Musical document in Colombia: the unveiling of a hidden memory that has been turned into a research strategy by the cartography of musical practices in Colombia.
PDF (Spanish)

Keywords

Musical documentation
Musical heritage
Unpublished document
Oral sources
Musical memory
Musical cartography.

How to Cite

Quevedo Urrea, J. H. (2012). Musical document in Colombia: the unveiling of a hidden memory that has been turned into a research strategy by the cartography of musical practices in Colombia. Signo Y Pensamiento, 30(59), 146-154. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp31-59.dmcd
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article describes the technical, analytical and scientific problems, around the musical heritage memory in Colombia, sketches some critical reflections on its processing and dissemination and illustrates, based on concrete experiences and developments, technical and scientific paths which led to the production of standards, the establishment of regulatory structures and in the organization of global entities, worldwide, from systematic practices around the musical document, planning their development and qualification. Also, this article, describes how the cartography of musical practices emerged in Colombia, an innovative and complex alternative, that took precedence over the difficulties and made visible part of the musical documentation, which by that time, remained hidden as document and knowledge.

PDF (Spanish)

Bonnemason, B.; Ginouvès V. G., y Pérennou, V. (2001), Guide D’Analyse documentaire du Son Inédit pour la mise en place de banques de données, París, MODAL-AFAS.

— (2007), Guía de análisis documental del sonido inédito para la implementación de bases de datos, traducción de Gloria Inés Figueroa C., Bogotá, Ministerio de Cultura, Biblioteca Nacional de Colombia, Centro de Documentación Musical.

Centro de Documentación Musical de Colombia (2010), “Informe: Estado de la documentación musical en Colombia” [inédito].

Gómez González, P. J. et al. (2008), El archivo de los sonidos: la gestión de fondos musicales, Salamanca, Asociación de Archiveros de Castilla y León, Colección de Estudios Profesionales 02.

Maire Montero, J. L. (2008), “Cursos taller realizados en Colombia sobre encabezamientos de materia para música en documentos musicales escritos sonoros y audiovisuales con énfasis en documentos inéditos” [en línea], disponible en: http://www.bibliotecanacional.gov.co/ tools/marco.php?idcategoria=39668, recuperado: 19 de abril de 2011.

— (2009), “Cursos taller realizados en Colombia sobre prácticas de catalogación en documentos musicales escritos sonoros y audiovisuales con énfasis en documentos inéditos”, disponible en http://www.bibliotecanacional.gov.co/tools/ marco.php?idcategoria=39668, recuperado: 19 de abril de 2011.

Marzal, M. A. y Gonzáles, A. (2010, juliodiciembre), “Del documento al hiperdocumento, una visión ‘funcional’ de un concepto en evolución”, Signo y Pensamiento, vol. XXIX, núm. 57, Facultad de Comunicaciones y Lenguaje, Pontificia Universidad Javeriana; Departamento de Comunicaciones y Lenguaje, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, pp. 85-99.

Ministerio de Cultura de Colombia, Dirección de Artes Grupo de Centros de Documentación Artística (2000), “Manual para la organización de centros de documentación artística”, Bogotá, Ministerio de Cultura de Colombia.

Ministerio de Cultura (2003a), “Plan Nacional de música para la convivencia” [en línea], disponible en http://www.mincultura.gov.co/ index.php?idcategoria=42095#, recuperado: 19 de abril de 2011.

— (2003b), “Plan nacional de música para la convivencia. Escuelas de música tradicional” [en línea], disponible en: http://www.mincultura. gov.co/recursos_user/documentos/migracion/ musica/parametros.pdf, recuperado:19 de abril de 2011.

Pedauque, R. T. (2003), “Forma, signo y medio, reformulaciones de lo digital” [en línea], disponible en http://archivesic.ccsd.cnrs.fr/ sic_00001160_v1/, recuperado: 28 de abril de 2011.

Quevedo, J. (2009), “Patrimonio inédito sonoro y audiovisual. Creación y oralidad, conocimientos y saberes, intersecciones y diálogos”, Primer Simposio de Patrimonio Bibliográfico, Ministerio de Cultura, BibliotecaNacional de Colombia, Bogotá.

— (2010), “Documentación musical, memoria de las prácticas y expresiones de la música en Colombia, retos de una supervivencia”, Ponencia en el Congreso Nacional de Cultura Medellín, Musicalización Ciudadana, Medellín.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.