., Brandariz, R., & Cuesta, J. (2016). Análisis de la validación transcultural del PANAS (Positive and Negative Affectivity Scale). Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 8(1), 176-177. https://opac.elte.hu/PrimoRecord/dialnetART0001389218
Santángelo, P., González, R., Brandariz, R., & Conde, K. (2016). Afectividad y género: un estudio empírico. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 8(1), 177-178. https://opac.elte.hu/PrimoRecord/dialnetART0001389219
Smith, M., Saklofske, D., Keefer, K., & Tremblay, P. (2015). Coping strategies and psychological outcomes: The moderating effects of personal resiliency. The Journal of Psychology, 150(3), 318-332. https://doi.org/10.1080/00223980.2015.1036828
Stacciarini, T. S. G., & Pace, A. E. (2017). Análisis factorial confirmatorio de la escala Appraisal of Self care Agency Scale – Revised. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 25, e2865. https://doi.org/10.1590/1518-8345.1378.2856
Terraciano, A., McCrae, R., & Costa, P. (2003). Factorial and Construct Validity of the Italian Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). European Journal of Psychological Assessment, 19(2), 131-141. https://doi.org/10.1027//1015-5759.19.2.131
Thompson, E. R. (2007). Development and validation of an internationally reliable Short-Form of the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(2), 227-242. https://doi.org/10.1177/0022022106297301
Vicent, M., Gonzálvez, C., Sanmartín, R., García-Fernández, J., & Inglés, C. (2016). Perfeccionismo socialmente prescrito y afecto en la infancia. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 333-339. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.183
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of Positive and Negative Affect - The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 José Ignacio Ruiz-Pérez, Vanessa Melo-González, Sergio Nicolás Velandia-Amaya, Luz Stella Rodríguez-Mesa, César Alfonso Velázquez Monroy