Abstract
This article expounds the main findings in the research “The Mediation of the School Press in the Citizen Formation and the Ethics”, which was conducted by Prensa Escuela [School Press], a program carried out as a covenant between the colleges Pontificia Bolivariana, Universidad San Buenaventura and the newspaper El Colombiano from Medellín. Using a qualitative methodology with document review, the writings produced for the annual publications of El Taller (2012-2016) were systematized. Then a hermeneutic analysis allowed seeing how the narration, with journalistic genres, has been a significant strategy for the formation of the youth in citizen’s issues. It was found that the critical thinking, the narrative imagination and the empathy with others are strengthened. This strategy also reinforces the construction of the youth identity and the awareness of their responsibility as actors of the history, by participating with their words and not only as spectators of the events.
Bárcena, F., Gil, F., & Jover, G. (1999). La escuela de la ciudadanía. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Bedoya, K. (2015). Chileno encontró el amor en Colombia. El Taller, 11, 19.
Beuchat, M. (2016). Formación ciudadana y autorregulación: conceptos claves para la práctica educativa. Revista Panamericana de Pedagogía. Saberes y Quehaceres del Pedagogo, 23, 95-116. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5740974
Botero, A. (2003). La metodología documental en la investigación jurídica: alcances y perspectivas. Opinión Jurídica, 2(4), 109-116. Recuperado de https://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1350
Cadavid, R. (2012). Don Rodrigo, el agente de la curvita. El Taller, 8.
Ceballos, J. C. (2015). Medios de comunicación escolar, educación y ciudadanía. Una mirada desde las mediaciones (Tesis de doctorado inédita). Universidad de La Plata, La Plata, Argentina.
Chamat, C. (2012). La magia de aprender. El Taller, 8, 21.
Contreras, S. (2017). La ciudadanía: una lectura en clave de Chantal Mouffe y Ernesto Laclau. Tabula Rasa, 26, 193-219. https://doi.org/10.25058/20112742.194
Cubides, H. (1998). El problema de la ciudadanía: una aproximación desde el campo de la comunicación-educación. Nómadas, 9, 40-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1051/105114273005.pdf
Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Santiago: Lom Ediciones S. A.
El Colombiano. (Ed.). (noviembre, 2012). Prensa Escuela [Edición especial]. El Taller, 8.
El Colombiano. (Ed.). (noviembre, 2013). Prensa Escuela [Edición especial]. El Taller, 9.
Freinet, C. (1974). El diario escolar. Barcelona: Editorial Laia.
Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
González, C. (2016). De infarto moriremos. El Taller, 12, 12-13.
Gumucio, A. (agosto, 2006). Tiempo de milagros: tres retos de la comunicación para el cambio social. Ponencia para el seminario “Sin Comunicación no hay Desarrollo” del Centro de Competencia en Comunicación para América Latina en Lima, Perú.
Herrón, M. (2013). Indiferencia y muerte. El Taller, 9, 19.
Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). La Habana: Editorial Caminos.
Libertella, M. (2015). Entrevista a Leila Guerriero. Letras Libres, 204. Recuperado de https://www.letraslibres.com/mexico/entrevista-leila-guerriero
Lima, P. (2012). Zarahí, emisaria del sonido y la lectura. El Taller, 8, 24.
Maiztegui, C. (2007). La participación como una opción transformadora en los procesos de educación ciudadana. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(4), 2-18. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5529
Malagón, S. (29 de octubre de 2015). El periodismo es una forma potencial de arte: Gay Talese. Revista Semana. Recuperado de https://www.semana.com/cultura/articulo/gay-talese-el-periodismo-es-una-forma-potencial-de-arte/448018-3
Martín-Barbero, J. (febrero, 2012). El país que cabe en el periodismo. Lección inaugural de la Maestría en Periodismo de la Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.
Martínez, M. (2002). Hermenéutica y análisis del discurso como método de investigación social. Paradigma, 23(1), 1-13. Recuperado de revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/download/3049/1442+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=es
Meléndez, E. (2012). Deporte y estudio son compatibles. El Taller, 8, 15.
Mockus, A. (2004). ¿Por qué competencias ciudadanas en Colombia? Altablero, 27, 11-12. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87299.html
Nussbaum, M. (2015). Educación para el lucro, educación para la libertad. Palabras de la filósofa Martha Nussbaum al recibir el título Honoris Causa como Doctora en Filosofía, entregado por la Universidad de Antioquia en el 2015.
Perec, G. (2008). Lo infraordinario. Madrid: Impedimenta Ediciones.
Rodríguez, C. (2010). Tecnologías para nombrar al mundo. Procesos de apropiación y uso de las TIC. Conferencia llevada a cabo para la Cátedra Unesco de Comunicación, Universidad de Oklahoma.
Rincón, O. (2012). El periodismo según Jesús Martín-Barbero, Juan Villoro y Martín Caparrós. Revista 070. Recuperado de https://cerosetenta.uniandes.edu.co/el-periodismo-segun-jesus-martin-barbero-juan-villoro-y-martin-caparros/
Tascón, D. (2012). El papá de los barberos. El Taller, 8, 20-21.
Torres, T. (2013). Soledad, décima, butifarra y merecumbé. El Taller, 9, 14-15.
Valderrama, C. (2007). Ciudadanía y comunicación. Saberes, opiniones y haceres escolares. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Villoro, J. (10 de agosto de 2012). El ornitorrinco de la prosa. Tres reflexiones que definen poéticamente la crónica periodística. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/cultura/el-ornitorrinco-de-la-prosa-nid1497616#
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.