The Culture of Literacy and Cultural Markets in Colombia and Spain
PDF (Spanish)

Keywords

Culture of literacy
Cultural market
Education system
Economy
Culture.

How to Cite

The Culture of Literacy and Cultural Markets in Colombia and Spain. (2010). Signo Y Pensamiento, 29(56), 160-182. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp29-56.camc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article compares the supply and demand of written culture in these two countries, by describing the different education systems they have; likewise, supply and media consumption are compared by describing the different media systems. With this input, we try to establish the characteristics of the cultural market in each of both countries and their potential to insert themselves in the global market of knowledge.

PDF (Spanish)

Barre, R. (2004), El desarrollo económico, México, fce. Bolaño, C. (2000), Industria cultural, informaçao e capitalismo, Sao Paulo, Hucitec-Polis.

Bosshart, L. y Hellmüller, L. (2009), “Pervasive Entertainment, Ubiquitous Entertainment”, en: Communication Research Trends, vol. 28, núm. 2, Centre for the Study of Communication and Culture, Santa Clara University.

Bustamante Z., G. (2003), El concepto de competencia III. Un caso de recontextualización, Bogotá, Sociedad Colombiana de Pedagogía, Alejandría Libros.


Cámara Colombiana del Libro (2009), “Cifras claves del sector del libro en Colombia” [en línea], disponible en http://www.camlibro. com.co/eContent/home.asp, recuperado: 17 de junio de 2009.

Castells, M. (1999), La era de la información, vol. 3, México, Siglo XXI Editores.

Chaparro, F. (2008), Los doctorados en Colombia, Bogotá, Universidad del Rosario-CNA.

Colombia, Consejo Nacional de Acreditación (2008), “¿Cuál es la situación actual de maestrías y doctorados en Colombia? ¿Cómo se compara con los posgrados en otros países?” [en línea], disponible en http://www.cna. gov.co/1741/article-187381.html, recuperado: noviembre de 2009.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2009a), Estadísticas del sector [en línea], disponible en http://menweb.mineducacion. gov.co/info_sector/estadisticas/index.html, recuperado: noviembre de 2009.

— (2009b), Educación superior. Estadísticas del sector [en línea], disponible en http://menweb. mineducacion.gov.co/info_sector/estadisticas/ superior/excel/matricula_area_sector.htm, recuperado: noviembre de 2009.

El espectador (2009, 11 de julio), “El colombiano 45 millones”, Bogotá, Sección Vivir.

España, Ministerio de Ciencia e Innovación (2009), Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2008/2009 [en línea], disponible en http:// www.educacion.es/educacion/universidades/ estadisticas-informes/estadisticas/alumnado. html, recuperado: noviembre de 2009.

España, Ministerio de Educación y Ciencia (2009), Avance de la estadística de estudiantes universi- tarios. Curso 2008/2009 [en línea], disponible en: http://www.educacion.es/educacion/uni- versidades/estadisticas-informes/estadisticas/ alumnado.html, recuperado: mayo de 2010.

España, Ministerio de Educación (2009), Datos y cifras. Curso escolar 2008/2009 [en línea], dis- ponible en http://www.educacion.es/portada. html, recuperado: noviembre de 2009.

Estrada, J. (2002), Viejos y nuevos caminos hacia la privatización de la educación pública, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.

Federación de Gremios Editores de España (2009), El sector editorial español. Datos estadísticos [en línea], disponible en http:// www.federacioneditores.org/, recuperado: 15 de junio de 2009.

Garnham, N. (1993), “Contribución a una econo- mía política de la comunicación de masas”, en: Moragas, M. de, Sociología de la comunicación de masas, vol. 1, Barcelona, Gustavo Pili, pp. 108-140.

Getino, O. (2009). “Cine y cooperación ibero- americana”, en: ii Seminario Internacional de Análisis: Iberoamérica, un espacio para la cooperación en cultura y comunicación. Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes.

Habermas, J. (1994), Historia y crítica de la opinión pública. Las transformaciones estruc- turales de la vida pública, 4.a ed., Barcelona, Gustavo Gili.

Jaramillo, H. (s. f.). “La formación de posgrado en Colombia. Maestrías y Doctorados”. En: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnolo- gía y Sociedad cts.

Mastrini, G. y Petroseli, E. (2000, julio-diciembre), “El ejército industrial de reserva en el marco de la producción editorial”, en: Escribanía, núm. 5, Universidad de Manizales, pp. 67-75.

Miguel, J. C. de (2003), “Los grupos de comuni- cación: la hora de la convergencia”, en: Bustamante, E. (coord.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación, Barcelona, Gedisa.

Narváez, A. (2000), “Industria cultural, empleo y región”, en: Diálogos de la comunicación, Lima, FELAFACS, pp. 9-28.

— (2008a), “El concepto de industria cultural. Una aproximación desde la economía política”, en: Pereira, J. M.; Villadiego, M., y Sierra, L. I. (eds.), Industrias culturales, músicas e identida- des, Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 29-58.

— (2008b), “El péndulo de los medios: de la libertad de expresión a la gobernabilidad”, en: Gomes, P. G. y Brittos, V. C., Comunicaçao e gobernabilidade na América Latina, Sao Leopoldo, Brasil, Unisinos.

Orozco, M. y Garcés, E. (2007), “Algunas consideraciones sobre competencias en educación”, en: Varios, Debate sobre la educación superior, Bogotá, Planeta Paz.

Pérez, S. (2009, 8 de abril), “La Universidad tiene profesores de sobra, pero mal repartidos”, en: El País, p. 36.

Rey, G. (2009), “Las reubicaciones de la lectura. Libros, lectores y lecturas”, en: Pensamiento Iberoamericano, núm. 4, 2.a época, Aecid- Fundación Carolina, pp. 235-253.

Sarmiento A., L. (2009, octubre), “Educación: entre la ilusión y la incertidumbre”, en: Le Monde Diplomatique [edición Colombia], pp. 4-7.

Wiñaski, M. (2004), La noticia deseada: leyendas y fantasmas de la opinión pública, Buenos Aires, Marea.


REFERENCIAS EN INTERNET

http://midiablogencastellano.wordpress.com

http://www.mdzol.com/mdz/secciones/dinero/
http://www.infoamerica.com

http://www.prensaescrita.com

http://www.rankeen.com

http://www.sicrono.com/medios

http://www.educacion.es/educacion/univedades/estadisticas-informes/estadisticas/alumnado.html

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.